Schoolgids

2023 | 2024

1

Spectrum

Historie van Spectrum
Van 2014 tot 2018 waren we gevestigd in Geijsteren. Voor die tijd bestonden we al als het Poortje (voormalige cluster 4 school) en de Vijverhofschool so (voormalige cluster 3 school). Het Poortje en de Vijverhofschool so zijn vanaf 2008 een intensieve samenwerking aangegaan om toe te werken naar het realiseren van Talentencampus Venlo en één locatie in de gemeente Venray om thuisnabij onderwijs voor al onze leerlingen te kunnen realiseren. Daarnaast biedt Spectrum ook een onderwijsaanbod aan een aantal leerlingen dat een beroep doet op expertise mytyl/tyltyl.

Vanaf februari 2018 zijn we ingehuisd bij SBO Focus. Het is de bedoeling dat we een intensievere samenwerking aangaan. Komend schooljaar zullen hier wederom stappen in gezet gaan worden en gaan we verder onder de naam Spectrum.

Schoolleiding
Directeur Henk Moonen-Wolters Teamleider Jessica Quicken

 

Leerlingenaantallen
De school is een expertisecentrum, waarin aan ongeveer 48 leerlingen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar verdeeld in 5 groepen onderwijs op maat wordt geleverd.

Spreidingsgebied
Spectrum wordt bezocht door leerlingen uit verschillende culturen en geloofsovertuigingen. De leerlingen van onze school komen uit:

Gemeente Horst aan de Maas: Horst, America, Meterik, Hegelsom, Melderslo, Broekhuizen, Broekhuizenvorst, Swolgen, Griendtsveen, Tienray en Meerlo.

Gemeente Venray: Venray, Leunen, Veulen, Vredepeel, IJselstein, Blitterswijck, Castenray, Geijsteren, Heide, Oostrum, Smakt, Wanssum, Oirlo en Merselo.

Gemeente Bergen (leerlingen expertise gedrag en expertise mytyl/tyltyl): Afferden, Well, Wellerlooi, Bergen, Nieuw-Bergen en Siebengewald.

Contactgegevens
Bekijk hier de contactgegevens.

Lees meer over onze school op de website.

2

Onderwijsgroep Buitengewoon

Onderwijsgroep Buitengewoon is de overkoepelende stichting van Spectrum. Naast Spectrum maken nog zes andere scholen in Noord- en Midden-Limburg onderdeel uit van de stichting

Aanbod Onderwijsgroep Buitengewoon
Onderwijsgroep Buitengewoon biedt kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en ontwikkelingsvragen extra ondersteuning en begeleiding. Dit gebeurt met aangepaste onderwijsprogramma’s in (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs.

Doordat de scholen onderling met elkaar samenwerken ontstaan er diverse synergievoordelen. Hierdoor hebben de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon toegang tot een scala aan vakkennis, expertises en ervaringen.

 

Samen met anderen
Samen met anderen halen wij het maximale uit de talenten van onze leerlingen. Dat doen we in een veilige, vertrouwde én uitdagende omgeving. Met onderwijsspecialisten die de leerlingen kennen. Samen zien we altijd kansen. Al onze leerlingen verdienen de toekomst die bij hen past.

Bij de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon kun je helemaal jezelf zijn. Dat is de basis, en vanuit daar zetten we de ontwikkeling in gang. Want; Samen zijn we Buitengewoon Sterk!

Naar de website van Onderwijsgroep Buitengewoon

 

3

Waar staan wij voor?

Spectrum heeft de opdracht om speciaal onderwijs en zorg te bieden aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. We richten het onderwijs zo in dat we bijdragen aan de ontwikkeling van een voor de leerling zo groot mogelijke zelfredzaamheid en zelfstandigheid en de ontwikkeling van een positief zelfbeeld (competentie). Geleerde vaardigheden, waaronder de sociale, moeten kunnen worden toegepast in de leefomgeving van de leerling.

Ontwikkelproces
Het onderwijs wordt afgestemd op de ontwikkelmogelijkheden van de leerling. We richten het onderwijs zo in, dat de leerling een ononderbroken ontwikkelproces kan doorlopen. We streven er naar om daar waar mogelijk de leerlingen te brengen tot het volgen van regulier onderwijs in een basisschool of een school voor voortgezet onderwijs. Ons onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op het ontwikkelen van de creativiteit, op het verwerven van kennis en op het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.

Bij de keuze van de onderwijsinhoud zoeken we naar een goed evenwicht in aanbod op deze ontwikkelgebieden. Het leef- en werkklimaat in onze school kenmerkt zich door een veilige en positieve omgeving. We hebben oog voor de ontwikkelmogelijkheden van de leerlingen en zorgen voor succeservaringen.

De onderwijsinhoud is afgestemd op de leerling. Uitgaande van wat de leerling al zelf kan, proberen we leerlingen zaken te leren die ze nog net niet zonder hulp kunnen. Eenmaal geleerde kennis en vaardigheden worden herhaald en gegeneraliseerd, zodat de leerling deze ook in andere situaties kan toepassen.

