Ga naar hoofdonderdeel

Dynamisch inspelen op maatschappelijke veranderingen

Dynamisch inspelen op maatschappelijke veranderingen

Anders organiseren

Binnen Onderwijsgroep Buitengewoon zijn in het (recente) verleden vanuit ambitie en noodzaak eerste stappen gezet om (delen van) het onderwijsaanbod op een andere dan de traditionele wijze aan te bieden of te verzorgen. De drijfveren voor het anders organiseren van het onderwijsaanbod waren het wijzigende overheidsbeleid, het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de inzet van slimme en snelle ICT-oplossingen. In de afgelopen periode zijn initiatieven opgezet in samenspraak met andere onderwijspartners, zorgpartners en commerciële partijen. Daarmee heeft het anders organiseren voorzichtig zijn intrede gedaan op schoolniveau en op groeps-/klasniveau.

We hebben de ambitie om het anders organiseren van het onderwijs en het onderwijsproces verder door te ontwikkelen. Naast de hierboven genoemde drijfveren zal in de komende periode ook de factor arbeidsmarktproblematiek een meer dominante rol gaan spelen in ons streven om te komen tot andere vormen van organiseren. Ook gaan we ons richten op de vraag hoe we kunnen bijdragen aan meer inclusief onderwijs.

Om ons aanbod daadwerkelijk anders te kunnen organiseren, zal een nog betere afstemming moeten plaatsvinden met maatschappelijke partners, zoals zorg, jeugdzorg, kinderopvang en commerciële en semi-commerciële partners uit de regio.