Deze week deel 1:
Bewegen kan spanningen verminderen.
(bekijk hier het pdf-bestand)
Sporten heeft een positief effect op de ontwikkeling van jongeren. Vanuit haar grote liefde voor hardlopen heeft Sandra Rebel (52 jaar, onderwijsassistent op Impuls) haar leerlingen besmet met het Venloop-virus. “Bewegen is een goede manier om spanningen te verminderen en de concentratie te verhogen.”
In haar vrije tijd rent Sandra veel. “Hardlopen geeft mij een kick. Lekker buiten rennen, alleen of met anderen.” Ze doet ook geregeld mee met wedstrijden, zoals de halve marathon in Eindhoven, 7-heuvelenloop in Nijmegen, Maastrichts mooiste en de Bruggenloop in Rotterdam. Haar favoriet is echter de Venloop, ze doet dit jaar voor de twaalfde keer mee. “De sfeer en beleving om in je eigen stad te lopen is super. Veel renners vinden de Venloop het meest sfeervolle hardloopevenement.”
Haar passie voor hardlopen werkte aanstekelijk. “Ik merkte dat leerlingen behoefte hadden om te sporten”, vertelt Sandra. “Door hardlopen op school te stimuleren komen ze in aanraking met de sport en kunnen ze het ook in hun vrije tijd gaan doen. Je hebt er niet veel voor nodig en je boekt snel resultaat. Doordat het geen contactsport is, kunnen veel jongeren meedoen. Verschillende leerlingen zijn lid geworden van een atletiekvereniging.”
Trainen onder schooltijd
Ieder jaar in april organiseert Sandra de Impulsrun, een hardloopevenement voor jongeren met een verstandelijke beperking in de leeftijd van twaalf tot twintig jaar. Deelnemers kunnen zich inschrijven voor 1 of 3 kilometer. Bij deze loop doen verschillende scholen mee, niet alleen Impuls maar ook de Maaskei uit Heel en de Herman Broerenschool uit Roermond. Leerlingen zijn ook betrokken bij de organisatie. Ze sorteren bijvoorbeeld startnummers, verzorgen de lunch en helpen bij de wegafzetting.
De deelnemende leerlingen zijn dit jaar alweer volop in training. Sandra: “We lopen rond de school en op de atletiekbaan bij Scopias. Samen trainen en merken dat je vooruitgang boekt is voor veel leerlingen een extra stimulans. Het bevordert hun eigenwaarde en geeft een positief gevoel. Iedereen is winnaar. Leerlingen die eerder hebben meegedaan zijn een voorbeeld voor anderen die ook willen meedoen.”
Positieve beleving
Dit jaar hebben 23 leerlingen van Impuls ook meegedaan met de Venloop: 17 inschrijvingen voor de G-loop, 5 deelnemers voor de 5 kilometer en 1 deelnemer voor de 21 kilometer. Sandra: “Deze jongen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Hij begon met de 3 kilometer en de 5 kilometer. Vorig jaar heeft hij de 10 kilometer gelopen en dit jaar is hij voor zijn grootste doel gegaan, het koningsnummer: 21 kilometer.”
Van school kreeg hij een wekelijks trainingsschema en hij heeft ook af en toe meegedaan met de lopersgroep van de sportschool. “Hier vertelt hij dan over school en hoe graag hij sport”, vertelt Sandra. “Het is voor hem echt een positieve beleving. Hij rent in zijn eigen tijd en is enorm gemotiveerd. Hij begrijpt dat hij zelf moet trainen om dit doel te kunnen bereiken.”
----------------------------------------------------------------------
Effecten van sport
Impuls heeft veel aandacht voor de leerling, zowel individueel als in groepsverband. Sporten heeft hierbij meerdere doelen. Door actief sporten te bevorderen kan de leerling zijn prestatie tonen en dat werkt stimulerend voor jongeren die nog niet of weinig sporten. Sporten draagt ook bij aan een positieve profilering en deelname aan maatschappelijke evenementen bevordert de eigenwaarde. Sandra: “Wij laten leerlingen kennismaken met diverse sporten. Hierdoor komen ze in aanraking met sport, verbeteren ze hun sociale contacten en krijgt gezondheid een prominente plaats.”