 

 

 

 

 

 

 

Missie
  • Passend speciaal onderwijs aanbieden voor kinderen van 4 tot 13 jaar met een verstandelijke beperking, lichamelijke beperking, een beperking in de sociaal-emotionele ontwikkeling of een combinatie hiervan.
  • Dat gebeurt door alle kinderen in een specialistische, pedagogisch veilige situatie die vaardigheden te laten verwerven op het gebied van leren en leven die hen optimaal in staat stellen om samen met anderen in onze samenleving te kunnen functioneren.
  • Voor elk kind streven we, op basis van individuele talenten en mogelijkheden (ieders unieke ontwikkelingsperspectief), de best mogelijke resultaten en opbrengsten (prestaties) na, voortvloeiend uit activiteiten die elke kwaliteitstoets doorstaan.
  • Dat doen we met een team van professionals, in een onderwijsexpertise die haar taak uitvoert als communicatieve, eigentijdse, samenwerkende, op dienstverlening gerichte organisatie. Op basis van goede relaties met leerlingen, ouders/verzorgers en ‘buitenschool’.
  • Ontwikkelde expertise zetten we in ten behoeve van de ontwikkelingen passend onderwijs van de omringende partnerscholen.
  • Daarbij willen wij ketenpartner zijn in het werkveld Onderwijs-Welzijn-Zorg, waardoor een ononderbroken ontwikkeling voor (so) kinderen van 0 tot 13 jaar in de subregio mogelijk is.
Visie
  • Onze school maakt levendig en zichtbaar deel uit van een maatschappelijk-collegiale omgeving die zich volop beweegt richting professionele dienstverlening.
  • Onze school ontwikkelt zich als nauw samenwerkende speciaal onderwijsexpertise die individueel en collectief, alsook samen met (speciaal) onderwijspartners c.q. jeugdhulpverlening, kiezen voor het ontwikkelen van de best passende onderwijsarrangementen.
  • Het maken van inhoudelijke keuzes doen we in overleg met collega’s, ouders/verzorgers, leerlingen en in een professioneel-collegiale omgeving.
  • Onderwijs en vorming gaan bij ons hand in hand.
  • We hebben maximale deskundigheid ten aanzien van leren leren en leren (leven) met beperkingen en er is aandacht voor talenten van kinderen, het creëren van een krachtige leer- en leefomgeving, van goede opbrengsten, van passend onderwijs en zorg op maat.
  • Onze school stemt af met, ontwikkelt, verbreedt en verdiept zich inhoudelijk met partners uit het werkveld Onderwijs(expertise)-Welzijn-Zorg.

Visie Focus - Spectrum
In de visie van ons onderwijs is het streven, dat de leerlingen de mogelijkheid krijgen om hun onderwijsaanbod ook buiten de eigen basisgroep te halen. Dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van de eigen groepsleerkracht(en). De roosters van de verschillende basisgroepen worden zo op elkaar afgestemd, dat uitwisseling van leerlingen mogelijk is. Voor de leerlingen die (nog) moeite hebben met het wisselen van groepsleerkracht, ruimte en/of klasgenoten is de vaste plek bij de eigen groepsleerkracht gewaarborgd. In het pedagogisch klimaat spelen veiligheid, voorspelbaarheid en gedoseerde nabijheid een belangrijke rol. De aanpak van ons onderwijs is sterk gericht op uitnodigen, stimuleren en gedoseerd uitdagen in belang van de verdere ontwikkeling van de leerling. Dit gebeurt zowel in de basisgroepen als tijdens groepsoverstijgende activiteiten.

 

Goede gezondheid
Als school willen wij kinderen gezonde eetgewoonten aanleren. Dit begint bij trakteren en het eten tijdens de pauzes. Op school snoepen we zo weinig mogelijk. We zien dit als een waardevolle investering in de gezondheid van de leerlingen nu én later als ze groot zijn.

Missie en visie
Waar we voor staan als het om ons onderwijs gaat, staat hiernaast uitgebreid beschreven en is te vinden op de website.

4

De inhoud van ons onderwijs

Bij Spectrum hebben we – om meer uit te gaan van het ontwikkelingsperspectief van de individuele leerlingen – de groepen ingedeeld op basis van ontwikkelingsperspectieven. Daarbij denken we niet meer in ‘oude’ hokjes, maar bekijken we welk aanbod voor de leerling het meest passend is. Ook in onze samenwerking met sbo Focus.

De onderwijsinhoud bieden we daarom op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken aan. Indien nodig zal er voor de individuele leerling nagegaan worden welke vakken wel/niet aan bod kunnen komen. Indien er keuzes gemaakt worden die afwijken van het reguliere programma, wordt dit beschreven in het Ontwikkelingsperspectiefplan van de leerling.

Meer dan de helft van de tijd die de leerlingen op school doorbrengen wordt besteed aan de basisdomeinen, zoals taal/lezen en rekenen. De wijze waarop we ons onderwijs aanbieden varieert van individueel gericht tot en met groepsgewijs. Elke leerling leert op eigen niveau en in zijn of haar eigen tempo.
 

Leerlijnen voor expertise Gedrag
Leerlijnen voor expertise ZML/Mytyl/Tyltyl

Kernconcepten
Op onze school wordt wereldoriëntatie kerndoeldekkend aangeboden binnen de kernconcepten, die ingedeeld zijn in twee categorieën:

  1. Natuur en techniek: energie, materie, groei en leven, tijd en ruimte.
  2. Mens en maatschappij: macht, binding, evenwicht en kringloop, communicatie.

