Schoolgids

2022 | 2023

1

Maaskei

De Maaskei bestaat uit een SO en een VSO afdeling. Daarnaast is de Maaskei onderdeel van de Heikei, Centrum voor zorg, onderwijs en revalidatie. Bestuurlijk valt de Maaskei sinds 1 januari 2000 onder "Onderwijsgroep Buitengewoon".

De school
De Maaskei verzorgt onderwijs op drie locaties aan leerlingen in het speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en aan leerlingen met een (ernstige) meervoudige beperking (EMB). Het SO ZML en het VSO ZML bevinden zich beiden in Weert. De onderwijs-zorggroepen bevinden zich binnen het Onderwijszorgcentrum (OZC) HeiKei in Haelen. Leerlingen die de Maaskei bezoeken zijn in het bezit van een toelaatbaarheids-verklaring (TLV). 

VSO (hoofdvestiging)
Het VSO van de Maaskei heeft met ingang van 1 augustus 2020 intrek genomen binnen de Philips van Horne in Weert. Op deze locatie is er een rijker aanbod gericht op maatschappelijk verbinding en is er een sterke samenwerking met het Praktijkonderwijs (PrO) mogelijk. Zo kan er op maat aangesloten worden bij het ontwikkelings- en uitstroomperspectief van de individuele leerling, dat gericht is op een actieve rol in de samenleving. Daarnaast is dit een leeromgeving die naar buiten is gericht, naar de maatschappij ('externe oriëntatie'). Het gehele schoolgebouw toont zich zelfbewust met een open houding naar de omliggende omringende wijk.

 

 

Schoolgrootte
Op het VSO zitten ongeveer 50 leerlingen in de leeftijd van 12 tot 18 jaar (tot max. 20 jaar). Het team bestaat uit +/- 15 personen.

Schoolleiding
De dagelijkse leiding bestaat uit 3 medewerkers:
Peter van de Laar, schoolleider Maaskei
Helma Wolfs, teamleider HeiKei
Rick Camp, teamleider Maaskei vso

Lees meer over onze locaties

 

Schooldiploma VSO
Vanaf het schooljaar 2021/2022 hebben leerlingen die onderwijs volgen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso), recht om hun schoolloopbaan af te kunnen ronden met een schooldiploma. Dit schooldiploma geeft deze doelgroep de erkenning die zij verdienen en zorgt voor meer kansengelijkheid in het onderwijs.

2

Onderwijsgroep Buitengewoon

Onderwijsgroep Buitengewoon is de overkoepelende stichting van de Maaskei. Naast de Maaskei maken nog zes andere scholen in Noord- en Midden-Limburg onderdeel uit van de stichting.

Aanbod Onderwijsgroep Buitengewoon
Onderwijsgroep Buitengewoon biedt kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en ontwikkelingsvragen extra ondersteuning en begeleiding. Dit gebeurt met aangepaste onderwijsprogramma’s in (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs.

Doordat de scholen en diensten onderling met elkaar samenwerken ontstaan er diverse synergievoordelen. Hierdoor hebben de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon toegang tot een scala aan vakkennis, expertises en ervaringen.

 

Grondslag

Lees hier over de grondslag van Onderwijsgroep Buitengewoon.

 

Samen met anderen
Samen met anderen halen wij het maximale uit de talenten van onze leerlingen. Dat doen we in een veilige, vertrouwde én uitdagende omgeving. Met onderwijsspecialisten die de leerlingen kennen. Samen zien we altijd kansen. Al onze leerlingen verdienen de toekomst die bij hen past.

Bij de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon kun je helemaal jezelf zijn. Dat is de basis, en vanuit daar zetten we de ontwikkeling in gang. Want; Samen zijn we Buitengewoon Sterk!

Naar de website van Onderwijsgroep Buitengewoon

 

3

Waar staan we voor?

Elke leerling is uniek en waardevol en heeft recht op een ontwikkeling die leidt tot een zinvol en zo groot mogelijk zelfstandig bestaan in de maatschappij. Wij geloven in de mogelijkheden van onze leerlingen om tot leren en persoonlijke ontwikkeling te komen. Om dit te kunnen bereiken hebben zij extra gerichte begeleiding, vertrouwen en uitdaging nodig.

‘Waar anders gewoon is, kan meer.’

Met doelgericht, praktisch en adaptief onderwijs willen we in een veilig en warm orthopedagogisch klimaat deze begeleiding naar zelfstandigheid bieden. De vorming van een positief doch reëel zelfbeeld maakt deel uit van ons onderwijs. Participatie, integratie, normalisatie en emancipatie van mensen met een verstandelijke beperking zijn sleutelbegrippen voor ons.

Visie
In onze visie hebben alle jongeren op onze school talenten. Wij richten het onderwijs voor onze leerlingen doelgericht en betekenisvol in. 

Het gaat om onderwijs in een leeromgeving waarmee jongeren met een verstandelijke beperking zich optimaal kunnen ontwikkelen op het gebied van wonen, actief burgerschap, werken en vrijetijdsbesteding.

Missie
Wij willen onze leerlingen zo optimaal mogelijk ondersteunen in de groei naar zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zelfverwerking op de gebieden wonen, werken en recreëren (vrije tijd).

‘We halen eruit wat erin zit, we denken in kansen, ieder naar zijn eigen maat.’

 

 

Pedagogisch - didactisch klimaat
Ons onderwijsaanbod gaat uit van de behoefte aan relatie, competentie en autonomie op basis van vertrouwen, uitdaging en ondersteuning.

Het onderwijs wordt vorm gegeven in een gestructureerde en uitdagende omgeving. Deze omgeving biedt de leerling de herkenbaarheid, de voorspelbaarheid in orde, tijd en ruimte waardoor hij/zij zich veilig kan voelen. Het beperkte begripsvermogen, de moeite met het leggen van verbanden en het doorzien van situaties, maakt het voor leerlingen moeilijk om te weten waar ze aan toe zijn, wat er wel en niet van hen verwacht wordt.
 

 

Structuur is een vertrekpunt. Het streven is immers de leerling zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren. De leerling wordt een gestructureerde en uitdagende omgeving geboden. We creëren daarnaast een rijke leeromgeving, waardoor de leerlingen graag naar school komen en bereid zijn om het leerproces in te gaan. Het opdoen van succeservaringen is belangrijk om een volgende stap te kunnen maken binnen dit leerproces. 

