Schoolgids

2022 | 2023

1

Wildveld

Het Wildveld is een opleidingsschool voor jongeren die moeite hebben met theoretisch leren. Het gaat om leerlingen die ook met extra begeleiding niet in staat zijn een diploma te halen. Het onderwijsaanbod is vooral gericht op arbeidsmarkttoeleiding.

De school
Het Wildveld is een streekschool, de leerlingen zijn afkomstig uit Venlo en de omliggende gemeenten. Het grootste deel van onze leerlingen is afkomstig van het speciaal basisonderwijs. Ongeveer een kwart van onze leerlingen komt uit het regulier basisonderwijs. Daarnaast ontvangen we leerlingen uit het VMBO en VSO.

 

Schoolgrootte

Op onze school zitten ongeveer 285 leerlingen in de leeftijd van 12 tot ongeveer 18 jaar. Het tam bestaat uit 60 medewerkers.

 

Schoolleiding

  • De heer Rick Broekmans, directeur
  • De heer Wim Sijbers, teamleider Kwaliteit
  • De heer Ivo Faashen, teamleider Arbeid
  • Mevrouw Eline Zeelen, teamleider Onderwijs

 

 

 

Positionering binnen het onderwijs

2

Onderwijsgroep Buitengewoon

Onderwijsgroep Buitengewoon is de overkoepelende stichting van het Wildveld. Naast Wildveld maken nog zes andere scholen in Noord- en Midden-Limburg onderdeel uit van de stichting.

Aanbod Onderwijsgroep Buitengewoon
Onderwijsgroep Buitengewoon biedt kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en ontwikkelingsvragen extra ondersteuning en begeleiding. Dit gebeurt met aangepaste onderwijsprogramma’s in (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs.

 

 

Doordat de scholen en diensten onderling met elkaar samenwerken ontstaan er diverse synergievoordelen. Hierdoor hebben de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon toegang tot een scala aan vakkennis, expertises en ervaringen.

Samen met anderen
Samen met anderen halen wij het maximale uit de talenten van onze leerlingen. Dat doen we in een veilige, vertrouwde én uitdagende omgeving. Met onderwijsspecialisten die de leerlingen kennen. Samen zien we altijd kansen. Al onze leerlingen verdienen de toekomst die bij hen past.

Bij de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon kun je helemaal jezelf zijn. Dat is de basis, en vanuit daar zetten we de ontwikkeling in gang. Want; Samen zijn we Buitengewoon Sterk!

Naar de website van Onderwijsgroep Buitengewoon

 

3

Waar staan we voor?

Het Wildveld is een opleidingsschool voor jongeren die moeite hebben met theoretisch leren. Ons onderwijsaanbod is vooral gericht op arbeidsmarkt-toeleiding. Het gaat om leerlingen die ook met extra begeleiding niet in staat zijn een diploma te halen. Ieder jaar stroomt meer dan 90 procent van onze leerlingen uit naar de regionale arbeidsmarkt of vervolgonderwijs.

De missie
Dé arbeidsmarkttoeleider voor de arbeidsmarktregio Noord-Limburg voor alle jongeren tot en met entreeonderwijs die een arbeidsmarktkwalificatie behalen en duurzaam geplaatst worden op de regionale arbeidsmarkt.

De visie
Vanuit een passend onderwijsaanbod gericht op wonen, werken, vrije tijd en burgerschap gaat de leerling arbeidsmarkt-gekwalificeerd aan de slag!

De doelen

1. Kwalificatie
De leerling maakt zich kennis, vaardig-heden en competenties eigen om te kunnen functioneren in het beroeps-leven, hij is arbeidsmarktgekwalificeerd.

 

2. Persoonsvorming
De vorming van de persoon staat centraal; de ontwikkeling van zijn eigen identiteit, zijn zelfredzaamheid, zijn verantwoordelijkheid en het ontdekken van zijn drijfveren en passies.

3. Socialisatie
De leerling wordt voorbereid op deelname aan een samenleving: hij leert keuzes maken en maakt kennis met andere culturen en omgangsvormen, etc.

Ons ideaal: Iedere leerling kan antwoord geven op de vragen:
Wie ben ik?
Wat wil ik?
Wat kan ik?

 

De ambitie

  • Plaatsing van tenminste 90% van de leerlingen op de (regionale) arbeidsmarkt of vervolgonderwijs;
  • Minimaal 75% van de leerlingen heeft na 2 jaar een bestendige uitstroom: de oud-leerlingen hebben werk of een opleiding.

Niet de zorg, maar het ontwikkelingsperspectief van de leerling staat centraal. We kijken vooral naar zijn of haar mogelijkheden als het gaat om het ontwikkelen van vaardigheden en competenties.

Arbeidsmarkttoeleiding
Gezien vanuit het wettelijk kader heeft het praktijkonderwijs een tweeledige opdracht: brede persoonlijke vorming en toeleiding naar arbeid op de (regionale) arbeidsmarkt, daarmee is het praktijkonderwijs eindonderwijs.

4

De inhoud van ons onderwijs

De vakken
Zowel binnen theorie- als praktijkvakken wordt het onderwijs afgestemd op het niveau van de leerling. De volgende vakken worden aangeboden:

De theorie vakken
Basisveiligheid
I.C.T. (computerles)
Lichamelijke opvoeding
Logistiek
Loopbaanoriëntatie
Mens en Maatschappij
Nederlands / Duits / Engels
Rekenen en Wiskunde
Retail 
Sociale vaardigheden
Verkeer

De praktijkvakken
Arbeidstraining
Bouwtechniek
CKV (Cultureel Kunstzinnige Vorming)
Handvaardigheid
Huishoudkunde
Logistiek
Mechanische techniek
Project Retail
Techniek
Textiele werkvormen
Tuinbouw
Zorg en Dienstverlening

Stage
In het verlengde van onze wettelijke opdracht (arbeidsmarkttoeleiding) is stage een verplicht onderdeel van de schoolloopbaan waarin de jongere zich zal ontwikkelen van leerling tot werknemer.

Meer informatie over de verschillende vormen van stage is te lezen op onze website.

Branche erkende certificaten
De leerling kan, passend bij het ontwikkelingsperspectief en zijn ontwikkeling branche erkende certificaten behalen.