We maken gebruik van de bibliotheek Venray. De bibliotheek maakt themacollecties aan de hand van de kernconcepten. Op deze manier kunnen we naast de bestaande boeken ook een wisselende collectie aanbieden.

 

 

Sociale redzaamheid
Binnen alle vakken op school wordt er veel aandacht besteed aan het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een aantal keer per week zijn er keuzeactiviteiten die in het teken staan van sociale redzaamheid.

In het onderwijsprogramma mytyl/tyltyl is kinderrevalidatie volledig geïntegreerd. Dit aanbod kent zowel revalidatie- als onderwijsdoelen, passend bij de ontwikkeling van het kind. Daarin werken we nauw samen met de kinderrevalidatie afdeling van Adelante voor Limburg.

De revalidatiearts is eindverantwoordelijk voor de behandelingen door het revalidatieteam, bestaande uit;

  • Fysiotherapie
  • Ergotherapie
  • Maatschappelijk werk
  • Psychologische dienst
5

De organisatie van ons onderwijs

Organisatie van de school
Onze school heeft vijf basisgroepen. De groepsgrootte varieert van 7 tot 15 leerlingen. Dit is afhankelijk van de ontwikkelingsvragen van de leerlingen. We streven naar een maximale groepsgrootte van veertien leerlingen.

Lees meer over de basisgroepen

Manier van werken
We vinden het belangrijk dat kinderen graag naar school komen en er zich “thuis” voelen. Dat ze zich geaccepteerd weten en dat er veel te leren en te beleven valt. Gezamenlijk dragen wij zorg voor een veilig, uitdagend en stimulerend didactisch en pedagogisch klimaat. Het pedagogisch klimaat omvat alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van het kind, waardoor een kind zich verder kan ontwikkelen.

Speciale aandacht wordt besteed aan:

  • Het duidelijk maken van verwachtingen;
  • Het visualiseren van de zin en betekenis, van dingen en situaties;
  • Het scheppen van orde;

 

 

 

  • Het voorspelbaar maken van gebeurtenissen;
  • Het overzichtelijk maken van de situatie.

We denken en handelen vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen. Het is onze taak als opvoeder om kinderen zoveel mogelijk kansen te bieden, die het kind laten groeien naar een harmonieuze verhouding met zijn omgeving. Als team hebben we daarom deze keuzes gemaakt.

We besteden gedurende het schooljaar ook aandacht aan vieringen en feesten als, kinderboekenweek, Kerst, carnaval en Pasen. We doen elk jaar mee aan de Koningsspelen en er wordt ieder jaar een sportdag georganiseerd. Aan het einde van het schooljaar gaan we op schoolreis. Samen vieren vinden we belangrijk en dit doen we dan ook veelal in gezamenlijkheid.

 

 

Extra ondersteuning
Naast de standaardbegeleiding in de groep zijn er nog andere voorzieningen voor extra ondersteuning.

  • Kinderen met een hardnekkig leerprobleem krijgen speciale begeleiding. De manier waarop de begeleiding plaatsvindt, wordt uitgebreid beschreven in het Ontwikkelingsperspectiefplan. Afhankelijk van het leerprobleem worden deze kinderen gedurende een specifiek vastgestelde periode extra begeleid en geholpen.


 

 

  • Kinderen met problemen op het gebied van taal en/of communicatieve vaardigheden kunnen gescreend worden door onze logopedist. Wanneer individuele logopedie nodig is wordt bekeken of dit tijdens of buiten school aangeboden gaat worden.
6

De zorg voor onze leerlingen

Als school voor speciaal onderwijs hebben we een Commissie van Begeleiding (CvB). Deze is verantwoordelijk voor een goede leerlingenzorg.

De taak en zorg van de Commissie van Begeleiding is om de ontwikkeling van elke leerling goed in beeld te hebben en te houden en te zorgen voor langdurige en kwalitatief goede, geplande begeleiding. Dat begint bij de aanname van leerlingen en het opstellen van het Ontwikkelingsperspectiefplan.

Leerlingen worden in hun schoolcarièrre twee keer per jaar besproken in de evaluatiebespreking. Daar worden ook ouders bij uitgenodigd. De ontwikkeling, de resultaten (rapport) en het perspectief zijn dan onderwerp van gesprek. Als er vragen of zorgen zijn is er altijd de mogelijkheid voor tussentijdse gesprekken.

Onze gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten vormen de spil in de begeleiding van de leerling. Een belangrijke gesprekspartner voor de leerkracht is de intern begeleider waarmee zij/hij didactische evaluaties uitvoert.

Alles over de zorg voor onze leerlingen vindt u op onze website.

Regels m.b.t. leerlingendossiers
Voor de administratie van de school en voor het pedagogisch en didactisch handelen, wordt een aantal gegevens vastgelegd in dossiers. Hierin onderscheiden we:

  • De algemene gegevens over de leerling: deze bevinden zich in de leerlingenadministratie. Deze blijven gedurende vijf jaar, nadat de leerling van school is uitgeschreven, in het dossier;
  • De toelaatbaarheidsverklaring betreffende de toelaatbaarheid tot het (V)SO;
  • Het volledige dossier waarop de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC) in overleg met de commissie Toelaatbaarheids- verklaring haar oordeel voor het afgeven van de TLV heeft gebaseerd;
  • Als een leerling de school verlaat, stelt de Commissie voor de Begeleiding een onderwijskundig rapport op voor de ontvangende school. De ouders/verzorgers ontvangen van dit rapport een afschrift.