Relationeel en strategisch beleid
De school zoekt actief de samenwerking met het praktijkonderwijs (PRO) in de regio. We doen dit door (groepsoverstijgende) onderwijsarrangementen aan te bieden, waar een gedeelte van het onderwijsaanbod (gezamenlijk) geboden wordt. Op die manier kan er op maat aangesloten worden bij het ontwikkelings- en uitstroomperspectief van de individuele leerling.

4

De inhoud van ons onderwijs

Het landelijk onderwijsvernieuwings-beleid is gericht op het verhogen van de leeropbrengsten van de leerlingen. De Maaskei gebruikt de cyclus het Handelings- en Opbrengstgericht werken als een instrument dat de school in staat stelt de leeropbrengsten te verhogen en te voldoen aan de nieuwe wettelijke regels en het aangepaste inspectietoezichtskader.

Binnen de school werken we volgens de onderwijsdoelen/kerndoelen voor het ZML zoals die geformuleerd zijn door het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). Deze kerndoelen zijn uitgangspunt voor de leerlijnen ontwikkeld door het CED (Centrum voor Educatieve Dienstverlening) welke wij deels al geïmplementeerd hebben. Hierdoor ontstaat een doorgaande ontwikkelingslijn voor de afdeling SO en VSO.

Onderwijsdoelen VSO
Het onderwijsprogramma van het VSO onderscheidt zich van het SO-programma door de duidelijke gerichtheid op de naschoolse periode.

Ons onderwijs bereidt de leerlingen voor op wonen, werken en vrijetijdsbesteding en actief burgerschap.

Er wordt een beroep gedaan op steeds beter en meer zelfstandig kunnen functioneren. De leerlijnen die gelden voor het SO gelden ook voor het VSO. Daarnaast zijn er nog aparte leerlijnen. De leerlingen in het VSO gaan steeds meer praktisch aan de slag.

  1. Leerlijnen
  2. Praktijkvakken
  3. Arbeidstoeleiding
  4. ZeDeMo
  5. Brug naar Werk

Arbeidstoeleiding

Elke vorm van stage heeft een bepaalde doelstelling. Een leerling wordt getraind om bestaande vaardigheden (Leren Leren) uit te breiden en/of nieuwe vaardigheden aan te leren. Het hele traject van stages wordt bijgehouden middels een transitieplan. Een cyclisch proces dat tevens de richting van de arbeidstoeleiding aangeeft.

 

Burgerschap
Kijkend naar de maatschappelijke participatie en omgang met elkaar, is burgerschap een belangrijk aspect binnen ons onderwijs. Naast de dagelijkse praktijk is burgerschap gekoppelen aan vier themaweken (vier keer een thema-veertiendaagse). Deze kunnen deels gekoppeld zijn aan zaken die zijn vastgesteld als: week van het Pesten en de week van Respect.

Verkeersonderwijs en -veiligheid
De Maaskei is sinds 2009 in het bezit van het Limburgs Verkeersveiligheid label. Met dit kwaliteitskeurmerk geven we aan dat onze school actief verkeersonderwijs aanbiedt, variërend van herkenning, veiligheid en inzicht tot praktische toepassing. Het aanbod is vooral concreet en passend bij de ontwikkeling en leervraag van de leerling. Er wordt gebruik gemaakt van lesmateriaal van VVN, het ROVL en 3V0 en Totally Traffic. Door deze verscheidenheid kunnen we op alle niveaus verkeersonderwijs  aanbieden.


 

 

De school maakt intensief gebruik van de schoolfietsen. Ieder schooljaar kunnen leerlingen die verkeersveilig zijn, deelnemen aan het landelijk verkeersexamen. Belangrijk voor de leerlingen van de Maaskei is het oefenen van verkeerssituaties in de praktijk. Op termijn is het de bedoeling dat leerlingen zelfstandig stageplekken bezoeken en indien mogelijk per fiets naar school komen. Op de Maaskei is het behalen van het praktijkfietsdiploma een belangrijke doelstelling in het verkeersonderwijs.

Mediawijsheid
De mediawijsheid gaat onder andere over veilig en bewust internetten, hoe je een smartphone hanteert, de gevaren en plezier van social media, bijv. Whatsappen, Facebook  en Twitter. Bij vragen, voor advies en ondersteuning maar ook bij vermoedens van bijvoorbeeld cyberpesten kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw zoon of dochter.

5

De organisatie van ons onderwijs

Samenstellen van de klassen
Iedere locaties van de Maaskei heeft meerdere klassen. Op dit moment zijn er 5 VSO-groepen in Weert. De groepen zijn ingericht op verschillende aspecten, zoals: niveau, leeftijd en belevingswereld. In VSO 1 zitten vooral leerlingen (12-18 jaar) die toewerken naar een uitstroom richting de activerende dagbesteding. Binnen VSO 2 en VSO 4 bevinden zich voornamelijk leerlingen met een uitstroomperspectief richting arbeidsmatige dagbesteding. Binnen VSO 3 en 5 is het niveau/perspectief vooral beschut werk en waar mogelijk arbeid. Qua leeftijd zien we in VSO 2 en 3 jongeren tot +/- 15 jaar (onderbouw) en in VSO 4 en 5 leerlingen vanaf +/- 15 jaar (bovenbouw). 

Ontwikkelingsperspectief (OPP)
In het onderwijs ligt de nadruk op leeropbrengsten. Vanuit die gedachte werken we met een Ontwikkelings-perspectief (OPP). In het OPP beschrijven we bij de start op school wat het maximaal te verwachten haalbare resultaat is bij de leerling en hoe we dit gaan bereiken. Vanuit het OPP worden de korte termijn doelen vastgesteld die het dagelijks handelen in de klas bepalen.