Praktijkverklaringen
Op de praktijkverklaring staan de werkprocessen uit het kwalificatiedossier van het MBO binnen het maatwerktraject van de leerling. Door het ondertekenen van de praktijkverklaring geeft de praktijkopleider van het bedrijf aan dat de leerling de werkprocessen en de onderliggende prestatie-indicatoren voldoende beheerst. De verklaringen worden door de brancheorganisaties erkend als een bewijs van vakbekwaamheid.

Schooldiploma
In de wet wordt vastgelegd dat leerlingen in het praktijkonderwijs voortaan een schooldiploma krijgen. Daarmee wil de minister leerlingen in het praktijkonderwijs de erkenning geven die zij verdienen. Omdat in het praktijkonderwijs geen centraal eindexamen wordt afgenomen, gaat het om een schooldiploma. Aan het schooldiploma kunnen bijvoorbeeld branchecertificaten en praktijkverklaringen worden toegevoegd. Er komt geen landelijk examen, omdat de leerlingen niet allemaal hetzelfde onderwijs krijgen. De kracht van het praktijkonderwijs zit immers in maatwerk. Het schooldiploma en je e-portfolio met daarin je resultaten; OPP-plan, rapporten, branchecertificaten en/of praktijkverklaringen vormen het tastbaar bewijs van hetgeen je hebt geleerd.

Entree-onderwijs
We bieden in samenwerking met Yuverta en Gilde opleidingen een aantal entree opleidingen aan. De leerstof wordt op onze school aangeboden en door het MBO geëxamineerd.

Bij voldoende resultaat ontvangen de leerlingen vervolgens een MBO entree diploma. In verband met de eisen die aan deze opleiding gesteld worden zullen alleen leerlingen die aan de toelatingscriteria voldoen, in aanmerking komen.

Examenkosten
Wanneer uw kind examen doet voor een branche erkend certificaat of entreeopleiding, is het van belang dat u stil staat bij de examenkosten die hieraan zijn verbonden. Indien de leerling, op grond van geleverde prestaties voldoet aan de examen criteria van een entreeopleiding of branche erkend certificaat, dan worden de examenkosten door de school betaald. Mocht een leerling bij het examen in gebreke blijven, dan zullen de examenkosten worden verhaald op de ouders/verzorgers.

Wildveld Examen Reglement
De afspraken en richtlijnen omtrent examinering staan in het Wildveld Examen Reglement

5

De organisatie van ons onderwijs

Toelatingsbeleid
Het Ondersteuningsloket van het samenwerkingsverband Voortgezet Passend Onderwijs Noord-Limburg bepaalt of een leerling in aanmerking komt voor praktijkonderwijs.

Het Ondersteuningsloket geeft een toelaatbaarheidsverklaring op basis van de verstrekte informatie en het schoolondersteuningsprofiel van het ondersteuningsteam van de school waar de leerling zich aanmeldt. De begeleidingscommissie toetst de toelaatbaarheid van de leerling. Van iedere leerling wordt bij instroom het Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgemaakt en het uitstroomprofiel vastgesteld.

In het begin van het schooljaar ontvangt de leerling een brief met daarin de contactgegevens van de mentor. Is de mentor niet te bereiken, dan kunt u contact opnemen met een van de mentorbegeleiders.

De totale coördinatie van de leerlingbegeleiding is in handen van de heer Wim Sijbers. Indien gewenst kunt u in voorkomende gevallen met hem een afspraak maken.

Begeleiding
De begeleiding van onze leerlingen kunnen we als volgt karakteriseren:

  • De loopbaan van de leerling centraal
  • Denken in perspectieven
  • Opbrengstgericht

Iedere leerling werkt met:

  • persoonlijke mentor
  • dagelijkse start bij de mentor voor fase 1 leerlingen (fase 2 en 3 leerlingen volgens rooster)
  • eigen Individueel Ontwikkel Plan (IOP) gerelateerd aan het Ontwikkelingsperspectief (Denken - Doen - Willen - Zijn) en de uitstroombestemming.
  • tussenevaluaties: 6 gesprekken met mentor, waarvan 2 met ouders. Tijdens de oudergesprekken wordt het rapport en OPP-plan uitgereikt
  • prestaties die afgesloten worden op basis-, gevorderd-, expert niveau

Het Wildveld kent 4 uitstroombestemmingen.

Doorlopende leer-werklijn
Vanuit het werk-denkmodel wordt de doorlopende leer-werklijn opgebouwd. Het werk-denkmodel gaat uit van het totale mensbeeld, in kaart gebracht door een assessment of meerdere assessments op verschillende leeftijden. Er ontstaat zodoende een duidelijk beeld van de beheerste- en te ontwikkelen werknemersvaardigheden en competenties ten behoeve van de stage. 

Via LOB (loopbaanbegeleiding), arbeidstraining en maatschappelijke stage wordt de leerling gekwalificeerd voor stage en wordt er een match gezocht tussen het persoonsprofiel van de leerling en het eisenprofiel van het bedrijf.

De plaatsingsstage leidt uiteindelijk tot duurzame plaatsing, de leerling is gekwalificeerd voor werk en heeft zijn arbeidsmarktkwalificatie behaald.

Indeling in fasen
Ons onderwijsaanbod is georganiseerd in drie fasen van elk twee jaar:
Fase 1: basisvaardigheden
Fase 2: arbeidsvoorbereiding

Fase 3: arbeidstraining gericht op plaatsing op de arbeidsmarkt

PrO-VMBO onderbouwklas
Leerlingen die scoren op het grensvlak PrO-VMBO kunnen worden geplaatst in de PrO-VMBO onderbouwklas. In deze onderbouwklas wordt gewerkt aan de kerndoelen van de onderbouw van het VMBO. Leerlingen die daar aan voldoen, stromen in twee of drie jaar door naar de bovenbouw van een VMBO school.

Binnen ons samenwerkingsverband VO 31.01 Noord-Limburg participeren alle PrO- en VMBO- scholen, de daadwerkelijke uitvoering is belegd bij PrO Wildveld en College Den Hulster afdeling VMBO. Deze samenwerking komt tegemoet aan de behoefte voor meer maatwerk zodat leerlingen op het snijvak PrO-VMBO succesvol de overstap naar het VMBO kunnen maken. 

