Leidraad bij de keuzes is:
• waar leerlingen goed in zijn: uitbouwen;
• wat leerlingen ook nog kunnen leren: opbouwen;
• wat leerlingen niet kunnen: compenseren.
De leerlingenzorg neemt een centrale plaats in op onze school. De kennis over de ontwikkeling van leerlingen neemt nog altijd toe en daarmee ook het belang van goede afspraken maken om die ontwikkeling op school zo goed mogelijk te volgen en te begeleiden. De wetgeving Passend Onderwijs en de Wet Kwaliteit VSO heeft op de Velddijk gezorgd voor een andere benadering van de leerlingenzorg. De onderwijsondersteuning wordt ingezet ten behoeve van het onderwijsleerproces.
VSO Velddijk heeft een aantal uitgangspunten geformuleerd over de wijze waarop de onderwijsondersteuning gerealiseerd wordt:
• de ontwikkeling van de leerling staat centraal;
• het reguliere onderwijsprogramma is het leidend perspectief;
• gedragsregulering is een noodzakelijke voorwaarde om tot leren te komen;
• aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling is vervat in het totale onderwijsaanbod;
• de mentor is het eerste aanspreekpunt;
• specifieke deskundigheid wordt adequaat, gestructureerd en afgebakend ingezet;
• specifieke deskundigheid is mede gericht op het competenter maken van de leraar bij de uitoefening van zijn taken.
VSO Velddijk is een school in ontwikkeling waarin we continue streven naar een verbetering van ons onderwijs. De onderwijsondersteuning van de Velddijk vertoont overeenkomsten met de structuur van het handelingsgericht werken. De komende jaren wil de Velddijk vormgeven aan de uitgangspunten van handelingsgericht werken.