Bij de start van leerlingen in leerjaar 1 en 2 (ongeveer 12-15 jaar) wordt er een ‘uitstroomperspectief’ bepaald. Hierbij gaan we uit van 'hoge verwachtingen' en een 'growth mindset'.
Vanaf leerjaar 3 (15 jaar en ouder) wordt de uitstroom nog specifieker gemaakt: naar welk niveau van vervolgonderwijs of naar welke arbeidsplek stroomt een leerling uit.
De eisen, voorwaarden en verwachtingen van de uitstroombestemming geven leerling en ons doelen waar we ons op richten. Als we het startniveau van de leerling in beeld brengen en de uitstroombestemming die nodig is kennen, weten we aan welke leerinhoud en vaardigheids-ontwikkeling(en) we aandacht moeten besteden. Afhankelijk van de uitstroomrichting wordt er met de leerling een onderwijsprogramma samengesteld. Het programma bestaat, afhankelijk van het profiel van de leerling, uit een theoretisch aanbod, een arbeidsgericht aanbod of een combinatie hiervan.
Maatwerk voor thuiszitters
Sinds schooljaar 2020-2021 is er sprake van maatwerk voor thuiszitters. Deze 'Maatwerkgroep', ook wel U-Turn genoemd, biedt individuele begeleiding en afstands- en fysiek onderwijs aan leerlingen die om uiteenlopende redenen (bijvoorbeeld angstproblematiek of overprikkeling) nu thuiszitter zijn. Voor iedere leerling is het doel terug te keren in de klas. Dat proberen we gefaseerd en in passend tempo te realiseren. We doen dit in nauwe samenwerking met de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en hulpverlening. De begeleiding van de leerlingen ligt bij gedragsdeskundige medewerker(s), de vakinhoudelijke kennis komt van onze docenten of vanuit een samenwerking met externe partners, al naar gelang de behoefte van de leerling.
Onderwijsniveau
VSO Velddijk biedt het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs en het uitstroomprofiel Arbeid aan. Ons onderwijsprogramma is onderverdeeld in 2 uitstroomprofielen.
Voor het uitstroomprofiel Arbeid geldt leerroute 4A, 4B of leerroute 5 en voor het uitstroomprofiel Vervolgonderwijs geldt leerroute 6A of 6B.
3. Dagbesteding - Taakgericht en activerende dagbesteding
4A. Arbeid - Beschut werk
4B. Arbeid - Arbeid
5. Arbeid - Arbeid met certificaten - mbo 1
6A. Vervolgonderwijs - vmbo-b - mbo 2
6B. Vervolgonderwijs - vmbo-k/t - mbo 3/4
Bovengenoemde leerroutes zijn gebaseerd op het 'OPP Doelgroepenmodel'. Binnen de leerroutes wordt rekening gehouden met het leerniveau van de leerlingen. Op deze wijze willen we over- of ondervraging voorkomen. Binnen het profiel Vervolgonderwijs bestaat de mogelijkheid door samenwerking met reguliere VO-scholen diploma’s/certificaten te behalen voor vmbo-t, vmbo-k, of vmbo-b.
Tevens leiden we leerlingen op om een doorstroom te kunnen maken naar mbo-onderwijs en kunnen onze leerlingen die uitstromen binnen het profiel Arbeid deelnemen aan branchegerichte cursussen. We streven ernaar waar mogelijk de leerlingen maximaal te diplomeren en te kwalificeren of ze uit te laten stromen naar de voor hen best passende werkplek.
Groepssamenstelling
Iedere leerling op de Velddijk is uniek en heeft zijn eigen ondersteuningsbehoefte. Hier proberen we bij aan te sluiten. In de groepssamenstelling wordt rekening gehouden met:
- de aangeboden leerroute + leeftijd van de leerling;
- ondersteuningsbehoefte van de leerling.
Er wordt (door mentoren) gewerkt in clusters. De leerling wordt ingedeeld in 1 van de 4 clusters: Arbeid-Onderbouw, Vervolgonderwijs-Onderbouw, Arbeid-Bovenbouw of Vervolgonderwijs-Bovenbouw. Op deze manier willen we het onderwijsaanbod en de (onderwijs)ontwikkeling van leerlingen zo optimaal mogelijk laten zijn.
Eerste uitgangspunt is dat de leerling graag naar school komt (zich prettig en veilig voelt) en daarnaast een betekenisvol onderwijsaanbod krijgt aangeboden. Rekening houdend met de genoemde diversiteit van leerlingen zijn de groepsgroottes vastgesteld.