E-Portfolio
Alle leerlingen werken met een e-Portfolio. Het e-Portfolio is een onderdeel van een landelijk project e-learning en omvat onder meer Een leven lang leren. Het e-Portfolio is een digitaal overzicht dat inzicht geeft in de inzetbaarheid van de leerling. Het laat de actuele stand van zaken zien van iemands loopbaan en kennis (opleiding, cursussen, trainingen, werkervaring, vrije tijd, motivatie, ambitie), en zijn ontwikkelingswensen en -mogelijkheden en gaat een loopbaan lang mee. De leerling is zelf eigenaar en beheerder van het e-Portfolio. 

De gegevens zijn goed beveiligd en altijd te actualiseren met diverse mogelijkheden om te presenteren, uit te wisselen en toonbaar te maken bij bijvoorbeeld werkgevers, ook na de schoolloopbaan. 

Onderwijsconcept Wildveld
Het Wildveld werkt met een zelfontwikkeld onderwijsconcept waarin docenten de leerlingen actiever, meer zelfstandig, autonoom en samenwerkend met anderen de leerstof tot zich laten nemen. De uniforme lesopbouw is hierbij leidend. De docent beschikt over tools en vaardigheden om meer tijd en ruimte over te houden om leerlingen passend te begeleiden. Dit resulteert uiteindelijk in een effectievere basis om de leerling onderwijs, ondersteuning en begeleiding op maat te bieden. 

 

 

 

Maatschappelijke- en Arbeidsparticipatie
Ons onderwijs is er op gericht om leerlingen te begeleiden/coachen bij het verwerven van competenties en praktische vaardigheden. We creëren een levensechte leeromgeving binnen de school en hebben in alle leerjaren betekenisvolle activiteiten en projecten. Leren in de echte wereld vindt plaats van buiten naar binnen én van binnen naar buiten. Dit vraagt een intensieve interactie en samenwerking met de omgeving van de school. Hiermee bewerkstelligen we dat de talenten van onze leerlingen vroegtijdig en maximaal worden benut als het gaat om de domeinen leren, werken, wonen, vrije tijd en burgerschap.

Het maximaal benutten van de talenten moet leiden tot een realistische, integrale en sluitende transitie naar vervolgonderwijs en/of loonvormende arbeid, bij voorkeur bij een reguliere werkgever. Hiermee wordt zowel maatschappelijke- als arbeidsparticipatie gerealiseerd.

Betekenisvol onderwijs
Door leerlingen ‘te boeien en te binden’ spreken wij de leerlingen zo veel mogelijk aan op hun verantwoordelijkheid. Leerlingen oefenen maatschappelijk functioneren bij betekenisvolle activiteiten binnen én buiten de school. Zij kunnen de te verwerven (arbeids-) competenties steeds beter benoemen, hetgeen het eigenaarschap van het leerproces bevordert. Dit doen we door leerlingen in te zetten op interne en externe leerwerkplekken:

Interne leer-werkplekken
Tijdens de lessen worden leerlingen doelgericht en bewust in ondernemende rollen geplaatst. Bezoekers van onze school maken bij binnenkomst kennis met “de portier”; een leerling die eenvoudig administratieve taken oefent in een betekenisvolle situatie: bij de receptie van de school. Een aantal leerlingen fungeert als schoolsteward; tijdens de pauze houden zij (mede) toezicht en spreken zij medeleerlingen aan op ongewenst gedrag.

Externe leer-werkplekken
Leerlingen runnen, samen met leerlingen van Impuls en Velddijk van OG Buitengewoon een sociaal restaurant in Tegelen bij de locatie de Nieuwe Munt van de Zorggroep. Ut Lingsterhäöfke is geopend op woensdagavond vanaf 17.00 uur. Alleen na reservering kun je terecht voor een 4-gangendiner dat door de leerlingen wordt bereid en geserveerd.

De Ecologische Stadstuin in Venlo-Zuid is een ambitieus leer- werkbedrijf voor alle jongeren van Onderwijsgroep Buitengewoon die voor de sector groen kiezen. Naast het werken in de tuin zal ook het ontmoeten en samenwerken met buurtbewoners van meerwaarde zijn voor hun ontwikkeling.

 

Bedrijfscultuur
Gedurende de schoolloopbaan bekijken we de leerling steeds vaker door de bril van een werkgever. De leerling zal steeds meer als toekomstig werknemer beoordeeld worden. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de juiste beeldvorming van de arbeidsmarkt ontstaat bij leerlingen en hun ouders. We schetsen een realistisch toekomstperspectief voor de leerling. De uitstroom wordt gekoppeld aan de regionale arbeidsmarkt.

Regels en afspraken
Daar waar mensen met elkaar samenwerken zijn regels en afspraken van groot belang. Ze geven o.a. duidelijkheid, bieden bescherming naar elkaar, zorgen mede voor een werkbare en prettige sfeer op school. Onze basisregels kunnen we als volgt in beeld brengen:

Daarnaast is er een Leerlingenstatuut en een Schoolreglement  vastgesteld. 

6

De zorg om onze leerlingen

Begeleidingscommissie
De Begeleidingscommissie is verantwoordelijk voor de toelating van Praktijkonderwijs (PrO) leerlingen en voor de begeleidingsstructuur binnen school. Bekijk hier wie er in de begeleidingscommissie zit.

Individueel OntwikkelingsPlan (IOP)
De visie van ons onderwijs is: De loopbaan van de leerling centraal. Om deze loopbaan inhoud te geven en te volgen beschikt iedere leerling over een Individueel OntwikkelingsPlan (IOP) dat voor elke leerling afzonderlijk wordt opgesteld. In het IOP wordt de ontwikkeling van de leerling in beeld gebracht. Het IOP wordt gevormd door bestaande gegevens en geleverde prestaties van de leerling aan nieuwe doelen te koppelen. Daardoor volgt de leerling een meer individuele leerroute die recht doet aan eigen prestaties, wensen en mogelijkheden. De mentor voert minimaal 6 IOP-gesprekken, deze worden in het begin van het schooljaar samen met de leerlingen en mentor gepland.

Twee gesprekken zijn gekoppeld aan de rapport- en OPPplan-uitreiking waarbij ouders/verzorgers aanwezig zijn. De leerling is eigenaar van zijn ontwikkeling en mede verantwoordelijk voor de invulling en uitvoering ervan.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)
De ontwikkeling van de leerling wordt cyclisch gevolgd en besproken aan de hand van het OPP plan. Daarbij worden de domeinen wonen, werken, vrije tijdsbesteding, burgerschap, vervolgonderwijs, ICT, taal en rekenen centraal gesteld.