 

 

Jaarlijks evalueren we het OPP en stellen het waar nodig bij. Binnen Onderwijsgroep Buitengewoon maken we gebruik van het OPP Doelgroepenmodel. Dit is een landelijk vastgesteld OPP. Met dit model zijn we in de gelegenheid om goed onderbouwd het maximaal haalbare uitstroomniveau van de leerling vast te stellen. Daarnaast wordt het benodigde onderwijsaanbod en de benodigde ondersteuning meteen goed in kaart gebracht. Bij het samenstellen van dit OPP doorlopen we een aantal vaste stappen die de leerling via een passende route leidt naar de maximaal haalbare uitstroombestemming. Doordat dit OPP een landelijk vastgesteld OPP is, wordt de communicatie met anderen (bv. SWV, Inspecties) verbetert. Tevens verbetert het de communicatie met ouders. In het filmpje wordt dit verder toegelicht:

Leerroutes en trajecten
Het landelijke Doelgroepenmodel bestaat in totaal uit 7 leerroutes. In de praktijk hebben wij als Maaskei vooral met de eerste 4 leerroutes te maken hebben (leerroute 1,2,3 en 4). Het verwachte ontwikkelingsperspectief en het uiteindelijke uitstroomperspectief van onze leerlingen zijn leidend bij de indeling in leerroutes. Dat is maatwerk en we stellen de ontwikkeling en het leren van de leerling altijd centraal. Schotten tussen leerroutes mogen nooit verhinderen over de grenzen heen te kijken als dit in het belang is van leerlingen is. Elke leerroute is opgesplitst in verschillende trajecten met leerdoelen. Bij de indeling in trajecten kijken we naar de pedagogisch-didactische behoeften van onze leerlingen. De overgang naar een volgend traject is afhankelijk van een aantal factoren: leeftijd, ontwikkeling en onderwijs- en pedagogische behoeften.

Van het uitstroomperspectief kunnen we ten aanzien van de leerroutes samenvattend het volgende zeggen:

Zowel het geprognosticeerd ontwikkelingsperspectief, als het uitstroomperspectief zijn richtinggevend voor de keuze van het onderwijsaanbod.

De verdeling in stromen op de Maaskei ziet er als volgt uit:

>> klik op de afbeeldingen voor een vergroting.

Van 'zittenblijven' is bij ons op school geen sprake. Wel kan het voorkomen dat een kind meer dan een jaar bij dezelfde leerkracht of in dezelfde groep blijft. In welke groep het kind ook geplaatst wordt, het gaat altijd verder op het ontwikkelingsniveau waar het aan het einde van het voorafgaande schooljaar is gebleven.

Het schoolklimaat

Veiligheid

Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Leren, ontwikkelen, groeien en werken kan niet zonder een veilige schoolomgeving. We hebben daarom gedragsregels opgesteld om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt.

De wet Veiligheid op school verplicht scholen om te zorgen voor de sociale veiligheid van alle leerlingen. Een van de onderdelen is dat de school de veiligheidsbeleving van de leerlingen monitort. Dit wordt middels een vragenlijst gedaan.

 

 

Time-out, schorsen en verwijderen van leerlingen

Soms is het nodig dat een leerling een time-out krijgt, geschorst wordt of zelfs van school verwijderd wordt. De Maaskei gaat in al die gevallen uiterst zorgvuldig te werk. Zo wordt aangesloten bij de wet- en regelgeving op dit gebied.

Het bevoegd gezag van Onderwijsgroep Buitengewoon heeft hiervoor een protocol opgesteld. Het protocol is eenduidig en treedt in werking als er sprake is van ernstig ongewenst gedrag door een leerling. Bekijk het protocol.

Lees meer over de organisatie van ons onderwijs op onze website.

6

De zorg voor onze leerlingen

Toelating van leerlingen SO en VSO
Nieuwe leerlingen kunnen alleen op de Maaskei geplaatst worden met een geldige ToeLaatbaarheidsVerklaring (TLV). Voor plaatsing in de VSO-afdeling is dit een TLV afgegeven door het SWV van het voortgezet onderwijs. De TLV wordt aangevraagd bij het SWV van de regio waar het kind woont. Vanaf 1 augustus 2016 is een geldige TLV aanvraag voorwaarde voor plaatsing.  Bij de overgang van de SO-afdeling naar de VSO-afdeling dient altijd een TLV voor het voortgezet onderwijs te worden aangevraagd. De regels en criteria voor toelaatbaarheid kunnen per SWV anders zijn. Ieder SWV heeft dit beschreven in haar Ondersteuningsplan. Elk SWV zal aangeven of (voortgezet) speciaal onderwijs nog steeds het passende aanbod is, of dat er andere mogelijkheden zijn om het kind de juiste begeleiding te geven.

Lees meer over de samenwerkingsverbanden

Aanmelding van leerlingen
Hoe de aanmelding van leerlingen verloopt leest u op onze website.

Extra ondersteuning op school
Soms hebben leerlingen meer zorg nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen of binnen een groep te kunnen leren en werken dan de school kan bieden. We werken hiervoor onder meer samen met de OSK-medewerkers van PSW.

OSK staat voor Ondersteuning op School en Kinderopvang. Zij bieden extra ondersteuning en verzorging op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijke verzorging. Het kan gaan om hulp en ondersteuning bij het eten en drinken, aan- en uitkleden, verduidelijking van wat de leerkracht vertelt, rustmomenten aanbieden, leren samen te spelen met andere kinderen, deelname aan het kringgesprek en het oefenen van allerlei dagelijkse handelingen.

Het interne zorgsysteem
Het OntwikkelingsPerspectief (OPP) krijgt zijn vorm binnen onze school door de ontwikkeling van (en rondom) de leerling te volgen én op kernpunten te beschrijven. Bij toelating op de Maaskei wordt er een startdocument gemaakt bestaande uit het OPP. Na zes weken wordt er een oriëntatiebespreking gehouden. Het eerste oudercontact is eind oktober/begin november. 

Uitstroomperspectief VSO
Het uitstroomperspectief is een beschrijving van de toekomst van een leerling. Het gaat hierbij om wonen, werken, vrije tijd en actief burgerschap als hij uitstroomt op 18-jarige leeftijd. Een verlenging van de schoolperiode is in bepaalde gevallen mogelijk. Een geldige TLV voor dat vervolgjaar is een eis. De leerling bevindt zich in die fase meestal in de eindgroep van het voortgezet speciaal onderwijs. Arbeidstoeleiding met een definitieve uitstroom krijgt hier vorm. De meeste leerlingen stromen uit naar arbeidsmatige dagbesteding.

