Iedere donderdag en vrijdag maakt een clubje leerlingen van De Velddijk de oversteek naar Den Hulster voor praktijklessen PIE: produceren, installeren, energie. Andersom leren de vmbo'ers van Den Hulster lassen op De Velddijk. Deze samenwerking tussen speciaal en regulier vmbo loopt als een trein. Docenten Frank van Dijk en Matthijs Faassen zijn enthousiast: "Meer kansen voor de leerlingen én een mooie uitwisseling van expertise."
Frank van Dijk komt haastig aangelopen. Zo'n tien leerlingen van De Velddijk zijn net aangekomen bij Den Hulster voor de praktijkles PIE. Frank: "Wacht, ik loop even met ze mee naar het lokaal." Even later aan de koffie vertelt hij samen met zijn collega Matthijs Faassen van Den Hulster over het succes van deze wekelijkse "oversteek".
Frank: "Leerlingen van De Velddijk kunnen bij ons op school geen volledig vmbo-diploma binnen dit vak halen, daar hebben wij niet de bevoegdheid voor. Dankzij deze pilot kunnen ze wel hun certificaat voor het praktijkgedeelte van PIE halen en dus een volledig diploma behalen." Daarom pendelen de vmbo'ers van De Velddijk op donderdag en vrijdag tussen Tegelen en Venlo. Twee dagdelen per week zijn de rollen omgedraaid. Dan gaan jongens van Den Hulster naar De Velddijk, waar docent Kees Janssen ze de basisvaardigheden van het lassen leert."
Matthijs: "De groep lassers is op Den Hulster erg groot en op deze manier kunnen ze van de faciliteiten en de kennis van de De Velddijk gebruikmaken."
De vmbo'ers volgen allemaal hun eigen traject en combineren theoretische kennis met praktijkervaring. Binnen PIE leren ze electro- en installatietechniek en metaal bewerken. Matthijs: "Maar ook meer innovatieve technieken zoals 3D-printen of programmeren."
Inhoudelijk en qua vaardigheden gaan de leerlingen van De Velddijk en Den Hulster behoorlijk gelijk op. Qua begeleiding is soms een andere aanpak nodig. Frank: "Onze leerlingen hebben meer structuur nodig en ze moeten wennen aan het tempo en de lange dagen." Beide docenten hebben zich er echter over verbaasd hoe goed het gaat om de twee groepen bij elkaar te zetten. Frank: "In het begin keken de leerlingen van De Velddijk nog een beetje de kat uit de boom, maar al snel voelden ze zich helemaal thuis hier op Den Hulster en nu vragen ze leerlingen van Den Hulster rustig om hulp als ze ergens niet uit komen."
Ook voor de docenten is de samenwerking een win-winsituatie. Ze ervaren het allebei als een uitwisseling van expertise. Frank: "Wij leren meer over het vak, over de machines en over nieuwe technieken." Matthijs vult hem aan: "En wij leren beter omgaan met bepaald leerlinggedrag en dat kunnen we voor onze eigen jongens soms ook goed gebruiken." Lachend: "Eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen De Velddijkers en onze jongens. Met de juiste begeleiding zijn 'speciale' leerlingen helemaal niet zo speciaal."
Leerlingen zelf zijn net zo tevreden over de pilot. Johan (15) van Den Hulster heeft 6 tot 8 weken lassen erop zitten bij De Velddijk: "Ik vond het goede lessen, ik heb er veel geleerd, met name over veiligheid. Het grootste verschil was dat we daar meer online theorie kregen. Ik zou het andere leerlingen zeker aanraden om ook dit traject te volgen, ik heb veel handigheden geleerd waar ik later iets mee kan."
Ook Christiaan (16) is te spreken over de uitwisseling, hij komt wekelijks vanuit De Velddijk naar Den Hulster: "De docenten zijn erg betrokken, je hoeft maar te vragen en ze staan voor je klaar. Ik moest wel wennen aan de lange dagen, maar nu vind ik het wel te doen. Echt goed dat ik hier de kans krijg om een volwaardig diploma te halen, daar ben ik zeker blij mee. En ik ben blij dat ik hier op Den Hulster de kans krijg om meer in de praktijk bezig te zijn aan de machines en zo. Of ik het andere leerlingen zou aanraden? Zeker! Dit is toch dé kans om als Velddijkleerling een fatsoenlijk diploma te halen."