...Onder die noemer hebben Maaskei so en sbo het Palet een experimenteerstatus verworven via het ministerie van Onderwijs, waarbij er nóg nauwer met elkaar kan worden samengewerkt. Het doel is om alle kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte (licht of zwaar) gebruik te laten maken van de aanwezige pedagogische ervaring en expertise die op de sbo en so scholen beschikbaar is. Het team van Maaskei so werkt al jaren samen met sbo het Palet om onderwijs op maat te maken voor de leerlingen. Zo zijn er gezamenlijke studiedagen, gezamenlijke thema’s, vieringen, etc. Ook volgen er al enige tijd leerlingen lessen op sbo het Palet en vice versa.
Hetgeen hierbij telkens onder de aandacht blijft is 'de basis op orde', met als doelstellingen het optimaliseren van onze onderwijskwaliteit, de tevredenheid en de bedrijfvoering.
Ambities die gesteld zijn in het schoolplan van Maaskei so zijn:
- Ouderbetrokkenheid: De tevredenheid van ouders op niveau houden door in te zetten op goede samenwerking, juiste communicatie en ouders te betrekken bij het onderwijsproces van hun kind.
- Deskundigheidsbevordering: de huidige kennis en expertise van de collega’s (op o.a. gedrag) wordt verkend en gedeeld. Daarnaast wordt de huidige kennis aangevuld met nascholing om de expertise van het team te versterken, onderhouden en te verdiepen.
- Burgerschap: om onze leerlingen toe te leiden naar een passende plek het vervolgonderwijs en de maatschappij, is het van belang om voortdurend bezig te zijn met Burgerschap. Dit gebeurt zowel gericht in themaweken als geintegreerd binnen ons onderwijsaanbod.
- Jongeren naar werk begeleiden: Samenwerking tussen SO en VSO bevorderen om zo de overstap naar VSO en het praktijkgericht werken in de stages te kunnen verbeteren.
- Anders organiseren: Het versterken en doorontwikkelen van de samenwerking tussen Maaskei so en SBO het Palet middels de experimenteerstatus, binnen het KEC als geheel én de samenwerking van Maaskei so en het regulier onderwijs (OBS Molenakker). Met als doel het verbeteren van de kwaliteit van de onderwijsondersteuning binnen deze geïntegreerde voorziening en het realiseren van inclusiever onderwijs.