Ook begeleid werken behoort tot de mogelijkheden evenals belevingsgerichte dagbesteding en activiteiten gerichte dagbesteding. Alle leerlingen hebben een sluitende overgang van school naar werk. Op basis van de volgende factoren wordt in overleg met ouders het ontwikkelings-/uitstroomperspectief bepaald:

  • Cognitieve mogelijkheden: leerbaarheid en intelligentiebepaling d.m.v. psychologisch onderzoek.
  • Leervorderingen: behaalde (en gemeten) onderwijsresultaten bij de vakken lezen, rekenen, spelling en mondelinge taal.
  • De resultaten op het gebied van zelfredzaamheid en sociaal-emotionele ontwikkeling en de behoeften van de leerling wat betreft zijn/haar manier van leren.
  • Specifieke relevante compenserende- en belemmerende kind kenmerken bij lichaam, gedrag, leren, omgeving en de weging daarvan.

 

Verwacht uitstroomprofiel
Als school werken wij doelgericht en planmatig, waarbij we rekening houden met specifieke kenmerken van de leerling. De lat wordt, passend binnen de mogelijkheden van de leerling, hoog gelegd, zodat de leerling optimaal gestimuleerd en uitgedaagd wordt.
Lees meer over uitstromen.

Tijdens het schooljaar komen de volgende besprekingen aan de orde

 

NT2 - onderwijs

Het team van de Maaskei is geschool in het onderwijs aan nieuwkomers, leerlingen die Nederlands als tweede taal verwerven. Mede door de komst van een aantal nieuwkomers in de afgelopen jaren, is de doelgroep meer divers geworden. Onze reguliere aanpak is al helpend voor deze NT2-leerder, maar door de extra taalgerichte aanpak kunnen we deze leerlingen beter begeleiden en ondersteunen. Dit gebeurt tijdens de standaard lessen en tijdens speciaal ingerichte begeleidingsmomenten. 

Logopedie

Logopedie is er op gericht de communicatie van de leerlingen te optimaliseren. Individueel of in groepsverband kan een kind hiervoor in aanmerking komen. Eventueel worden er adviezen gegeven aan team, ouders of verzorgers. De logopedist kan ook worden ingeschakeld bij eet- en drinkproblemen. Daarnaast is onze logopedist gespecialiseerd in Nederlands met Gebaren (NMG) en het Nederlands als tweede taal (NT2). 

Fysiotherapie

Deze is er op gericht om door bewegen te komen tot een zo goed mogelijk functioneren van de leerling. Indien de school- of huisarts van mening is dat een leerling fysiotherapie nodig heeft voor dit doel, kan deze gegeven worden binnen schoolverband. Deze therapie wordt verzorgd door een kinderfysiotherapeut. De therapie vindt op een vast dagdeel plaats op school in een daarvoor geschikte ruimte.

Ergotherapie

Voor nogal wat leerlingen van de Maaskei kent de gewone, alledaagse omgeving vaak onnodige barrières. Er wordt gekeken naar de hele omgeving en de balans daarin. De ergotherapeut ‘schuift’ met de bouwstenen, en zet die omgeving net even anders neer. Het dagelijkse functioneren van het kind is uitgangspunt. Het kind wordt getraind; maar ook ouders, leerkrachten en andere betrokkenen worden gewezen op hun rol bij het stimuleren van het kind.

Autisme-begeleiding

Het team van de Maaskei bouwt elk jaar haar expertise in het kader van autisme uit. Hiervoor zijn reeds diverse scholingen gevolgd en is een ATM-team (Auti-Team-Maaskei) actief. Via een hulpvraag worden leerlingen met ASS individueel of in een klein groepje begeleid in een apart daarvoor ingerichte ruimte. Het gaat veelal om trainingssituaties met veel visuele ondersteuning waarbij het de bedoeling is dat de leerling zijn aangeleerde “tools” kan benutten in de eigen groep.

Sensorische informatieverwerking

Sensorische informatieverwerking is het kunnen opnemen, selecteren en integreren van informatie die wordt geregistreerd door de zintuigen. De sensorische informatieverwerking speelt een belangrijke rol bij de algehele ontwikkeling van kinderen, zoals de motorische ontwikkeling, de spraaktaalontwikkeling, leerontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door een niet optimale prikkelverwerking kunnen problemen ontstaan in het gedrag en leerproces van kinderen. Door de sensorische informatieverwerkingstherapie kunnen er prikkels gereduceerd of toegevoegd worden in zijn omgeving, waardoor een kind minder druk of beweeglijk is, juist actiever is, motorisch makkelijk kan functioneren, zich beter kan concentreren en tot betere leerprestaties kan komen.

JGZ (Jeugd GezondheidsZorg)

Leerlingen krijgen een oproep voor een onderzoek waarbij de ouders worden uitgenodigd. Tijdens het onderzoek wordt gekeken hoe het staat met de gezondheid (lengte, gewicht, ogen, oren), ook wordt bekeken of fysiotherapie- of specialistenverwijzingen nodig zijn en hoe eventuele controles verlopen. Extra aandacht wordt besteed aan het voorkomen van overgewicht. Ook wordt met de leerling besproken hoe het op school en thuis gaat. De JGZ-arts sluit minimaal twee maal per jaar aan bij de CvB.

De taken van de jeugdarts bestaan uit:

  • Onderzoek van alle nieuwe leerlingen
  • Onderzoek van leerlingen die de overstap maken van SO  naar VSO
  • Onderzoek van leerlingen van 15/16 jaar
  • Herhalingsonderzoeken gepland door JGZ
  • Tussentijdse vragen beantwoorden rondom de gezondheidstoestand

Overige informatie kunt u vinden op de website van de GGD.

Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg

Onze school en het CJG werken nauw samen. Minimaal twee maal per jaar is er overleg in de CvB. Het CJG is een professionele organisatie voor opvoedondersteuning en vrijwillige jeugdhulp in Midden-Limburg. Je kunt er terecht met kleine en grote vragen over de opvoeding en de ontwikkeling van je kind.