Rapportage naar derden
Rapportage over een leerling wordt alleen verzonden als er schriftelijke toestemming van de ouders/ verzorgers is. Het kan dan gaan om rapportage aan een andere school in verband met terug- of doorplaatsing of rapportage aan begeleidings-instellingen.
Afhankelijk van de informatievraag wordt bepaald welke gegevens worden doorgestuurd. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als de veiligheid van het kind in het geding is, kan de directeur zonder toestemming van de ouders/verzorgers informatie verstrekken. Het gaat dan om verzoeken van het AMK, de Raad voor de Kinderbescherming of de politie. De directeur zal op verzoek van de ouders/verzorgers verklaren, waarom de informatie is verstrekt.

Onderwijs aan zieke leerlingen
Indien de leerling langere tijd niet naar school kan komen, gaan we samen met ouders/verzorgers bekijken hoe we het onderwijs, rekening houdend met de ziekte, kunnen voortzetten. Hierbij kunnen we gebruikmaken van de mogelijkheden en voorzieningen die wij op school getroffen hebben. Eventueel kunnen wij de deskundigheid van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen inschakelen bij het opstellen van een zorgplan.

Leerlingen die opgenomen zijn in een academisch ziekenhuis, worden door de consulenten van de educatieve voorziening van dat ziekenhuis ondersteund, echter onder verantwoordelijkheid van de school.

Voor alle andere leerlingen betreft het de consulenten van de onderwijsbegeleidingsdienst.

Het is onze wettelijke plicht om voor elke leerling van onze school, ook als hij/zij ziek is, te zorgen voor goed onderwijs aangepast aan de mogelijkheden van de leerling en de school. Ook als de leerling in een ziekenhuis ligt. Daarnaast vinden wij het minstens zo belangrijk dat de leerling in deze situatie contact blijft houden met de klasgenoten en de groepsmedewerker. De leerling moet weten en ervaren dat hij ook meetelt en erbij hoort. Onze school heeft protocollen opgesteld voor leerlingen die kort dan wel lang ziek zijn. Er staat in aangegeven wat u en wat de school doet.

Meer informatie
Wanneer u meer wilt weten over onderwijs aan zieke leerlingen, dan kunt u informatie vragen aan de leerkracht van uw zoon/dochter. Ook kunt u informatie vinden op de website van BCO onderwijsadvies in Venlo en op de website van Ziezon, het landelijk netwerk “Ziek Zijn en Onderwijs”. 

Regels voor toelating
Voor toelating op onze school is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig van de Bovenschools OndersteuningsCoördinator (BOC). Dat is nodig omdat onze school een expertisecentrum voor speciaal onderwijs is. Naast de gewone leervakken zijn we gespecialiseerd in het begeleiden en ondersteunen van kinderen met een ondersteuningsvraag op het gebied van onderwijs en opvoeding. Het kan gaan om onderwijs aan kinderen:

Lees meer over toelating

Doorstroom
Met de invoering van de wet op passend onderwijs is de werkwijze bij plaatsing in regulier of speciaal basisonderwijs veranderd. Tijdens de duur van de toelaatbaarheidsverklaring van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (brengen wij de ontwikkeling van onze leerlingen goed in beeld. Hierdoor kunnen we bepalen of plaatsing in regulier of (ander) speciaal basisonderwijs mogelijk is.

Lees meer over doorstroom

Regels voor schorsing en verwijdering
De regels voor schorsing en verwijdering hebben wij vormgegeven in een protocol. Het volledige protocol leest u hier.

Gronden voor vrijstelling van het onderwijs en de vervangende onderwijsactiviteiten
De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders/verzorgers een leerling vrijstellen van bepaalde onderwijsactiviteiten. Het bevoegd gezag is het bestuur van Onderwijsgroep Buitengewoon. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

Anti-pestcoördinator
Als school hanteren wij een anti-pestbeleid. Om pesten nóg beter te bestrijden hebben wij een anti-pestcoördinator benoemd. Voor Spectrum is dit Jessica Quicken, [email protected].  

Regelingen leerlingenvervoer (gemeentelijke regelingen)
Als u voor uw kind gebruik wilt maken van schoolvervoer moet u dat (elk jaar) aanvragen bij de gemeente van uw eigen woonplaats.

Lees meer over leerlingenvervoer

7

Medewerkers

Onze medewerkers zijn als team medeverantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen op school. Naast de hen toebedeelde lestaken neemt elk personeelslid extra taken op zich, zoals het organiseren van speciale activiteiten of het coördineren van het schoolvervoer. Ook zijn er leerkrachten die zich op een bepaald gebied hebben gespecialiseerd, zoals de intern begeleiders. De schoolleider heeft een stimulerende, adviserende en controlerende taak als het gaat om de uitvoering van de betreffende taken.

8

De ouders / verzorgers

Wij vinden een goede samenwerking en partnerschap met ouders/verzorgers zeer belangrijk, zelfs een eerste vereiste om met succes te kunnen werken aan het bieden van ontwikkelingskansen aan uw kind. Andersom geredeneerd: zonder uw medewerking lukt het ons niet. Allebei hebben wij onze verantwoordelijkheid voor een en dezelfde zaak: het scheppen en realiseren van ontplooiingskansen voor uw kind. Vanuit die verantwoordelijkheid zullen wij u soms aanspreken. Vanuit diezelfde verantwoordelijkheid mag u ons aanspreken.