Het ontwikkelingsperspectief van het Wildveld kent vier uitstroombestemmingen.

Leerlingbespreking
Jaarlijks heeft iedere mentor drie keer een bespreking over zijn leerlingen met de mentorbegeleider. Gegevens omtrent vorderingen, gedrag en ontwikkeling van de leerling worden besproken en waar nodig bijgestuurd. Daarnaast wordt regelmatig het groepshandelingsplan besproken waarbij op groepsniveau afspraken worden gemaakt.

Leerlingvolgsysteem (LVS)
De school werkt met het LVS SOMtoday en geeft u inzage in bepaalde programmaonderdelen zoals cijfers en absenties. We vinden het belangrijk dat u nauw betrokken bent bij de ontwikkeling van uw zoon of dochter. Ouders/leerlingen krijgen inloggegevens waarmee men toegang krijgt tot SOMtoday.

Informatievoorziening aan ouders/verzorgers over het onderwijs en de school
Twee maal per jaar wordt de ontwikkeling van de leerling samen met ouders/verzorgers besproken aan de hand van het rapport en OPP-plan.


Hierin gaat het om leervorderingen, ontwikkeling, gedrag en inzet. Ouders/verzorgers ontvangen van de mentor een  persoonlijke uitnodiging voor een gezamenlijk (school-ouders-leerling) gesprek. De leerling is altijd bij deze bespreking aanwezig, het gaat immers om zijn ontwikkeling.

Gedurende het schooljaar organiseren we verschillende ouderavonden (zie jaarplanning). Om op de hoogte te blijven ontvangt u als ouder/verzorger ook regelmatig nieuwsbrieven van ons. Daarnaast vindt u op Facebook actuele informatie.

Speciale vormen van leerlingbegeleiding

  • Logopedie: alle leerlingen worden gescreend en indien noodzakelijk krijgt de leerling, na overleg met ouders/verzorgers, een extra programma aangeboden.
  • Sociale vaardigheidstraining: wordt in alle groepen gegeven, sommige leerlingen krijgen in overleg met ouders/verzorgers extra hulp.

 

  • Psycholoog, orthopedagoog en jeugdarts zorgen voor extra begeleiding.
  • Het Interdisciplinair Leerling Overleg (ILO) bespreekt en adviseert bij de ontwikkelingen van de leerling die de 1e lijns begeleiding (mentor/mentorbegeleiding) overstijgen. Eventueel vindt er voorbereidend overleg plaats voor het ZAT-overleg.
  • Het ZorgAdviesTeam (ZAT) bestaat uit de begeleidingscommissie, de ambtenaar leerplichtzaken, een jeugdarts en een vertegenwoordiger van het sociale wijkteam. Het ZAT beziet in hoeverre extra begeleiding/ondersteuning bij een leerling wenselijk is. Daarvoor kan de mentor, in overleg met ouders/ verzorgers, de leerlingen ter bespreking voordragen bij het ZAT.
  • Vertrouwenspersonen: Voor zowel leerlingen, ouders als docenten heeft de school twee vertrouwenspersonen aangesteld.

 

In voorkomende gevallen kunt u contact opnemen met mevrouw Simone Van der Mierden - Meijs
([email protected]) of de heer Felix Vollenberg ([email protected]).

  • Rouwverwerking: Er is extra aandacht voor leerlingen waarvan een direct familielid is overleden. De coördinatie is in handen van mevrouw Christianne Vaesssen ([email protected]).
  • Pestprotocol: Onze school hanteert een pestprotocol. Ook hebben wij een coördinator rondom dit thema benoemd. Dit is mevrouw Sascha Stoffels (s.stoffels@ogbuitengewoon.nl).
  • De Aandachtsfunctionaris is het aanspreekpunt rondom het thema huiselijk geweld; de heer Wim Sijbers ([email protected]).
7

Medewerkers

De medewerkers van het Wildveld halen elke dag het maximale uit de talenten van onze jongeren.
Hieronder een overzicht van al onze professionals.

Maartje Aben
Transitiecoach
Casper Baeten
Leerkracht lichamelijke opvoeding
Josien Beckers
Leerkracht theorie
Lieke van Beek
Leerkracht theorie
Will Berends
Leerkracht tuinbouw
Anne Bergs
Leerkracht horeca/theorie
Rob Blans
Leerkracht theorie
Ramses van den Boogaart
Leerkracht theorie / stage
Kelly Broekhuizen
Leerkracht theorie / zorg en dienstverlening
Rick Broekmans
Directeur
Rob Claessen
Transitiecoach
Els Cornelissen
Stagedocent
Rick Custers
Leerkracht horeca
Fatma Dogan
Leerkracht theorie
Wouter van der Ent
Transitiecoach
Dithiana Evers-Kolkman
Onderwijsassistent
Ivo Faashen
Teamleider Arbeid
Hans Fila
Leerkracht theorie
Daniela Hanssen
Leerkracht theorie / retail
Ger van Heesch
Leerkracht mechanische techniek
Yvonne Heinemans
Leerkracht theorie
René Hendricx
Leerkracht theorie
Annemiek Hendrikx
Leerkracht theorie / handvaardigheid / tuinbouw
Richard Hendrikx
Conciërge
Hiske Horstman
Logopediste
Erik van der Hulst
Leerkracht mechanische techniek
Inge van Hunsel
Leerkracht theorie
Huub Jacobs
Leerkracht theorie / basisveiligheid
Maartje Jans
Leerkracht theorie
Tanja Janssen
Gedragswetenschapper
Monique Janssens
Psychodiagnostisch medewerkster
Robert Kerkhofs
Leerkracht theorie / ICT
Karin Knechten
Logopediste
Rian Leijendeckers
Transitiecoach / stage
Karlien Lenssen
Transitiecoach
Bent van der Markt
Leerkracht techniek
Kyara Meis
Onderwijsassistent
Simone v.d. Mierden-Meijs
Leerkracht textiel / handvaardigheid / intern vertrouwenspersoon
Martin Nederlof
Leerkracht theorie / retail en logistiek
Geertje Noten
Ambulant begeleider, leerkracht theorie
Azize Ozkavlak
Leerkracht theorie
Frank Peeters
Transitiecoach
Will Philipsen-Verstegen
Administratie
Annemarie van Poppel
Administratie
Eva van Poppel
Leerkracht theorie / CKV
Lee Readhead
Leerkracht theorie
Loulou Roefs
Baliemedewerkster
Dries Rooijakkers
Leerkracht theorie
José Rooijakkers
Leerkracht theorie
Loes Sanders
Leerkracht theorie / CKV
Sander Scholtens
Onderwijsassistent
Wim Sijbers
Teamleider Kwaliteit
Bernadette Smedts
Stage
Bart Smeets
Leerkracht bouwtechniek
Maurice Smits
Leerkracht huishoudkunde / horeca
Guus Sonnemans
Leerkracht lichamelijke oefening
Sascha Stoffels
Mentorbegeleider fase 1+2, intern begeleider
Christianne Vaessen
Leerkracht theorie / handvaardigheid
Miranda Verspay
Leraarondersteuner
Felix Vollenberg
Leerkracht theorie / ICT / intern vertrouwenspersoon
Ayhan Yildiz
Leerkracht theorie
Duran Yildiz
Leerkracht theorie / ICT
Eline Zeelen
Teamleider Onderwijs
8