De contactpersoon op onze school is:
Dea van Dongen
[email protected]

Meer informatie vindt u hier

Arbeidstoeleiding en transitie
Arbeidstoeleiding op de Maaskei kent 4 onderdelen:

  • arbeidstraining
  • interne stage
  • leren op locatie
  • externe stage

Het hele traject van stages wordt bijgehouden middels een transitieplan. Een cyclisch proces dat tevens de richting van de arbeidstoeleiding aangeeft. Lees meer over de verschillende vormen van stage.

Doelen
Elke vorm van stage heeft een bepaalde doelstelling. Een leerling wordt getraind om bestaande vaardigheden uit te breiden en/of nieuwe vaardigheden aan te leren. Vaardigheden die leerlingen kunnen trainen zijn:

  • motorische vaardigheden (grof – fijn)
  • sociale vaardigheden
  • werkhouding en motivatie
  • taakaanpak en reflectie
  • samen- en zelfstandig werken

 

De Maaskei heeft een uitgebreid stagebestand. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de arbeidstoeleider van de Maaskei.

Brug naar werk
Per jaar maakt de Maaskei een afweging om voor een groepje leerlingen in de eindgroep van leerroute 3 en 4 de cursus Brug naar Werk aan te bieden.

De speciale zorg voor leerlingen
Afhankelijk van de hulpvraag van de leerling kan er extra begeleiding geboden worden.

Extra ondersteuning van specifieke onderwijsvragen
Leraren van onze school kunnen hulp krijgen vanuit andere scholen voor speciaal onderwijs zoals VISIO (ondersteuning voor slechtziende- en blinde leerlingen), de school voor slechthorende- en dove leerlingen, de school voor lichamelijke- of meervoudig gehandicapte kinderen en kinderen met epilepsie.

8

De ouders / verzorgers

Ouderbetrokkenheid
Een goed contact en samenwerking tussen ouders en school zijn van belang voor ons onderwijs. Uw belangstelling en medewerking wordt door ons op prijs gesteld. In de Medezeggenschapsraad (MR) denken ouders mee over allerlei schoolzaken.

Ouders of begeleiders van leerlingen worden vanaf het begin nadrukkelijk betrokken bij de school. Zij worden gevraagd mee te denken over inhoud, leerdoelen en (uitstroom)perspectief van hun kind.

Communicatie met ouders
Wij communiceren op diverse manieren met ouders. Naast persoonlijke communicatie zetten wij de volgende middelen in; nieuwsbrief, communicatieschriftje, website en social media. Sinds kort is er ook een aantal klassen die werkt met Parro. Met Parro kun je als leerkracht de ouders via een app op de hoogte houden van de activiteiten in de klas.

Informatieverstrekking aan ouders met een verbroken relatie
Als school hebben we te maken met ouders met een verbroken relatie. In dat geval is het goed om te weten hoe de informatieverstrekking aan gescheiden ouders geregeld is in de wet. De belangrijkste bepalingen zijn opgenomen in boek 1 van het burgerlijk Wetboek, de Wet op het primair onderwijs (WPO) en de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO).

In eerste instantie is het aan (gescheiden) ouders om élkaar te informeren over de vorderingen en ontwikkelingen van hun kind. In sommige gevallen is de relatie tussen ouders zo vertroebeld, dat goede onderlinge communicatie niet meer aan de orde is. In dat geval komt de school in beeld. De verplichtingen die wij als school hebben m.b.t. de informatieverstrekking aan gescheiden ouders is afhankelijk of een ouder het ouderlijk gezag heeft of niet.

In dit document leest u de meest belangrijke wettelijke bepalingen en de concrete afspraken die wij op school hebben gemaakt rondom het informeren van ouders met een verbroken relatie.

Medezeggenschapsraad
Een aantal ouders zijn lid van de Medezeggenschapsraad (MR). De MR geeft adviezen en neemt besluiten over zaken die met het beleid van onze school te maken hebben. Over sommige onderwerpen heeft de raad adviesrecht, over andere onderwerpen heeft zij instemmingsrecht. Aan de orde komen onder andere passend onderwijs, het schoolplan, beleid op het gebied van veiligheid, taakverdeling, nascholing, besteding van middelen en het vakantierooster.

Bekijk hier de samenstelling van de medezeggenschapsraad

Vertrouwenspersoon / anti-pestcoördinator
De Maaskei heeft een interne vertrouwenspersoon waarbij ouders en leerlingen terecht kunnent voor klachten en/of vertrouwelijke zaken. Daarnaast is er een anti-pestcoördinator aanwezig.

Klachtenregeling
We streven er naar het onderwijs voor alle leerlingen goed en naar tevredenheid van alle betrokkenen te laten verlopen. Als ouders/verzorgers desondanks problemen ondervinden doen wij er alles aan om deze zo snel mogelijk en in goed overleg met alle betrokkenen op te lossen. Neem hiervoor contact op met de leerkracht of indien nodig, met de interne vertrouwenspersoon of de directeur. In gevallen waar dit niet (naar tevredenheid) lukt kan de vertrouwens-commissie of de externe klachten-commissie worden ingeschakeld. Lees meer over de klachtenregeling.

Vertrouwensinspecteur
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders/verzorgers, leerlingen, docenten, schooldirecties en schoolbesturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer ze met de directeur, het bestuur en de vertrouwenspersoon niet tot een oplossing zijn gekomen. Het gaat dan om problemen die zich in of rond de school voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • lichamelijk geweld;
  • grove pesterijen;
  • extremisme en radicalisering.

De rol van de vertrouwensinspecteur is adviserend en informerend. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 1113111 . Meer informatie over de inspectie en de vertrouwensinspecteur is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Onderwijsgroep Buitengewoon handelt volgens de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon hebben een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling dat gebaseerd is op het basismodel dat ontwikkeld is door de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Veiligheid en Justitie. Bekijk hier de meldcode en het stappenplan. 

 

Privacy
Onderwijsgroep Buitengewoon hecht veel waarde aan veiligheid. Alle locaties moeten veilig zijn als leer- en werkomgeving. Naast sociale veiligheid en fysieke veiligheid is - zeker in de huidige informatiesamenleving - informatieveiligheid en privacy een belangrijk thema.

