Alle kinderen hebben recht op onderwijs en recht op een volwaardige deelname aan onze maatschappij. Waarbij rekening gehouden wordt met hun mogelijkheden, talenten én hun eigen aardigheden. Wij staan daarmee met elkaar voor de uitdagende opdracht om kinderen niet uit te sluiten van onderwijs met hun leeftijdgenoten, in de omgeving waar ze opgroeien, maar ook om die omgeving veilig, ondersteunend en uitdagend te laten zijn. En ruimte te laten bieden voor groei en ontwikkeling. Dat vraagt om vakmanschap, niet alleen om didactisch vakmanschap, maar zeker ook om pedagogische vaardigheden.
Thuisnabij en binnen regulier onderwijs
Wij hebben in Nederland een historie in het benoemen van de eigen aardigheden van leerlingen en in het vervolgens verzorgen van specialistische plekken waar we leerlingen met “dezelfde” eigen aardigheden bij elkaar brengen. Om ze dan zo goed mogelijk onderwijs te bieden. Passend Onderwijs streeft ernaar dat te doorbreken en zoveel als maar mogelijk kinderen op te vangen thuisnabij binnen regulier onderwijs. Dat lukt soms, maar (nog) niet altijd. Het betekent in elk geval hard werken en wennen aan de nieuwe situatie van leerlingen in je klas met veel eigen aardigheden. Maar ook het je eigen maken van nieuwe vaardigheden om daar adequaat op in te spelen. En ervoor te zorgen dat deze nieuwe inzichten en dit nieuwe beleid niet ten koste van kinderen gaan.
Extra aandacht en ondersteuning
Goed onderwijs geven in een klas met een rijk boeket aan verschillende kinderen kan uitdagend en boeiend zijn, maar ook leerkrachten voor problemen plaatsen. Kinderen met autisme passen wel degelijk in dit rijke boeket, maar verdienen wel extra aandacht en niet alleen gericht op hun persoon. Ook de inrichting van de omgeving moet hen helpen zich veilig en gezien te laten voelen. Orde rust en regelmaat zijn daarbij leidende uitgangspunten, uitgangspunten die overigens voor veel kinderen goed onderwijs mogelijk maken. Dat leerkrachten daarbij – zeker in deze fase – ondersteuning kunnen gebruiken spreekt voor zich. Binnen Passend Onderwijs is die ondersteuning ook te realiseren. Slim schuiven met middelen en expertise kan een goede bijdrage leveren. Leerkrachten het “autisme-belevingscircuit” laten volgen creëert begrip en zet ze in de juiste stand. Aanvullende scholing landt dan beter ten gunste van de kinderen met autisme. Want die worden daarmee op een betere manier benaderd.
Kennisteam Autisme
De coaches van Onderwijsgroep Buitengewoon Advies & begeleiding zijn ervaren professionals op het gebied van onderwijs en leer- en gedragsproblemen en kunnen ondersteuning bieden bij hulpvragen rondom autisme. Er is zelfs een speciaal Kennisteam autisme samengesteld. Klik hier voor meer informatie of bel naar 077 320 2660.