Fase 1: basisvaardigheden
In deze fase gaat het om het aanleren en uitbreiden van de basisvaardigheden binnen de theorie- en praktijkvakken. Deze vaardigheden zijn de basis voor de verdere ontwikkeling van de jongeren richting arbeid en/of vervolgonderwijs. Samen gaan we na waar de interesses, affiniteiten en sterke kanten van de leerlingen liggen.
Fase 2: arbeidsvoorbereiding
Het gaat hier om het aanleren en uitbreiden van vaardigheden met een arbeidsvoorbereidend karakter. We bekijken in hoeverre de leerling de aangeleerde basisvaardigheden beheerst en houden daar rekening mee. Leerlingen oriënteren zich in deze fase op de arbeidsmarkt (beroepsoriëntatie). Ook worden ze zich bewust van hun persoonlijke mogelijkheden, uitgaande van de belangstelling voor een vak en individuele capaciteiten. Leerlingen breiden hun praktische vaardigheden uit door functionele werkzaamheden te verrichten.
Fase 3: arbeidstraining gericht op plaatsing
In de laatste fase gaat het om het aanleren en verbreden van vaardigheden die specifiek zijn gericht op de arbeidsrichting van de leerling. Deze richting is gekozen op basis van talenten en interesse en wordt gekoppeld aan de regionale arbeidsmarkt.