De Europese Privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) beschermt volwassenen en jongeren tegen onjuist gebruik van persoonsgegevens. De school leeft deze regels na. Er wordt dus zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen en hun ouders/verzorgers. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er persoonsgegevens verwerkt. Het vastleggen en gebruiken van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerling-gegevens. De school heeft met die leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Gegevens worden alleen gedeeld met andere organisaties indien er een grondslag voor is of als ouders/verzorgers daar toestemming voor hebben gegeven bijv. bij publicatie van beeldmateriaal.

Beeldmateriaal voor publicitaire doeleinden
Ouders/verzorgers wordt gevraagd om schriftelijk toestemming te geven of hun kind op foto- of filmmateriaal mag voorkomen ten behoeve PR-doeleinden (o.a. in de schoolgids, op de website, op social media kanalen, etc.). Toestemming kan aangepast worden. Hier wordt jaarlijks op gewezen. In het social media protocol staan meer aandachtspunten over het (on)geoorloofd delen van gegevens.

Beeldmateriaal voor privégebruik
Filmen/fotograferen door ouders/verzorgers op school bijv. bij voorstellingen of bij schoolactiviteiten zoals schoolreisjes mag, mits het beeldmateriaal voor eigen privégebruik is, dus niet online gedeeld wordt, en de privacy van anderen niet in het geding komt. School is dan niet verantwoordelijk. Ouders/verzorgers hebben een eigen inspanningsverplichting om de privacy te waarborgen.

Beeldmateriaal voor onderwijskundig gebruik en veiligheid
Zonder toestemming van de schoolleiding mogen leerlingen in schoolverband niet op foto of video worden vastgelegd. Als leerlingen in schoolverband audiovisueel worden vastgelegd dient dit slechts ten behoeve van onderwijskundig gebruik (lesstijl, taalgebruik, werkvormen van leraren, stagiaires), of de beveiliging van de toegang tot gebouwen en terreinen, dan wel voor de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen. Opnames blijven in het bezit van de schoolleiding en worden na verloop van tijd gewist,

tenzij het nodig is deze langer te bewaren (bijv. bij incidenten).

In de Privacyverklaring van de school wordt beschreven hoe de school concreet omgaat met de persoonsgegevens van leerlingen en ouders/verzorgers en wat hun rechten zijn. Natuurlijk kunt u voor vragen of klachten over privacy altijd terecht bij de directie van de school of bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van Onderwijsgroep Buitengewoon die daarvoor speciaal is aangewezen.

Contactgegevens FG
José Schildwacht
[email protected]
06 30 24 32 51

9

Ontwikkeling van het onderwijs in de school

Passend Onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Simpel gezegd betekent dit; onderwijs dat passend is voor elk kind. Dus ook voor kinderen en jongeren die moeite hebben met leren, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, ADHD of dyslexie. Elke school is verplicht een passend onderwijsaanbod te doen in de vorm van begeleiding die deze kinderen nodig hebben om te kunnen leren. Liefst op de reguliere basisschool of middelbare school. En als dat niet kan, dan in het speciaal basisonderwijs of in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Onderwijsgroep Buitengewoon werkt in het kader van passend onderwijs nauw samen met het reguliere onderwijs in de regio.

Regionale samenwerkingsverbanden
In zes verschillende regionale samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs in Noord- en Midden-Limburg maken schoolbesturen uit zowel het reguliere als het speciale (voortgezet) onderwijs met elkaar afspraken over de uitvoering van deze wet.

Alle afspraken die in een regionaal samenwerkingsverband zijn gemaakt, zijn vastgelegd in een ‘ondersteuningsplan’. Meer informatie over de wet Passend Onderwijs is te vinden op de website www.poraad.nl. Verschillende samenwerkingsverbanden hebben ook hun eigen website. Speciaal voor ouders en verzorgers is er ook meer informatie te vinden via www.steunpuntpassendonderwijs-vo.nl.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon hebben elk in een eigen ‘schoolondersteuningsprofiel’ vastgelegd welke ondersteuning de school aan leellingen kan bieden en hoe dat is georganiseerd.

Het schoolondersteuningsprofiel van de Maaskei vso vindt u hier.

 

Nascholing
Een van de thema's voor dit jaar is de professionele cultuur, met als een van de doelstellingen het optimaliseren van onze samenwerking, zowel intern als extern gericht. Dit komt vooral terug op de studiedagen, waarbij er begeleiding is vanuit een externe partij. Andere onderwerpen die op studiedagen en daarbuiten aan bod komen zijn:

• Doelgroepenmodel: het OPP doelgroepenmodel van LECSO is geimplementeerd, zodat er meer eenduidigheid is op landelijke niveau. Van hieruit richten we ons vooral op het optimaliseren van het OPP.  

• Leren Leren: de nieuwe CED-leerlijn Leren Leren is ingevoerd. Het doel van het aanbod Leren Leren is om de leerlingen gericht te laten ontwikkelen op het gebied van de vaardigheden: werkhouding, taakaanpak, samenwerken, zelfstandig werken, hulp vragen, enz. Dit alles om de leerlingen voor te bereiden op een arbeidstraject.

 

 

• Certificering: een van de ambities is om leerlingen van de Maaskei via arrangementen mogelijkheden te bieden voor het behalen van certificaten. 

• Handelingsgericht werken: de Maaskei vervolgt nadrukkelijk de transitie naar handelingsgericht werken (HGW). Dit schooljaar wordt de cyclus verder verfijnd. Analyses van de opbrengsten van het onderwijs aan de hand van de “schoolfoto’s” en observaties vormen de input voor verbeterplannen in het nieuwe jaarplan.
De sociaal emotionele ontwikkeling via de module ZIEN wordt verder in het OPP uitgewerkt. Daarnaast worden de rapportages met ouder/verzorgers (ouderrapportage) besproken.

Methode SOVA: het preventief en structureel inzetten van een schoolbrede methode om de sociaal- emotionele redzaamheid en mentaal welbevinden te versterken. 

10

Resultaten van het onderwijs

Alle leerlingen die bij VSO de Maaskei uitstromen, zijn gestart op een passende 'werkplek'.

