Je hoeft tegenwoordig de krant maar open te slaan of een nieuwsprogramma te volgen en het gaat over de thuiszitter. Maar wat is de thuiszitter? Hiervoor geeft men diverse definities, het is maar vanuit welke invalshoek je het bekijkt, maar hoe dan ook: de jongere volgt om diverse redenen geen onderwijs. En iedere thuiszitter is er een teveel. Immers, geen enkele jongere is er bij gebaat om geen onderwijs te volgen: jongeren hebben recht op onderwijs en ze hebben leerplicht. Scholen kunnen een aangemelde leerling niet weigeren, omdat ze zorgplicht hebben: ze zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van een passende onderwijsplek. Per augustus 2014 werd de wet Passend Onderwijs ingevoerd wat betekent dat scholen verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Hiervoor werken reguliere en speciale scholen samen in regionale samenwerkingsverbanden.
Desondanks zijn er veel thuiszitters in Nederland waarbij het per regio sterk kan verschillen. De Minister van OCW heeft in haar brief van 12 december 2014 beleid aangekondigd gericht op leerlingen in een kwetsbare positie en in de brief van 15 februari 2016 heeft ze de VSV-aanpak (voortijdig schoolverlaters) aangekondigd. In deze brieven worden leerlingen uit het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) en Praktijkonderwijs (PrO) expliciet benoemd als nieuwe doelgroep in het kader van de VSV. Zowel waar het gaat om de verbetering van de doorstroom naar het MBO als om het realiseren van een duurzame arbeidstoeleiding van leerlingen uit het PrO en VSO.
Versterken, verbinden VSO/PrO met het MBO
In dit artikel wil ik verder ingaan op de doorstroom naar het MBO en dan met name het VSV-project ‘Versterken, verbinden VSO/PrO met het MBO’, waar Onderwijsgroep Buitengewoon deel van uitmaakt.
Onderwijsgroep Buitengewoon vindt het namelijk heel belangrijk dat VSO- en PrO-leerlingen goed ondersteund en via een warme overdracht kunnen doorstromen naar het MBO, waardoor het MBO met de kennis van Onderwijsgroep Buitengewoon beter wordt voorbereid om jongeren van VSO en PrO de juiste leerroute te laten volgen en de kans op uitval wordt verminderd.
Gezamenlijk werken aan lagere schooluitval
Deelnemers aan het project ‘Versterken, verbinden VSO/PrO met het MBO’ zijn; Citaverde, Gilde Opleidingen, Onderwijsgroep Buitengewoon en de Aloysius Stichting. Allen hebben de intentie uitgesproken om de komende jaren gezamenlijk te werken aan een lagere schooluitval voor kwetsbare jongeren met complexe problematiek en verhoogde risico’s.
Deelprojecten
Het project bestaat uit 3 deelprojecten, nl een 0-meting, een pilot doorstroom naar Gilde opleidingen en een pilot symbiose met Citaverde.
- Bij de 0-meting wordt het aantal leerlingen, dat bij aanvang van het schooljaar 2016-2017 vanuit VSO/PrO scholen in de regio Noord- en Midden Limburg is doorgestroomd naar Citaverde en Gilde, in beeld gebracht. Ook wordt het aantal VSV-ers van Gilde en Citaverde onderzocht van leerlingen die vanaf schooljaar 2011-2012 vanuit het VSO/PrO is doorgestroomd naar het MBO. Hierna volgt een gezamenlijke evaluatie van de 0-meting toegespitst op de redenen van voortijdig schoolverlaten en een duiding van de cijfers. De resultaten die hierbij worden geboekt kunnen mogelijk op langere termijn VSV-resultaten verbeteren doordat inzicht ontstaat in factoren die van invloed zijn op voortijdig schoolverlaten.
- Bij de doorstroom naar Gilde Opleidingen wordt gewerkt aan een uitgewerkt model overdrachtsdossier dat inzicht geeft in wat er nodig is aan (extra) begeleiding of aandacht in het laatste jaar van het VSO/PrO en wat er daarna in het MBO op dit gebied nog nodig is. Verder worden processen voor overdracht en communicatie, rollen en verantwoordelijkheden en wijze van besluitvorming binnen de betrokken scholen beschreven en van welke VSV-instrumenten in dit proces mogelijk gebruik kan worden gemaakt.
- Met het beschrijven van de wijze waarop het VSO/PrO samen met Citaverde gezamenlijk een opleiding in het schooljaar 2017-2018 gaat vormgeven, wordt gestreefd naar een passend onderwijsaanbod waarbij de kans op het behalen van een entree-diploma, dan wel de kans op doorstroom naar niveau 2 wordt vergroot. De beschrijving zal inzoomen op diverse varianten van symbiose, een onderbouwing waarom gekozen is voor deze opleiding(sonderdelen), welke stappen er nodig zijn in de samenwerking en een contractuele uitwerking van de afspraken.
Streven
Het streven van de Minister is om het aantal voortijdig schoolverlaters in 2021 te hebben teruggedrongen tot 20.000. [BC|OB1] Dit is een grote opgave, omdat de doelgroep kwetsbare leerlingen is uitgebreid zoals hierboven omschreven. Met dit project wordt gepoogd een steentje bij te dragen aan het benaderen van het streefgetal van 20.000.
Kennis en ervaringen delen
Bevindingen uit dit project worden breed gedeeld met instanties, gemeenten en scholen die dezelfde doelgroep kwetsbare jongeren bedienen. Dit biedt onder andere de mogelijkheid ervaringen en kennis van andere partners in het lopende project te benutten. Er is nog een weg te gaan maar er worden ook al mooie resultaten geboekt.