Partnerschap met ouders/verzorgers
Wij kiezen voor educatief partnerschap; een partnerschap van medewerkers en ouders/verzorgers in de opvoeding en begeleiding van kinderen. Dit partnerschap gaat uit van het gezamenlijk belang; optimale voorwaarden creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school.

Doelen die wij door partnerschap met ouders/verzorgers willen bereiken zijn:

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Speelveld en spelregels
Wat er op school gebeurt aan onderwijs, opvoeding en begeleiding behoort tot de eindverantwoordelijkheid van de school. Voor het partnerschap tussen ouders/verzorgers en professionals stelt de school in dialoog met ouders/verzorgers het speelveld en de spelregels vast. Daarbij houden we rekening met die eindverantwoordelijkheid en de maatschappelijke, pedagogische en didactische opdracht van de school.

Wij streven ernaar om de betrokkenheid van ouders/verzorgers tijdens het voortraject, hoofdtraject en natraject optimaal in te vullen.

Lees hier wat het voor-, hoofd-, en natraject inhoudt.

De Medezeggenschapsraad
Voor de school is goed contact met ouders/verzorgers van groot belang, en een goede oudervertegenwoordiging in medezeggenschap maakt daar deel van uit. De MR heeft advies- en instemmingsrecht hebben en vergadert zes keer per jaar.

Bekijk hier wie er in de Medezeggenschapsraad zit en lees meer over de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad.

Overige ouderactiviteiten
Er zijn natuurlijk nog meer activiteiten op school waarbij we de hulp van ouders/verzorgers goed kunnen gebruiken, denk bijvoorbeeld aan het vervoer bij excursies en schoolreisjes of bij extra klussen. In voorkomende gevallen neemt meestal de betreffende groepsmedewerker hierover contact op met de ouders/verzorgers.

Vrijwillige ouderbijdrage
We vragen aan alle ouders/verzorgers een vrijwillige bijdrage van € 58,50 per schooljaar. Deze bijdrage besteden we aan zaken waarvoor de school op geen enkele andere manier geld ontvangt. Denk aan vieringen als Sinterklaas en Kerstontbijt of het schoolreisje. Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.

Communicatie
Voor goede communicatie tussen school en ouders/verzorgers hebben we veelvuldig contact via e-mail, een communicatieschrift / agenda en/of telefonisch. Hiermee houden we elkaar op de hoogte van belangrijke zaken of gebeurtenissen. Omgekeerd werkt het net zo: ouders/verzorgers kunnen belangrijke zaken in de thuissituatie doorgeven die mogelijk van invloed zijn op het gedrag en de concentratie van de leerling.

Bij problemen rondom een leerling zijn we te allen tijde bereid met de ouders/verzorgers in gesprek te gaan. Wanneer dit niet functioneert, wordt een oplossing gezocht door de school

samen met de voorzitter van het College van Bestuur van Onderwijsgroep Buitengewoon en de ouders/verzorgers.

Informatieverstrekking aan ouders met een verbroken relatie
Als school hebben we te maken met ouders met een verbroken relatie. In dat geval is het goed om te weten hoe de informatieverstrekking aan gescheiden ouders geregeld is in de wet. De belangrijkste bepalingen zijn opgenomen in boek 1 van het burgerlijk Wetboek, de Wet op het primair onderwijs (WPO) en de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO).

In eerste instantie is het aan (gescheiden) ouders om élkaar te informeren over de vorderingen en ontwikkelingen van hun kind. In sommige gevallen is de relatie tussen ouders zo vertroebeld, dat goede onderlinge communicatie niet meer aan de orde is. In dat geval komt de school in beeld. De verplichtingen die wij als school hebben m.b.t. de informatieverstrekking aan gescheiden ouders is afhankelijk of een ouder het ouderlijk gezag heeft of niet.

In dit document leest u de meest belangrijke wettelijke bepalingen en de concrete afspraken die wij op school hebben gemaakt rondom het informeren van ouders met een verbroken relatie.

Klachtenregeling 
We streven er naar het onderwijs voor alle leerlingen goed en naar tevredenheid van alle betrokkenen te laten verlopen.

Als ouders/verzorgers desondanks problemen ondervinden doen wij er alles aan om deze zo snel mogelijk en in goed overleg met alle betrokkenen op te lossen. Neem hiervoor contact op met de leerkracht of indien nodig, met de interne vertrouwenspersoon of de directeur. In gevallen waar dit niet (naar tevredenheid) lukt kan de Vertrouwenscommissie of de externe klachtencommissie worden ingeschakeld.

Lees hierover meer op de website.

Vertrouwensinspecteur
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders/verzorgers, leerlingen, docenten, schooldirecties en schoolbesturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer met ze de directeur, het bestuur en de vertrouwenspersoon niet tot een oplossing zijn gekomen. Het gaat dan om problemen die zich in of rond de school voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • lichamelijk geweld;
  • grove pesterijen;
  • extremisme en radicalisering.