Schoolopbrengsten
Er is een schoolstandaard vastgesteld waarin per leerroute beschreven staat welke niveaus op welk moment behaald moet worden. Aan de hand van deze schoolstandaard zijn er arrangementskaarten gemaakt voor Rekenen, Mondelinge Taal, Schriftelijke Taal en Leren Leren . In de arrangementskaarten staan de concrete doelen beschreven die aangeboden moeten worden. De genoemde arrangementskaarten worden gebruikt bij de lessen.   

Twee keer per jaar wordt een 'schoolfoto' gemaakt. Aan de hand van de schoolstandaard worden de opbrengsten vergeleken en geanalyseerd.

Inspectie
Eind maart 2017 heeft de inspectie een kwaliteitsonderzoek gehouden op de Maaskei. De school is het basisarrangement toegekend. Zie ook: http://www.onderwijsinspectie.nl/.

 

Scholen op de kaart
Scholen op de kaart is een website waarbij cijfermatige informatie over scholen voor primair en voortgezet onderwijs verzameld wordt in één systeem. Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens op het gebied van onderwijsopbrengsten, leerlingenpopulatie, financiën en personeel. Het doel van Scholen op de kaart is om informatie voor ouders beschikbaar te stellen, onder andere met het oog op schoolkeuze. Nadere informatie vindt u op www.scholenopdekaart.nl

Doorstroom- en uitstroomgegevens
De doorstroom- en uitstroomgegevens tot en met het het laatste schooljaar staan op onze website.

 

 

 

11

Onderwijstijd, vakanties, jaarplanning en opvang

Een compleet en actueel overzicht van de studiedagen, vakanties en een jaarplanning van activiteiten is weergegeven op de website.

Verder worden er rondom de volgende thema´s en (seizoensgebonden) gebeurtenissen groepsafhankelijk activiteiten gepland: Pasen, Boekenweek, Clini Clowns, excursies VSO, belevingstheater, exposities, Special Heroes. In samenwerking met de gemeente Weert, de ondersteuningsfunctionaris en het RICK is er binnen de Maaskei ook een programma rondom Cultuur.

Onderwijstijd
De Maaskei voldoet aan de onderwijstijd die door het Ministerie van Onderwijs is vastgesteld. Bekijk de berekeningen van het vso.

 

 

Buitenschoolse opvang
PSW-junior verzorgt de buitenschoolseopvang (BSO). De BSO is er voor kinderen die speciaal onderwijs volgen. Het doel van de BSO is meerledig. Enerzijds biedt de BSO ouders de kans om even ‘op adem te komen’, om eventueel wat extra tijd te kunnen besteden aan de andere kinderen binnen het gezin, het zogenaamde ‘ontlasten van de thuissituatie’. Anderzijds helpen we de kinderen bij het invullen van hun vrije tijd. Bovendien is BSO voor de kinderen een kans om met groepsgenoten spelenderwijs hun (sociale) vaardigheden verder te ontplooien. 

De BSO is gehuisvest op verschillende locaties in Midden-Limburg. 

Meer informatie over het aanbod van PSW. Ga hier naar de website van PSW.

12

Praktische informatie

Eigen lunch verzorgen op school.
Een van de kerndoelen rondom wonen luidt: “de leerlingen leren (mede) zorgdragen voor het dagelijkse eten en drinken en leren de daarbij horende regels en tafelmanieren hanteren”.  Voor een aantal leerlingen is dit een belangrijk leerdoel om de redzaamheid en zelfstandigheid te bevorderen. Dit leerdoel willen we nadrukkelijk in het onderwijsprogramma inzetten door met leerlingen boodschappen te gaan doen en zelfstandig de broodmaaltijd te leren gebruiken. De hiervoor benodigde boodschappen worden door de school bekostigd. 

Gezonde School
Een Gezonde School is een school die structureel aandacht besteedt aan gezondheid. Naast de bewegingslessen wordt er bv. ook met een aantal leerlingen deelgenomen aan de Impulsrun in Tegelen en zijn er gemiddeld 3 keer per jaar clinics vanuit Special Heroes, denk hierbij aan: judo, korfbal en boksen. Naast bewegen is gezonde voeding ook zeer belangrijk.

 

We stimuleren iedereen gezonde tussendoortjes mee te nemen zoals groente en/of fruit en dus geen koek en/of andere ongezonde producten. Ook koolzuurhoudende dranken zijn niet toegestaan op school. Wanneer er iemand jarig is, wordt bij voorkeur een gezonde traktatie uitgedeeld. Uitzonderingen hierop zijn speciale gelegenheden en/of vieringen. Tijdens deze dagen zorgt de Maaskei zelf voor een passende traktatie.

EU-schoolfruit
De Maaskei neemt deel aan een door het EU gesubsidieerd project gericht op schoolfruit. Dagelijks twee stuks fruit en twee ons groenten is gezond. Op school willen de goede voedingsgewoonte voortzetten en dus wordt er, gedurende een langere periode, fruit geleverd door Schoolfruit.nl. Tijdens deze periode hoeft er vanuit thuis niet per se fruit worden meegegeven; buiten deze periode is dit natuurlijk wel het geval.                                

 

 

Nieuwsbrief

Regelmatig (5 tot 6 keer) verschijnt gedurende het schooljaar een nieuwsbrief. Via deze nieuwsbrief wordt u op de hoogte gehouden van alle actuele zaken die op school spelen.


 

Website

Op de website van de Maaskei treft u naast actuele informatie ook veel achtergrondinformatie aan die betrekking heeft op de Maaskei.

Facebook

Verder verwijzen wij naar de Facebookpagina van de Maaskei. Hier vindt u actuele informatie over de Maaskei en kunt u reageren op de inhoud. Gezien de vele reacties lijkt de Facebookpagina een prima plaats te zijn om te lezen en te zien wat er speelt op school. We ervaren het gebruik ervan als erg waardevol.