De ouders / verzorgers

Het belang van betrokkenheid van ouders/verzorgers
In het belang van uw kind is het van begin af aan noodzakelijk dat ouders en school samenwerken. De leerling kan het immers niet alleen. De wijze van samenwerken tussen school en ouders/verzorgers is mede bepalend voor de toekomst van uw kind. Meer informatie over vormen van ouderbetrokkenheid vindt u op onze website.
De ouderraad
De leerlingenraad
De medezeggenschapsraad

Klachtenregeling
We streven ernaar om het onderwijs voor alle leerlingen goed en naar tevredenheid van alle betrokkenen te laten verlopen. Ondervindt u desondanks problemen dan doen wij er alles aan om deze zo snel mogelijk en in goed overleg met alle betrokkenen op te lossen. U kunt hiervoor contact opnemen met de mentor of de schooldirecteur.

Vertrouwenscommissie en externe klachtencommissie
In gevallen waarin dit niet (naar tevredenheid) lukt kan de Vertrouwenscommissie worden ingeschakeld. De Directeur-bestuurder zorgt ervoor dat een van de vertrouwenspersonen contact opneemt met de betrokkene, maar betrokkenen kunnen ook zelf contact opnemen met de heer Raedts ([email protected]) of mevrouw Burhenne ([email protected]).

De vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk. Zij hebben geen dienstverband met het schoolbestuur. De vertrouwenspersonen kunnen door bemiddeling zorgen dat het probleem opgelost wordt. Ook kunnen zij u helpen met het indienen van uw klacht bij de externe klachtencommissie. Onderwijsgroep Buitengewoon is aangesloten bij de Stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs (GCBO).
 

Privacy
Onderwijsgroep Buitengewoon hecht veel waarde aan veiligheid. Alle locaties moeten veilig zijn als leer- en werkomgeving. Naast sociale veiligheid en fysieke veiligheid is - zeker in de huidige informatiesamenleving - informatieveiligheid en privacy een belangrijk thema.

De Europese Privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) beschermt volwassenen en jongeren tegen onjuist gebruik van persoonsgegevens. De school leeft deze regels na. Er wordt dus zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen en hun ouders/verzorgers. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er persoonsgegevens verwerkt. Het vastleggen en gebruiken van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerling-gegevens. De school heeft met die leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Gegevens worden alleen gedeeld met andere organisaties indien er een grondslag voor is of als ouders/verzorgers daar toestemming voor hebben gegeven bijv. bij publicatie van beeldmateriaal.

Beeldmateriaal voor publicitaire doeleinden
Ouders/verzorgers wordt gevraagd om schriftelijk toestemming te geven of hun kind op foto- of filmmateriaal mag voorkomen ten behoeve PR-doeleinden (o.a. in de schoolgids, op de website, op social media kanalen, etc.). Toestemming kan aangepast worden. Hier wordt jaarlijks op gewezen. In het social media protocol staan meer aandachtspunten over het (on)geoorloofd delen van gegevens.

Beeldmateriaal voor privégebruik
Filmen/fotograferen door ouders/verzorgers op school bijv. bij voorstellingen of bij schoolactiviteiten zoals schoolreisjes mag, mits het beeldmateriaal voor eigen privégebruik is, dus niet online gedeeld wordt, en de privacy van anderen niet in het geding komt. School is dan niet verantwoordelijk. Ouders/verzorgers hebben een eigen inspanningsverplichting om de privacy te waarborgen.

Beeldmateriaal voor onderwijskundig gebruik en veiligheid
Zonder toestemming van de schoolleiding mogen leerlingen in schoolverband niet op foto of video worden vastgelegd. Als leerlingen in schoolverband audiovisueel worden vastgelegd dient dit slechts ten behoeve van onderwijskundig gebruik (lesstijl, taalgebruik, werkvormen van leraren, stagiaires), of de beveiliging van de toegang tot gebouwen en terreinen, dan wel voor de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen. Opnames blijven in het bezit van de schoolleiding en worden na verloop van tijd gewist,

tenzij het nodig is deze langer te bewaren (bijv. bij incidenten).

In de Privacyverklaring van de school wordt beschreven hoe de school concreet omgaat met de persoonsgegevens van leerlingen en ouders/verzorgers en wat hun rechten zijn. Natuurlijk kunt u voor vragen of klachten over privacy altijd terecht bij de directie van de school of bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van Onderwijsgroep Buitengewoon die daarvoor speciaal is aangewezen.

Contactgegevens FG
José Schildwacht
[email protected]
06 30 24 32 51

Vertrouwensinspecteur
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders/verzorgers, leerlingen, docenten, schooldirecties en schoolbesturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer ze met de schoolleider, het bestuur en de vertrouwenspersoon niet tot een oplossing zijn gekomen. Het gaat dan om problemen die zich in of rond de school voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • lichamelijk geweld;
  • grove pesterijen;
  • extremisme en radicalisering.