De rol van de vertrouwensinspecteur is adviserend en informerend. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 1113111 . Meer informatie over de inspectie en de vertrouwensinspecteur is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

9

Ontwikkeling van het onderwijs in de school

Passend Onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Simpel gezegd betekent dit; onderwijs dat passend is voor elk kind. Dus ook voor kinderen en jongeren die moeite hebben met leren, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, ADHD of dyslexie. Elke school is verplicht een passend onderwijsaanbod te doen in de vorm van begeleiding die deze kinderen nodig hebben om te kunnen leren. Liefst op de reguliere basisschool of middel-bare school. En als dat niet kan, dan in het speciaal basisonderwijs of in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Onderwijsgroep Buitengewoon werkt in het kader van passend onderwijs nauw samen met het reguliere onderwijs in de regio.

Regionale samenwerkingsverbanden
In zes verschillende regionale samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs in Noord- en Midden-Limburg maken schoolbesturen met elkaar afspraken over de uitvoering van wet. Het gaat hier om scholen uit zowel het reguliere als het speciale (voortgezet) onderwijs.


Alle afspraken binnen een regionaal samenwerkingsverband zijn vastgelegd in een ondersteuningsplan.

Schoolondersteuningsprofiel
De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon hebben elk in een eigen schoolondersteuningsprofiel vast­gelegd welke ondersteuning de school aan leer­lingen kan bieden en hoe dat is georganiseerd.

Bekijk hier het schoolondersteunings-profiel van Spectrum (Het nieuwe SOP volgt begin schooljaar 2022-2023)

 

Samenwerking met SBO Focus

Samenwerking met SBO Focus

Spectrum werkt sinds enkele jaren intensief samen met een school voor speciaal basis onderwijs in Venray, SBO Focus.

SBO Focus is een school voor kinderen tussen 4-13 jaar bij wie het leren en leren leren niet vanzelf gaat. SBO Focus heeft als doel de kinderen zo goed als mogelijk bij te spijkeren op achterstanden in taal, rekenen, burgerschap én sociaal-emotionele vragen. Kinderen van SBO Focus gaan na groep 8 door naar een school voor praktijkonderwijs, vmbo of voortgezet speciaal onderwijs.

In 2019 hebben de stichtingen van Spectrum en SBO Focus besloten samen te gaan werken aan een intensieve samenwerking, waarbij het verhuizen van Spectrum naar het gebouw van SBO Focus onderdeel was. Om samen te mogen werken is er een zogenaamde ‘experimenteerregeling’ aangevraagd bij het ministerie van OCW. Dit omdat de regels van Spectrum en SBO Focus in de wet niet altijd gelijk zijn. De regeling die aangevraagd is geeft de scholen ruimte meer op maat samen te werken, zonder last te hebben van de aparte regels.

Inmiddels is de samenwerking zover dat besloten is samen een nieuwe school te bouwen in Venray. Als alles goed verloopt hopen Spectrum en SBO Focus dit nieuwe gebouw in schooljaar 2025-2026 te betrekken. De samenwerking binnen de scholen is nu zover dat er al samen gewerkt wordt met een nieuwe rekenmethode, er gezamenlijke schoolregels zijn, een gezamenlijk beloningssysteem en de leerkrachten na school meer en meer zoeken naar verbinding. Ook zijn de eerste verkenningen gestart in het kijken naar in welke groep een kind het beste onderwijs kan volgen, bij Spectrum of bij SBO Focus. Symbiose noemen wij dit.

Meer informatie over SBO Focus lees je hier. http://www.sbo-focus.nl/

10

Resultaten van het onderwijs

De instroom van Spectrum:

De uitstroom van Spectrum:

De uitstroom is boven verwachting. (Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Onderwijsinspectie
Het rapport van de onderwijsinspectie van onze school is hier in te zien.

11

Onderwijstijd, vakanties en jaarplanning

Jaarplanning schooljaar 2022 - 2023
Jaarplanning 2023 - 2024
01-08-2023 t/m 14-07-2024

Schooltijden en jaarplanning
Bekijk ook onze schooltijden en jaarplanning

Berekening onderwijstijd
Spectrum maakt op jaarbasis 1045 klokuren onderwijstijd. Hiermee voldoen wij ruim aan de wettelijke verplichting. Spectrum kan hierdoor enkele studiedagen voor leerkrachten organiseren en in geval van nood een groep vrijaf geven. 

Overblijven
Alle leerlingen blijven tijdens de middagpauze op school. Dit houdt tevens in, dat ze op school eten. Daartoe dienen ze van thuis boterhammen en iets te drinken mee te brengen.

Verlofregeling

Een school mag in zeer uitzonderlijke gevallen verlof toekennen aan een kind. De spelregels hiervoor vindt u op:

www.rijksoverheid.nl 

Het aanvragen van verlof is dus aan veel regels gebonden, de directeur kan in principe bijna nooit toestemming geven voor verlof. 

 

Maatregelen ter voorkoming en bestrijding van lesuitval
Het behoort tot de taak van de ondersteuner van de directeur om in geval van afwezigheid van een groepsleerkracht een oplossing voor dit probleem te realiseren. Hierbij is de volgorde:

  • het regelen van een vervanger;
  • het inzetten van een lesvrije collega;
  • het verdelen van de leerlingen over de resterende groepen.

Indien geen oplossing kan worden gerealiseerd, blijft de leerling in het uiterste geval thuis.

