Door het beperkte begripsvermogen, de moeite met het leggen van verbanden en het doorzien van situaties, weten onze leerlingen soms niet goed waar ze aan toe zijn en wat er wel en niet van hen wordt verwacht. We bieden ze daarom veel structuur. Als een leerling binnen een bepaalde gestructureerde situatie kan functioneren, willen we hem of haar daar minder afhankelijk van maken. Het streven is immers de leerling zo zelfstandig mogelijk te laten functioneren.
Rijke leeromgeving
Naast een gestructureerde omgeving willen we de leerlingen een uitdagende omgeving bieden. We proberen een rijke leeromgeving te creëren, waardoor leerlingen graag naar school komen en bereid zijn het leerproces in te gaan. Het opdoen van succeservaringen is belangrijk om een volgende stap te kunnen maken binnen dit leerproces.
Afstemming onderwijsaanbod
Ons onderwijsaanbod gaat uit van de behoefte aan relatie, competentie en autonomie op basis van vertrouwen, uitdaging en ondersteuning. Samen met ouders/verzorgers, begeleiders en andere betrokkenen stemmen we ons aanbod af op de individuele en specifieke situatie van elke leerling. Dat doen we met doelgerichte diagnostiek, opbrengst gericht werken, assessment en perspectiefstelling. Van hieruit realiseren we een gestructureerde en uitdagende omgeving. In deze omgeving ervaart de leerling herkenbaarheid, voorspelbaarheid in orde, tijd en ruimte. Hierdoor kan hij of zij zich veilig voelen.