De rol van de vertrouwensinspecteur is adviserend en informerend. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 1113111. Meer informatie over de inspectie en de vertrouwensinspecteur is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

Vrijwillige ouderbijdrage
In september ontvangt u een factuur van de vrijwillige ouderbijdrage. De totale kosten bedragen voor brugklassers € 122,50 ,voor zij-instromers € 62,50 en voor zittende leerlingen € 57,50. Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.

De specificatie van de kosten vindt u hier. De oudergeleding van de MR heeft ingestemd met bovenstaande bedragen.

Buitenschoolse activiteiten
Voor buitenschoolse activiteiten in fase 1.2, 2.1, 2.2 waarvoor een bijdrage van maximaal € 25,- wordt gevraagd en de meerdaagse reis in fase 3 waarvan het bedrag pas later in het schooljaar bepaald kan worden, geldt dat wanneer uw kind deelneemt aan deze activiteit het bedrag moet worden betaald.

Indien uw kind niet wenst deel te nemen aan deze activiteit wordt een alternatief programma op school aangeboden.

 

De buitenschoolse activiteiten vallen niet onder de vrijwillige ouderbijdrage. 

Informatieverstrekking aan ouders met een verbroken relatie
Als school hebben we te maken met ouders met een verbroken relatie. In dat geval is het goed om te weten hoe de informatieverstrekking aan gescheiden ouders geregeld is in de wet. De belangrijkste bepalingen zijn opgenomen in boek 1 van het burgerlijk Wetboek, de Wet op het primair onderwijs (WPO) en de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO).

In eerste instantie is het aan (gescheiden) ouders om élkaar te informeren over de vorderingen en ontwikkelingen van hun kind. In sommige gevallen is de relatie tussen ouders zo vertroebeld, dat goede onderlinge communicatie niet meer aan de orde is. In dat geval komt de school in beeld. De verplichtingen die wij als school hebben m.b.t. de informatieverstrekking aan gescheiden ouders is afhankelijk of een ouder het ouderlijk gezag heeft of niet.

 

In dit document leest u de meest belangrijke wettelijke bepalingen en de concrete afspraken die wij op school hebben gemaakt rondom het informeren van ouders met een verbroken relatie.

9

Ontwikkeling van het onderwijs in de school

Passend Onderwijs en regionale samenwerkingsverbanden
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Meer informatie over deze wet en de regionale samenwerkingsverbanden vindt u op onze website.

Schoolondersteuningsprofiel
De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon hebben elk in een eigen ‘schoolondersteuningsprofiel’ vastgelegd welke ondersteuning de school aan leerlingen kan bieden en hoe dat is georganiseerd. Bekijk het schoolondersteuningsprofiel van het Wildveld.

Kwaliteitszorg
We zien kwaliteitszorg als ‘het totaal van activiteiten, procedures en instrumenten die op een permanente, systematische en cyclische wijze de kwaliteit van het onderwijs bepalen, bewaken, borgen en verbeteren’.

In 2021-2022 zijn de OPP's en rapportages verder doorontwikkeld en zijn de leerinhouden middels sjablonen en studiewijzers ingericht in SOMtoday. De Ecologische stadstuin is geopend en we hebben extra aandacht besteed aan het welbevinden van de leerlingen door buitenschoolse activiteiten zoals Urban-dance workshops en bioscoop-middagen te organiseren. Een van de schoolpleinen is opnieuw ingericht met onder meer een pannakooi. 

10

Resultaten van het onderwijs

Uitstroom schoolverlaters
Het aantal leerlingen dat in 2021-2022 uitstroomt na het afsluiten van de opleiding is lager dan vorig jaar. Er stromen 25 leerlingen uit richting werk en 17 leerlingen richting vervolgonderwijs. 7 leerlingen zitten nog in een traject naar werk. 

Klik op de afbeelding voor vergroting.

 

 

 

 

Arbeidsmarkt
Er stromen 25 leerlingen uit naar werk. Verder gaan er 8 leerlingen naar een entreeopleiding en 9 leerlingen gaan een niveau 2 opleiding volgen.

Dat de totale uitstroom voldoet aan de inspectienorm, is het gevolg van intensieve samenwerking tussen school, regionaal bedrijfsleven, gemeenten en UWV. In deze tijd waarin veel bedrijven de gevolgen ondervinden van de coronacrisis hebben we de leerlingen al of niet bij het stagebedrijf, een passend traject kunnen bieden.

Dit is in lijn met de opdracht van het Praktijkonderwijs, waarbij het krijgen en behouden van werk leidend is.  Hier komt in de toekomst nog meer de nadruk op te liggen.

 

 

Branche erkende certificaten
Om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt, willen we zoveel mogelijk leerlingen laten deelnemen aan een branche erkende cursus en hen daarmee een branche erkend certificaat laten behalen om zodoende hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Onderstaande grafiek laat zien welke cursussen zijn aangeboden.

MBO Niveau 1 opleiding
Er hebben 11 leerlingen deelgenomen aan een MBO niveau 1 opleiding; ze hebben allen het diploma behaald.

 

BAS/KAS
Het examen SVH Bedieningsassistent (BAS) en Keukenassistent  (KAS) is gebaseerd op het beroepsgerichte deel van het kwalificatiedossier  Entree Assistent dienstverlening en zorg en leidt tot het SVH Diploma KAS of BAS. Dit is een branche-erkend diploma waarmee de leerling kan toetreden tot de arbeidsmarkt. Het gener­ieke deel van het kwal­i­fi­catiedossier, waaron­der taal, reke­nen en loop­baan en burg­er­schap, wordt niet geëx­am­i­neerd. In schooljaar 2021-2022 zijn er 3 deelnemers voor BAS en 1 deelnemer voor KAS, allen zijn geslaagd!

BORIS Praktijkverklaring
Dit schooljaar hebben 33 leerlingen een BORIS-praktijkverklaring ontvangen. Op de praktijkverklaring staan de werkprocessen uit het kwalificatiedossier van het MBO binnen het maatwerktraject van de leerling. Door het ondertekenen van de praktijkverklaring geeft de praktijkopleider van het bedrijf aan dat de leerling de werkprocessen en de onderliggende prestatie-indicatoren voldoende beheerst. De verklaringen

 

worden door de brancheorganisaties erkend als een bewijs van vakbekwaamheid.