Maatregelen ter voorkoming en bestrijding van schoolverzuim
Ons beleid ten aanzien van schoolverzuim omvat twee aspecten:

12

Praktische informatie

Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren/WA-verzekering
Het hebben van een WA verzekering voor uw kind en uzelf is verplicht in Nederland. School aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid bij het niet verplicht WA verzekerd zijn van uw kind.

Ongevallen- en Eigendommenverzekering
Alle leerlingen zijn door de school al verzekerd voor ongevallen die onder schooltijd gebeuren en op weg van huis naar school en terug. Als u dit niet voldoende vindt, kunt u eventueel extra een ongevallenverzekering afsluiten, die een dekking geeft voor 24 uur het hele jaar door. Ook is het mogelijk voor een klein bedrag per jaar een eigendommenverzekering af te sluiten. Deze verzekering is aan te bevelen als uw zoon/dochter bijvoorbeeld een eigen laptop op school gebruikt. De school kan namelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor diefstal of materiële schade aan eigendommen van leerlingen onder schooltijd. Voor een vrijblijvend aanbod van deze twee verzekeringen kunt u een kijkje nemen op www.aononderwijs.nl/scholieren.

 

Bereikbaarheid groepsmedewerkers
In principe kan men de groepsmedewerkers een kwartier na beëindiging van de schooldag telefonisch via het telefoonnummer van de school bereiken.

Gymnastieklessen
Bij aanvang van het nieuwe schooljaar zal het gymnastiekrooster worden toegezonden of aan de leerlingen worden meegegeven. Benodigdheden: sportbroek, shirt, gymschoenen met witte zolen.

Speelgoed
Let er s.v.p. op dat uw kind geen speelgoed, snoep, geld of andere spullen mee naar school neemt. Als u merkt dat er op school wordt geruild of anderszins gehandeld, laat ons dit dan weten.

Verhuizingen, veranderingen van gegevens
Wij vragen u vriendelijk om eventuele adres- en/of telefoonwijzigingen zo spoedig mogelijk door te geven aan het secretariaat van de school. Deze wijziging wordt verwerkt in het bestand, zodat u voor ons bereikbaar blijft en u tevens de door ons verzonden post op het juiste adres ontvangt.

 

Privacy
Onderwijsgroep Buitengewoon hecht veel waarde aan veiligheid. Alle locaties moeten veilig zijn als leer- en werkomgeving. Naast sociale veiligheid en fysieke veiligheid is - zeker in de huidige informatiesamenleving - informatieveiligheid en privacy een belangrijk thema.

De Europese Privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) beschermt volwassenen en jongeren tegen onjuist gebruik van persoonsgegevens. De school leeft deze regels na. Er wordt dus zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen en hun ouders/verzorgers. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er persoonsgegevens verwerkt. Het vastleggen en gebruiken van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerling-gegevens. De school heeft met die leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Gegevens worden alleen gedeeld met andere organisaties indien er een grondslag voor is of als ouders/verzorgers daar toestemming voor hebben gegeven bijv. bij publicatie van beeldmateriaal.

Beeldmateriaal voor publicitaire doeleinden
Ouders/verzorgers wordt gevraagd om schriftelijk toestemming te geven of hun kind op foto- of filmmateriaal mag voorkomen ten behoeve PR-doeleinden (o.a. in de schoolgids, op de website, op social media kanalen, etc.). Toestemming kan aangepast worden. Hier wordt jaarlijks op gewezen. In het social media protocol staan meer aandachtspunten over het (on)geoorloofd delen van gegevens.

Beeldmateriaal voor privégebruik
Filmen/fotograferen door ouders/verzorgers op school bijv. bij voorstellingen of bij schoolactiviteiten zoals schoolreisjes mag, mits het beeldmateriaal voor eigen privégebruik is, dus niet online gedeeld wordt, en de privacy van anderen niet in het geding komt. School is dan niet verantwoordelijk. Ouders/verzorgers hebben een eigen inspanningsverplichting om de privacy te waarborgen.

Beeldmateriaal voor onderwijskundig gebruik en veiligheid
Zonder toestemming van de schoolleiding mogen leerlingen in schoolverband niet op foto of video worden vastgelegd. Als leerlingen in schoolverband audiovisueel worden vastgelegd dient dit slechts ten behoeve van onderwijskundig gebruik (lesstijl, taalgebruik, werkvormen van leraren, stagiaires), of de beveiliging van de toegang tot gebouwen en terreinen, dan wel voor de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen. Opnames blijven in het bezit van de schoolleiding en worden na verloop van tijd gewist,

tenzij het nodig is deze langer te bewaren (bijv. bij incidenten).

In de Privacyverklaring van de school wordt beschreven hoe de school concreet omgaat met de persoonsgegevens van leerlingen en ouders/verzorgers en wat hun rechten zijn. Natuurlijk kunt u voor vragen of klachten over privacy altijd terecht bij de directie van de school of bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van Onderwijsgroep Buitengewoon die daarvoor speciaal is aangewezen.

Contactgegevens FG
José Schildwacht
[email protected]
06 30 24 32 51

Verjaardag
Een jarige mag trakteren in de klas; het liefst een gezonde traktatie. Als school bieden wij een omgeving aan waarin kinderen gezonde eetgewoonten aanleren.

