Schoolverlaters
Ten aanzien van de uitstroom van de SO leerlingen onderscheiden we de volgende stappen:
Aan het eind van leerjaar 6 bespreekt de huidige leerkracht intern de leerling met de leerkrachten van de schoolverlaters. Een lid van de CvB sluit hierbij aan. In deze bespreking wordt een beeld gevormd van het uitstroomperspectief van de leerling. Indien nodig wordt het uitstroomperspectief in samenspraak met ouders bijgesteld.
In het overleg van de CvB wordt aan het eind van elk schooljaar een lijst opgesteld van leerlingen die mogelijk uitstromen aan het einde van het volgende schooljaar, omdat ze in leerjaar 8 zitten en/of 12 jaar zijn of worden in het lopende schooljaar. Aan elke naam is gekoppeld: de uitstroombestemming van de leerling en het Ontwikkelingsperspectief (OPP).
Tijdens de welbevindingsgesprekken die plaatsvinden aan het begin van het schooljaar worden ouders geïnformeerd over de mogelijke scholen die passend zijn bij het voorlopig schooladvies zodat ouders zich kunnen gaan oriënteren.
Voor ieder kind is er ieder schooljaar een welbevindingsgesprek in het SO.
In de periode september t/m december wordt er, indien nodig, een individueel intelligentieonderzoek afgenomen. Dit onderzoek vindt, na toestemming van ouders, op school plaats.
In de periode van 6 november t/m 17 november worden bij de schoolverlaters die ook de doorstroomtoets gaan maken, de Leerling in Beeld toetsen afgenomen. Het toetsmoment in januari komt hiermee te vervallen.
In december vindt de adviescommissie plaats. Aan de adviescommissie nemen de huidige leerkracht, de intern begeleider, de orthopedagoog en leden van de voortgezet (speciaal) onderwijs scholen deel. In de adviescommissie wordt gezamenlijk per leerling een advies afgegeven. Om het schooladvies te bepalen worden de volgende drie gebieden meegenomen: leren/didactische prestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren/werkhouding.
De adviezen die voortkomen uit de adviescommissie worden binnen de CvB gedeeld en door de orthopedagoog toegevoegd aan het OPP.
Leerlingen en hun ouders ontvangen voor 31 januari hun advies vanuit de adviescommissie van de huidige leerkracht.
In de eerste twee weken van februari wordt de Route 8 toets (doorstroomtoets) afgenomen bij leerlingen die niet aan de ontheffingsgrond voldoen. De beslisboom of de leerling de eindtoets moet maken is hier te vinden.
Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de Route 8 toets. Indien er een hoger advies uit de Route 8 toets komt dan wordt het schooladvies heroverwogen in samenspraak met de adviescommissie.
Leerlingen en hun ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies op papier van de huidige leerkracht samen met een lid van de CvB. Hieraan worden ook mogelijke vervolgscholen gekoppeld.
Vervolgens gaan ouders zich oriënteren op mogelijke scholen en verzorgen zij de aanmelding van hun kind op de nieuwe school.
Ouders wordt verzocht om het OPP en andere benodigde documenten te ondertekenen.
Tussen 25 maart en 31 maart melden de ouders met leerlingen die naar het regulier voortgezet onderwijs zullen gaan zich bij de reguliere voortgezet onderwijs school.
Voor leerlingen die uitstromen naar een voortgezet speciaal onderwijs (VSO) geldt deze centrale aanmeldweek niet.
Van de leerlingen die de overstap van SO naar VSO of PRO maken, wordt een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aangevraagd, via de intern begeleider en/of orthopedagoog.
Na 6 tot 8 weken van het nieuwe schooljaar informeert de teamleider bij de ontvangende school naar de stand van zaken rondom de schoolverlaters.
Na 14 of 15 maanden doet de teamleider bij de betreffende scholen navraag m.b.t. plaatsbestendiging.