Met een uitstroom van 96% richting werk en vervolgopleiding voldoet het Wildveld aan de gestelde opbrengstdoelen. Volgens afspraak met de Sectorraad Praktijkonderwijs (voorheen het Landelijk Werkverband Praktijkonderwijs) hanteert de onderwijsinspectie een landelijk norm van 90% uitstroom richting werk of vervolgopleiding.

Voor het Wildveld gelden de afgelopen drie jaar de volgende percentages:
2018-2019:          100 %
2019-2020:          100 %
2020-2021:           92 %
2021-2022:           96 %

Ondanks alle beperkende maatregelen wegens de coronacrisis zijn we er toch in geslaagd om ruimschoots te voldoen aan de landelijke norm van de onderwijsinspectie.

 

De gegevens van schooljaar 2021-2022 zijn onder voorbehoud. Ze zijn gebaseerd op de gegevens van begin juli.

Verder wordt, volgens afspraak met de inspectie, de stand van zaken twee jaar na uitstroom gemeten, de norm is dan 75%. Ook hier voldoet het Wildveld ruimschoots aan de norm.

De percentages zijn als volgt:

2015-2016:          96,7 %
2016-2017:          95,3 %
2017-2018:          95,6 %
2018-2019:          97,7 %
2019-2020:          93 %

De gegevens zijn onder voorbehoud. Ze zijn gebaseerd op de laatste meting.

Scholen op de kaart
Net als andere VO-scholen nemen we deel aan het landelijk project Scholen op de kaart . Het project biedt inzage in de resultaten en opbrengsten van de school. Zie ook www.scholenopdekaart.nl

11

Onderwijstijd en jaarplanning

Jaarplanning 2022-2023
Meivakantie incl. Koningsdag en Hemelvaart
29-04-2024 t/m 10-05-2024
Examenperiode
15-05-2024 t/m 24-05-2024
2e Pinksterdag
20-05-2024
Teamdag, leerlingen vrije dag
21-05-2024
Eindgesprekken
27-05-2024 t/m 31-05-2024
Studiedag, leerlingen vrij vanaf 12:35 uur
27-05-2024
Fase 3.2 les- en stagevrij (vanaf deze datum)
27-05-2024
Studiedag, leerlingen vrij vanaf 10:40 uur
31-05-2024
Mentorgroepactiviteit fase 3
03-06-2024 t/m 07-06-2024
Gala fase 3.2
07-06-2024
Studiedag, leerlingen vrij vanaf 10:40 uur
10-06-2024
Studiedag, leerlingen 40min. rooster
11-06-2024
Uitslag examen praktijkonderwijs
12-06-2024
Culturele avond
13-06-2024
Activiteit fase 2
14-06-2024
Activiteit fase 1.2
14-06-2024
Rapportgesprekken fase 1+2+3.1
17-06-2024 t/m 21-06-2024
Fase 3.1 les- en stagevrij (vanaf deze datum)
17-06-2024
Kennismakingsmiddag brugklassers, 40 min. rooster
19-06-2024
Certificaatuitreiking
20-06-2024
Studiedag, leerlingen vrij vanaf 10:40 uur
20-06-2024
Sport-cultuurdag
25-06-2024 t/m 26-06-2024
Diploma-uitreiking
26-06-2024
Mentorgroepactiviteit, leerlingen vrij vanaf 12:35 uur
27-06-2024
Studiedag, leerlingen vrij
28-06-2024
Leerlingen roostervrij
01-07-2024 t/m 05-07-2024
Zomervakantie
08-07-2024 t/m 16-08-2024

Schooltijden
De leerlingen zijn ingedeeld in vaste theorie- en praktijkgroepen. Fase 1.1, 1.2 en 2.1 leerlingen starten dagelijks om 8.30 uur met een mentorles van 30 minuten. De overige groepen hebben mentoroverleg passend binnen hun programma, de lesdag begint volgens hun lesrooster. Een lesuur duurt 50 minuten. Een theorieles duurt één lesuur, een praktijkles duurt twee aaneengesloten lesuren.
Bekijk hier de lestijden

Onderwijstijd
Praktijkonderwijs is een vorm van voortgezet onderwijs en bestaat uit 2 componenten:

  • Een deel waarin aangepast theoretisch onderwijs, persoonlijkheidsvorming en het aanleren van sociale vaardigheden worden verzorgd;
  • Een deel waarin de leerling wordt voorbereid op het uitoefenen van functies op de arbeidsmarkt.

De onderwijstijd voor het praktijkonderwijs bedraagt 1000 klokuren per jaar. Daarvoor worden de volgende onderwijsactiviteiten meegeteld:

  • Het moet gaan om begeleid onderwijs, dat wil zeggen dat de leerlingen afdwingbaar aanspraak kunnen maken op begeleiding;
  • Het onderwijs moet deel uitmaken van het door de school geplande en voor alle leerlingen van een bepaalde stroom verplichte onderwijsprogramma;
  • Het onderwijs moet onder verantwoordelijkheid van een leraar worden verzorgd die op grond van de wet met die werkzaamheden mag worden belast.

Voorbeelden van onderwijsactiviteiten: ingeroosterde lessen, mentorbegeleiding, toetsen, examenactiviteiten, activiteiten buiten school (zoals werkweken, excursies, sportdagen, activiteiten in het kader van CKV), activiteiten in de vorm van

individuele of groepsopdrachten, (maatschappelijke) stage (indien er sprake is van begeleiding door de school).

Concreet betekent dit voor onze school, dat de onderwijstijd voor de verschillende fasen als volgt wordt ingedeeld:
Bekijk hier de onderwijstijd van de verschillende fasen.

Zoals uit voorgaande gegevens blijkt, voldoen we in alle fasen ruimschoots aan de onderwijstijd. De te veel gemaakte uren zijn noodzakelijk om lesuitval wegens afwezigheid of ziekte van docenten, of vanwege aangepast rooster tijdens examenweken, te kunnen compenseren.

12

Praktische informatie

Leerlingenpost
Verlof-, en andere formulieren die de leerling inlevert kunnen worden gedeponeerd in de brievenbus Leerlingenpost. Deze brievenbus bevindt zich naast het loket bij de administratie. De post naar ouders/leerlingen zoals brieven, roosterwijzigingen, nieuwsbrieven e.d. wordt via mail verzonden.

Ziekmelden
Ziekmelden van uw kind kan telefonisch tussen 8.00 uur en 8.30 uur.

