Een TLV wordt afgegeven door een van onze samenwerkingsverbanden. Als school hebben we te maken met een aantal samenwerkingsverbanden voor het speciaal onderwijs (so). De regels en criteria voor toelaatbaarheid, maar ook de procedure voor de aanvraag, kunnen per samenwerkingsverband verschillen. Hierdoor is het raadzaam om voor meer informatie over de werkwijze van toelating van leerlingen contact op te nemen met de intern begeleider van de SO Maaskei locatie mevrouw Hanneke Reuten ([email protected]).
Hoe verloopt de aanmelding?
- Ouders/verzorgers maken een afspraak voor een oriënterend bezoek. De intern begeleider geeft dan informatie over ons onderwijs en over de procedure voor het verkrijgen van een TLV.
- Met alle relevante informatie en de dossiergegevens van de vorige school maken we het dossier van de leerling compleet en vragen bij het desbetreffende samenwerkingsverband een TLV aan.
- Als de TLV is afgegeven, gaan we over tot de procedure van plaatsing. Het dossier en de TLV worden dan besproken in de Commissie van Begeleiding (CvB). Deze commissie bestaat uit: de schoolleider (of teamleider), de gedragswetenschapper, de intern begeleider van de locatie en (op afroep) ook de GGD-arts.
- Als we kunnen voldoen aan de onderwijsbehoefte van het kind ontvangen ouders/verzorgers hiervan bericht. De CvB buigt zich daarna verder over specifieke hulpvragen. Hierbij bespreekt de commissie de opgevraagde gegevens en eventuele gegevens uit eigen onderzoek.
Kennismaking
Bij de aanmelding maken we afspraken voor het kennismaken van de leerling op school. We plannen ook een gesprek met de vorige school (of (medisch) kinderdagcentrum) om informatie uit te wisselen voor een ‘warme overdracht’. Zo krijgen we een zo compleet mogelijk beeld van de toekomstige leerling.
Ontwikkelingsperspectief
Binnen zes weken na plaatsing stelt de gedragswetenschapper het ontwikkelingsperspectief (OPP) op, aangevuld met gegevens vanuit de CvB. Het OPP is gebaseerd op het landelijke Doelgroepenmodel.
In het OPP staan ook specifieke vragen en wensen van ouders/verzorgers als het gaat om de ontwikkeling van het kind. De volgende onderdelen maken deel uit van het ontwikkelingsperspectief:
- OPP: wat is maximaal haalbaar bij de leerling en hoe gaan we dit bereiken? Vanuit het OPP stellen we doelen vast die het dagelijks handelen in de klas bepalen. Tevens leggen we vast welke de mogelijkheden en de beperkingen zijn van de leerling.
- Uitstroomprofiel: op welk niveau stroomt de leerling uit?
Jaarlijks evalueren we het OPP en stellen het waar nodig bij. Indien het onderwijsaanbod moet worden