Taxivervoer

Het team van de Maaskei vindt het belangrijk dat het vervoer van en naar school en huis goed is geregeld. Diverse taxibedrijven zorgen voor dit vervoer. De juiste samenwerking met chauffeurs, ouders, de leerlingen zelf en het vervoersbedrijf, zorgt voor een goede sfeer, een prettige, veilige en rustige rit van huis naar school en andersom. Het vertrek van huis, de aankomst op school en de aankomst thuis is gebonden aan vaste regels en afspraken. Omdat na school, de leerlingen ongeveer gelijktijdig het schoolgebouw verlaten, verloopt het vertrek op school volgens een vast plan. De kinderen zijn ingedeeld in vaste groepen, volgens bus-indeling. De teamleden begeleiden de leerlingen naar en tot in de bus. We letten erop dat de kinderen op hun vaste plaatsen zitten en de veiligheidsgordels vastgespen.

 

Verjaardagen

Wanneer een leerling jarig is, wordt dit gevierd in de groep. De jarige mag één kleine attentie aan de leerlingen van de eigen groep uitdelen. Bij voorkeur iets gezonds. 

Schoolverzekering voor leerlingen

De school is verzekerd voor schade en ongelukken, indien er sprake is van schuld van het personeel. De ouders dienen zelf te zorgen voor een verzekering voor schade en ongelukken die ook met voldoende toezicht niet te vermijden zijn. We verwachten dat alle leerlingen door de ouders zijn verzekerd via een aansprakelijkheidsverzekering particulieren, de vroegere W.A.

 

 

Sponsoring

De school heeft kennis genomen van de uitgangspunten zoals deze vermeld staan in het convenant 'scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring'.  De Maaskei is al enkele jaren actief rondom sponsoring.

Huisbezoek

Het kan waardevol zijn om een beeld te krijgen van de plek waar de leerlingen buiten schooltijd leven. Belangrijk is het beeld van de huissfeer, de waarden en normen die worden gehanteerd en de interactie tussen leerling en ouders c.q. andere gezinsleden. Op basis van de informatie kun je als school beter aansluiten bij hetgeen de leerling nodig heeft. Indien nodig kunnen groepsleerkrachten een afspraak maken met ouders. Ook kunnen ouders de leerkracht uitnodigen.

E-portfolio

Vanaf schooljaar 2022-2023 werken de leerlingen van Maaskei vso met een digitaal e-portfolio. In dit portfolio houden de leerlingen hun voortgang zelf bij. Dit op de onderdelen wonen, werken en vrije tijd. Denk hierbij ook aan de voortgang op stage. Het portfolio is een verplichting om te komen tot het schooldiploma VSO.


 

Filmopnames

Op school worden regelmatig filmopnames gemaakt voor diverse doeleinden bijvoorbeeld:

  • opnames in de groep om in diverse overlegsituaties elkaar te laten zien hoe we werken;
  • van feestelijke gebeurtenissen;
  • opnames van de leerkracht in de groep t.b.v. coaching trajecten;
  • in het kader van leerlingenzorg opnames van een specifiek kind.

Wanneer het specifiek over uw kind gaat in het kader van leerlingenzorg, zullen we dit altijd vooraf met u bespreken en toestemming vragen.

Gymnastiek
De gymnastiektijden worden in het begin van het schooljaar aan ouders/
begeleiders doorgegeven. Voor de gymlessen vragen wij u goed passende gymschoenen, t-shirt en een sportbroek mee te geven op de dag dat de leerlingen gym krijgen.

Aanvraag verlof voor leerlingen
Buiten de schoolvakanties en vrije dagen is het niet mogelijk uw kind extra verlof (vrije dagen) te geven voor bijvoorbeeld verjaardagen, uitstapjes of vakanties. Vrij ter gelegenheid van een familiefeest of andere bijzondere redenen kan alleen worden gegeven door de directeur van de school. U kunt via de groepsleerkracht een formulier krijgen waarop u aangeeft voor welke dag(en) u verlof voor uw kind vraagt. Dit formulier met toelichting is ook te downloaden van de website van de Maaskei. Na akkoordverklaring door de directeur ontvangt u het formulier terug.

Verzuimregeling
Als uw kind door ziekte of andere omstandigheden (bijv. bezoek arts) niet of niet op tijd op school kan komen, dient u dit tijdig (voor schooltijd) door te geven aan onze school. Ook dient u dit te melden bij het vervoersbedrijf (s.v.p. geen ziekmelding via chauffeur).

Vervoer
Leerlingen van de Maaskei kunnen per fiets of met het openbaar vervoer naar school gaan. Als zelfstandig reizen niet mogelijk is kunt u als ouder individueel vervoer aanvragen bij uw woongemeente. Indien het vervoer wordt toegekend krijgt u als ouder(s) bericht welke taxionderneming het vervoer naar en van school zal verzorgen. De kosten van het individueel vervoer zijn voor rekening van de gemeente. Bij problemen dienen de ouders contact op te nemen met het taxibedrijf of de gemeente. Blijven de vervoersproblemen ondanks uw bemoeienissen bestaan, dan wil school graag door u hierover geïnformeerd worden.

13

Samenwerkings-partners

We hebben geregeld contact met instellingen die zorgdragen voor leerlingen met een verstandelijke beperking in de voor- en naschoolse periode. Over de begeleiding, verwijzing en terugplaatsing van leerlingen onderhouden we ook contacten met schoolarts, vertrouwensarts, Raad voor de kinderbescherming, maatschappelijk werk, jeugdhulpverlening, andere vormen van (voortgezet) speciaal onderwijs.

Structureel overleg
Als school hebben we structureel overleg met PSW (PSW Junior, Werk, Thuis en Wonen). Ook onderhouden we contacten met zorginstellingen Koraal Groep en Daelzicht die de zorg (gedeeltelijk) overnemen van ouders/verzorgers. In het kader van passend onderwijs hebben we bovendien geregeld contact met Het KEC in Weert, Het Kwadrant in Weert en Basisonderwijs en alle besturen binnen de samenwerkingsverbanden. Daarnaast werken we samen met activiteitencentra, instellingen en trainingscentra voor schoolverlaters.

Overige samenwerkingspartners
Overige samenwerkingspartners zijn CED (Ondersteuning implementatie leerlijnen), GGD, ARBO, MEE Noord- en Midden-Limburg en CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise) en CJG Midden-Limburg.

Met het Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg werken we nauw samen. De contactpersoon op onze school is:
Dea van Dongen
[email protected]
 

 

VSO: Herenstraat 296 
6004 XL Weert