Inge Welles geeft twee dagen per week les in de Bijenkorf op de Talentencampus in Venlo. In haar klas zitten twaalf kinderen tussen de vier en acht jaar met gedragsproblemen. Niek Vallen, vijf jaar, is één van die leerlingen die erg enthousiast is als juf Inge het robotbijtje oftewel de B-Bot tevoorschijn haalt.
De B-Bot staat al samen met een Blue-bot voor de iets oudere kinderen op één van de tafeltjes in de Bijenkorfklas. Op de rug van het geel-zwart gestreepte robotbijtje zitten pijltjes voor links- of rechtsaf en voor naar boven of naar beneden. In het midden een groene go-knop en een kruisje dat alles wist wat eerder geprogrammeerd is. Juf Inge Welles is een professional als het gaat om het inzetten van B-Bots in de klas. De computers gingen eruit omdat lesgeven met B-Bots volgens haar beter werkt dan voor het scherm zitten. “Spelen en tastbaar bezig zijn prikkelt leerlingen veel meer, zeker de kinderen in het speciaal onderwijs houden hun aandacht hier meer bij. En ze pakken dingen sneller op”, weet Inge.
Intussen worden de opdrachtkaartjes en matjes waarover de B-Bot moet lopen erbij gepakt. Het is nog even rustig in de klas, de kinderen spelen buiten. Niek Vallen van vijf komt erbij staan. Hij is een enthousiaste B-Botter en door juf Inge uitgekozen om te laten zien hoe het werkt. “Ik weet heel goed welke kant die op moet”, zegt Niek als hij de B-Bot oppakt en aan de onderkant aan zet. “Computers vind ik ook wel leuk, en dit lijkt erop met deze knopjes.” Wat hij later wil worden als hij groot is, weet hij nog niet.
Via de website ww.edubot.nl zijn kant-en-klare matjes gratis te downloaden om mee te werken, maar Inge maakt ze ook zelf. “Ik pas het thema aan op wat er bij de kinderen leeft. Voor Pasen bijvoorbeeld heb ik een mat ontworpen met gekleurde eitjes in het gras. Die moeten ze met de B-Bot zoeken. Op dit moment zijn kinderen alleen maar met Sinterklaas bezig. Rond dat thema heb ik opdrachtkaartjes gemaakt plus een mat bestaande uit losse vierkantjes waarmee je één grote mat in elkaar kunt puzzelen. Voordeel daarvan is dat je de indeling van de mat elke keer weer anders kunt maken, zodat de B-bot niet elke keer drie keer vooruit en één keer naar links moet om bij de stoomboot te komen.” Over de vierkantjes legt ze een stevig transparant afdekzeil, ‘gekocht op de markt’, zodat de B-Bot er soepel overheen kan bewegen. Via jufwelles.nl deelt Inge Welles het door haar gemaakte lesmateriaal. “Ik stuur het ook op naar Edubot zodat iedereen die dat wil het kan downloaden.”
In het naast het klaslokaal gelegen werklokaal mag Niek van losse vierkantjes een veld met bloemen en wolken in elkaar puzzelen. “Oh nee, de tulpen moeten niet hier”, zegt hij terwijl hij naar het voorbeeldplaatje kijkt. Als de hele afbeelding klopt, gaat de geplastificeerde mat eroverheen. Niek pakt een opdrachtkaartje waarop staat dat de B-Bot vanaf start naar de margrietjes moet. Niek denkt na, klikt dan twee keer op vooruit, twee keer op rechtsaf, en vervolgens op groene go-knop. Het robotbijtje komt perfect aan. “Andere kinderen die nog niet zo goed zijn, doen het in twee stapjes. Dus eerst twee stapjes vooruit en go. Daarna de twee stapjes naar rechts”, vertelt Inge. Programmeren en coderen - waarvoor met deze methode de eerste stappen worden gezet – is volgens haar nooit het hoofddoel van het werken met de B-Bot. “In het speciaal onderwijs zijn kinderen graag met hun handen bezig. Je merkt dat ze op die manier dingen sneller oppakken en echt veel beter hun aandacht erbij houden. Spelend leren de kinderen met het robotbijtje om vooruit te denken, te tellen. Maar ook taal en omgaan met het milieu komen aan bod." Milieu, hoe dan? Aan de B-Bot blijkt een karretje te kunnen worden geklikt waarin kinderen dingen kunnen stoppen die niet op een strand thuishoren. Die rapen ze onderweg op. “Ze hebben niet door dat ze aan het leren zijn en dat is het mooie van de B-Bot”, zegt Inge.
Intussen zijn de andere kinderen binnengekomen en wordt de Sinterklaasmat klaargelegd. “Ga naar de stoomboot en daarna naar het pakje, luidt de opdracht. B-Bot volgt de instructies die zijn ingegeven en rijdt van de tafel af. “Oh, ik had naar links ingedrukt in plaats van naar rechts”, zegt een leerling die met twee klikjes op het kruisje de programmering wist en vervolgens opnieuw koers zet richting stoomboot. “Yes, gelukt!”