Beter melden
Zodra uw kind weer naar school kan komen, kunt u dit telefonisch of schriftelijk doorgeven.

Registreren
We registeren de absentiedagen in ons leerlingvolgsysteem. Langer durende ziekte of het zeer regelmatig ziek zijn van een leerling kan belemmerend zijn voor de ontwikkeling en een gezond, volwassen maatschappelijk functioneren. De school wil -in samenwerking met u en uw zoon/dochter- bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van de jongere. De Jeugdgezondheidszorg van de GGD Limburg-Noord ondersteunt hierin door in gesprek te gaan met leerlingen en

ouders over eventueel ziekteverzuim. School, gemeente (leerplicht consulent) en GGD werken hierbij samen.Daartoe zijn enkele afspraken gemaakt welke belangrijk zijn om te weten. De school meldt ziekteverzuim bij de schoolarts, als er sprake is van frequent, langdurig, opvallend, dus kortom opvallend ziekteverzuim. Tevens krijgt de consulent leerplicht ook de melding dat er contact is gelegd met de GGD.

De schoolarts zal leerling en ouders vervolgens voor een gesprek uitnodigen. Alles wat hierin besproken wordt is vertrouwelijk en zal -zonder uw toestemming niet met anderen besproken worden.

Schoolpasje
De leerling is verplicht om dagelijks zijn schoolpasje bij zich te hebben. Indien een leerling het pasje kwijt raakt dan dient hij op de administratie tegen betaling van € 5,- een nieuw pasje aan te schaffen. Zittende leerlingen krijgen elke 2 jaar een nieuw schoolpasje.

Leermiddelen
Schoolboeken worden door de school verstrekt. Bekijk hier de zaken die door de leerling zelf aangeschaft dienen te worden en vanaf de eerste lesdag aanwezig dienen te zijn.

Verlofregelingen voor leerlingen inzake familieomstandigheden
Verlof voor uw dochter/zoon dient u van te voren schriftelijk aan te vragen. Vul daarvoor het uitgereikte verlofformulier in en deponeer het in de brievenbus leerlingenpost. Elke verlofaanvraag wordt individueel beoordeeld.

In een aantal gevallen kan, zolang het totaal aan een jongere te verlenen verlof het aantal van 10 verlofdagen in een schooljaar niet te boven gaat, verlof worden gegeven voor ‘andere gewichtige omstandigheden’. Dit zijn omstandigheden die veelal buiten de wil of invloedsfeer van de ouders of leerling zijn gelegen. Het bezoeken van een (tand-) arts dient zoveel mogelijk in de vrije tijd te gebeuren. Voor het verlengen van vakanties wordt nooit vrij gegeven!

Lockers
Alle leerlingen krijgen van school een locker aangeboden. Indien de locker aan het einde van de schoolperiode in keurige staat wordt opgeleverd (inclusief sleutel), ontvangt de leerling € 5,- borg terug.

Introductiekamp
Voor fase 1.1 is er een introductiekamp aan het begin van het schooljaar. Naast het feit dat leerkrachten en leerlingen elkaar tijdens zo’n kamp op een andere manier leren kennen, wordt in een ontspannen omgeving aandacht besteed aan de manier van omgaan met elkaar. Ook kan het een belangrijke bijdrage leveren aan de groepsvorming voor de rest van het jaar. Daarnaast vormt het ook een wezenlijke bijdrage aan de opvoeding van uw kind als het gaat om aanpassing, zelfstandigheid en redzaamheid.

Schoolreis
Voor het einde van het schooljaar gaan de leerlingen van fase 2 op schoolreis.

Meerdaagse reis
Bij voldoende belangstelling en deelnemers wordt voor fase 3 een meerdaagse reis naar binnen- of buitenland georganiseerd.  Het team vindt dit een wezenlijk onderdeel van het schoolgebeuren. Bovendien is het voor de meeste leerlingen een mooie gelegenheid om hun schoolloopbaan af te sluiten.

Gedragscode voor kleding en/of (mode)accessoires
We vragen van onze leerlingen en hun ouders/verzorgers kleding en (mode)accessoires te dragen die de communicatie met anderen niet in de weg staan. Kleding die aanstootgevend is en de sfeer op school of in de klas negatief kan beïnvloeden, is niet toegestaan. Dat geldt ook voor kleding en/of (mode)accessoires die een gevaar zijn voor dragers of omgeving. Het dragen van kleding die het hoofd en het gezicht deels of volledig bedekken is niet toegestaan. Hierbij gaat het om kleding waarbij de ogen, neus én mond niet zichtbaar zijn. De volledige gedragscode voor kleding en/of (mode)accessoires kunt u opvragen bij de schoolleiding.

De gezonde school
Wij vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan een gezonde levensstijl.

  • De gezonde schoolkantine
    Leerlingen kunnen in de kantine hun meegebrachte lunch gebruiken. Grote flessen drank, familiezakken  chips en energiedrankjes zijn niet

toegestaan. In het winkeltje kunnen tijdens de pauze gezonde en duurzame producten gekocht worden. Daarnaast is in de kantine een watertappunt voor leerlingen en personeel waar gratis gekoeld water getapt kan worden. Onze kantine voldoet aan de richtlijnen van het Voedingscentrum, de Richtlijnen Gezondere Kantines. Regelmatig brengen wij het aanbod in de kantine in kaart met de Kantinescan en nemen we de uitkomsten mee in ons schoolbeleid.

  • Rookvrije school
    Het Wildveld leeft de wetgeving omtrent rookbeleid na. Dit geldt voor leerlingen, medewerkers en bezoekers.
  • Alcoholbeleid
    Het Wildveld leeft de wetgeving omtrent alcoholbeleid na.

 

13

Samenwerkings-partners

Samenwerken staat bij ons hoog in het vaandel. Sterker nog, we kúnnen het niet alleen. Om elke leerling zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen hebben we anderen nodig.

Ouders, zorgpartners, scholen in het regulier onderwijs, gemeenten, het bedrijfsleven en de samenwerkingsverbanden. Samen gaan we voor het beste resultaat voor onze leerlingen.

 

 

Onze meest frequente samenwerkingspartners zijn:

 

 

Roerdompstaat 5

5912 BR Venlo

077 354 24 50

[email protected] 
www.ogbuitengewoon.nl/wildveld