Instroom/doorstroom/uitstroom

Oriëntatie
In de toeleiding kan er sprake zijn van oriënterende gesprekken op de Velddijk ten behoeve van eventuele plaatsing. In deze fase wordt er gestart met het aanleggen van het leerlingendossier.

Aanmelding/intake
Als een jongere een toelaatbaarheidsverklaring, heeft kan deze aangemeld worden bij de Velddijk. Voor aanmeldingsformulieren voor schooljaar 2023-2024 (waarbij toevoeging van kopie van toelaatbaarheidsverklaring o.a. verplicht is) klik hier.

Plaatsing
Het eerste ontwikkelingsperspectief (OPP, startprofiel) wordt op- en vastgesteld door de CvB. De CvB plaatst leerlingen, volgens vaste instroommomenten (aug-okt-jan-april/mei), in een groep op basis van dit start OPP en dossiergegevens. Zodra het leerlingendossier compleet is vindt er een startgesprek met de (nieuwe) mentor plaats. Binnen zes weken na plaatsing/inschrijving van de leerling(en) wordt in een bespreking met de mentor, gedragswetenschapper, leerling en ouder(s)/verzorger(s) het OPP definitief vastgesteld. Ook eventuele (externe) hulpverlening wordt hierbij uitgenodigd. Het ontwikkelingsperspectief (OPP) vermeldt de na te streven uitstroombestemming, uitstroomniveau en de leerroute die de school met de leerling volgt.

Mentor
In de begeleiding speelt de mentor een cruciale rol. Deze is voor de leerling, ouder(s)/verzorger(s) en hulpverlening het eerste aanspreekpunt. De mentor volgt gedurende het schooljaar de leerling. De mentor vormt de verbinding tussen school en thuis o.a. door persoonlijke gesprekken, telefonische en e-mailcontacten en eventuele huisbezoeken. Daarnaast heeft de mentor ook contacten met het relevante netwerk rondom de leerling.

Uitvoering gestelde doelen
Alle leerlingen hebben een OPP-planningsdeel. De gemeenschappelijke leerdoelen van de leerlingen uit een groep zijn opgenomen in een groepsplan.

OPP-bespreking(en)
Het ontwikkelingsperspectief, de uitstroombestemming en de leerroute (uitstroomprofiel) van de leerling wordt jaarlijks aan het begin van het schooljaar besproken met de leerling, met de ouder(s)/verzorger(s) en eventuele hulpverlener(s) van de leerling. Er wordt gebruikgemaakt van een leerlingvolgsysteem waarin leerontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling(en) worden vastgelegd. Aan het eind van het schooljaar wordt het OPP geëvalueerd.

Rapport- en leerlingbespreking(en)
Leerlingen ontvangen van de mentor 2 keer per schooljaar een rapport met leerresultaten. De voortgang van de leerling en van de groep wordt besproken tijdens leerlingbespreking(en). