Oudertevredenheidsonderzoeken
In de periode maart-april 2017 hebben de oudertevredenheidsonderzoeken binnen Geijsteren, TCV en de Maaskei plaatsgevonden. Gemiddeld heeft 33% van de gevraagde ouders deze vragenlijst ingevuld.
Ouders blijken over het algemeen tevreden te zijn over deze locaties en de gemiddelde score van 7,6 is gelijk aan de benchmark SO zoals DUO die heeft vastgesteld. De aanbevelingen zijn vooral gelegen in het beter communiceren richting de ouders, meer steun bieden bij het afnemen van toetsen en leerlingen beter begeleiden en uitdagen.
Eenzelfde onderzoek heeft in juni/juli 2016 plaatsgevonden bij Impuls, Ulingshof en de Velddijk. 42% van de gevraagde ouders heeft deze vragenlijst ingevuld en de gemiddelde score is 7,7.
Met een 8,5 zijn de ouders zeer tevreden over Ulingshof.
Bij de Velddijk vraagt DUO aandacht voor de voorzieningen van de school en de communicatie richting de ouders. Met het project Pimp your Classroom zal op korte termijn verbetering worden aangebracht in de sfeer en leefbaarheid van Velddijk. Daarnaast is de school in afwachting van de verhuizing naar de Roerdompstraat, waar straks een goed voorzien schoolgebouw wordt gerealiseerd.
Leerlingtevredenheidsonderzoeken
Jaarlijks wordt er een leerlingtevredenheidsonderzoek afgenomen. In maart-april 2017 is dit gedaan bij de leerlingen van Geijsteren, TCV, Ulingshof, Maaskei en Impuls. Velddijk heeft het onderzoek in juli 2016 afgenomen en zal op korte termijn een nieuw onderzoek uitzetten. De leerlingen van de Maaskei zijn bij dit onderzoek meegenomen bij de sector VSO.
In de sector PO hebben 112 leerlingen deze vragenlijst ingevuld. De scholen scoren met een gemiddelde van 7,7 beter dan de benchmark.
Met een gemiddelde van 9,2 zijn de leerlingen van Ulingshof het meest tevreden. Wel geeft 34% van de leerlingen aan dat er gepest wordt in de groep en voelen ze zich over het algemeen nerveus voor toetsen. Bij TCV geeft 41% van de leerlingen aan het gevoel van pesten te ervaren. Daarnaast zijn ook de leerlingen van TCV erg nerveus voor het maken van toetsen.
In Geijsteren zegt 73% het gevoel van pesten te ervaren, 27% zegt zelfs soms wel eens bang te zijn voor medeleerlingen.
Bij alle drie de scholen wordt gevraagd naar meer pc’s en beter internet. Hier zijn de leerlingen redelijk eensgezind in. Uit het onderzoek is ook naar voren gekomen dat leerlingen in Geijsteren en bij de TCV gebrek aan hygiëne bij de sanitaire voorzieningen ervaren.
330 leerlingen in de sector VO hebben de vragenlijst ingevuld, de gemiddelde score is een 7,3. De leerlingen van Impuls en de Maaskei zijn (zeer) tevreden met hun school.
De leerlingen van Maaskei hebben aangegeven niet te weten wat de leerlingenraad en de Medezeggenschapsraad doen en hierdoor niet mee kunnen praten over beslissingen van school. Op dit moment loopt er een pilot binnen de Maaskei om te kijken of een nieuwe leerlingenraad opgestart kan worden.
Leerlingen van de Maaskei zijn over het algemeen zenuwachtig over de toetsen. Bij Impuls daarentegen vindt 65% van de leerlingen dat de school teveel belang hecht aan het toetsen en een kwart vindt dat er teveel getoetst wordt. Een derde van de leerlingen geeft aan zenuwachtig te zijn voor deze toets momenten. Het advies van DUO is dan ook om de frequentie van het toetsen te evalueren.
De leerlingen van de Velddijk hebben aangegeven vooral zeer tevreden te zijn over hun mentor. Zoals ook de ouders al aan hebben gegeven, zijn ook de leerlingen ontevreden over de voorzieningen. Leerlingen vinden dat er zijn weinig extra activiteiten zijn. Onderling wordt er weinig naar elkaar geluisterd, worden regels niet altijd goed nageleefd en voelen ze zich niet echt prettig op school.
Na het leerlingtevredenheidsonderzoek van juli 2016 en het inspectiebezoek van mei 2016, hebben er veel veranderingen plaatsgevonden. Hopelijk leidt dit tot een hogere tevredenheid. Dat zal bij een volgende onderzoek moeten blijken.
Een algemene conclusie mag zijn dat zowel de ouders als de leerlingen redelijk tevreden zijn. Met een gemiddelde van 7,5 van zowel ouders als leerlingen. Wat niet weg neemt dat er enkele duidelijke verbeterpunten zijn waar de scholen de komende tijd mee aan de slag gaan, of al mee bezig zijn.