Ziekmelden
Bij ziekte van uw kind verzoeken wij u om dit voor 08.30 uur op school door te geven via het telefoonnummer van de school. U dient er tevens voor te zorgen, dat u het vervoersbedrijf tijdig op de hoogte stelt. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling, dat de chauffeur of andere kinderen uw kind ziekmelden.

Medicatie en medische handelingen op school
Voor het toedienen van medicatie of het uitvoeren van medische handelingen hanteren wij strikte regels. Bij aanmelding van uw kind ontvangt u een formulier waarop u kunt aangeven of uw kind allergisch is voor bepaalde medicijnen of speciale medische zorg nodig is.

Meer over medische zorg op school

Gedragscode voor kleding en/of (mode)accessoires
Kleding en bijbehorende (mode)accessoires zijn belangrijke onderdelen van iemands persoonlijkheid.  Door het dragen van kleding laten mensen zien wie ze zijn. Dat geldt uiteraard ook voor onze leerlingen. Wel vindt Onderwijsgroep Buitengewoon het belangrijk dat kleding en/of (mode)accessoires niet discriminerend van aard zijn en ook niet de vrijheid van meningsuiting aantasten. Dat is niet wenselijk en bovendien wettelijk niet toegestaan.

Verder vraagt Onderwijsgroep Buitengewoon van haar leerlingen en hun ouders kleding en (mode) accessoires te dragen die de communicatie met andere leerlingen en met schoolmedewerkers niet in de weg staan. Ook kleding die aanstootgevend is en de sfeer op school of in de klas negatief kan beïnvloeden, is niet welkom op onze scholen. Datzelfde geldt voor kleding en/of (mode)accessoires die een gevaar zijn voor dragers of omgeving. Het dragen van kleding die het hoofd en het gezicht deels of volledig

bedekken is niet toegestaan. Hierbij gaat het om kleding waarbij de ogen, neus én mond niet zichtbaar zijn. De volledige gedragscode voor kleding en/of (mode)accessoires kunt u opvragen bij de schoolleiding.

Veiligheid
Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Leren, ontwikkelen, groeien en werken kan niet zonder een veilige schoolomgeving. We hebben daarom gedragsregels opgesteld om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt. Uitgangspunt hierbij is dat leerlingen, medewerkers, ouders/verzorgers en bezoekers van alle scholen en diensten binnen de stichting elkaar respectvol behandelen. Ze maken bewust deel uit van een professionele leef- en leeromgeving. Positief gedrag draagt bij aan de (beleving van) veiligheid op school. We bevorderen, versterken en belonen positief gedrag om zo de veiligheid in en rond de school te vergroten.

 

Schoolveiligheidsplan
In het schoolveiligheidsplan hebben we vastgelegd hoe we handelen bij grensverkennend en grensoverschrijdend gedrag. Als onderdeel van dit schoolveiligheidsplan zijn protocollen vastgesteld om seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie te voorkomen en te bestrijden. Daarnaast worden er jaarlijks op elke school ontruimingsoefeningen gehouden en is er bedrijfshulpverlening aanwezig. U kunt het schoolveiligheidsplan inzien bij de schoolleiding.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Onderwijsgroep Buitengewoon handelt volgens de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon hebben een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling dat gebaseerd is op het basismodel dat ontwikkeld is door de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Veiligheid en Justitie. Bekijk hier de meldcode en het stappenplan.

 

13

Samenwerkings-partners

Samenwerken staat bij ons hoog in het vaandel. Sterker nog, we kúnnen het niet alleen. Om elke leerling zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen hebben we anderen nodig.

Ouders, zorgpartners, scholen in het regulier onderwijs, organisaties in vervolgonderwijs/arbeid/dagbesteding, gemeenten, het bedrijfsleven en de samenwerkingsverbanden. Samen gaan we voor het beste resultaat voor onze leerlingen.

Met de volgende partners werken we intensief samen:
 

  • SBO Focus
    SBO Focus is een school voor speciaal basisonderwijs voor 4 tot 12/13 jarigen. De school maakt deel uit van SPOVenray (Stichting Primair Onderwijs Venray) en verzorgt onderwijs aan leerlingen met speciale ontwikkelingsbehoefte. Dit zijn veelal leerlingen die zijn aangewezen op een overwegend orthopedagogische en/of orthodidactische benadering.

    Spectrum zit sinds februari 2018 gehuisvest in het gebouw van SBO Focus.
  • Jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor kinderen in het regulier en speciaal basis- en voortgezet onderwijs
    Om de groei en ontwikkeling van uw kind goed te kunnen volgen, is de JGZ regelmatig op school om uw kind te onderzoeken/screenen. Daarnaast wordt uw kind in deze periode op bepaalde leeftijden gevaccineerd. De artsen en verpleegkundigen JGZ werken, binnen Zorg- en AdviesTeams, samen met andere partners zoals peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, scholen, Algemeen maatschappelijk werk, Bureau Jeugdzorg, Geestelijke gezondheidszorg.

    Meer informatie
    Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de GGD Limburg-Noord. De schoolarts is dhr. S. Ewalds, schoolarts: [email protected].

Bekijk hier het overzicht van partners waar we ook veel mee samenwerken

 

 

Groenewoltsepad 2  
5801 AP Venray
077-240 01 26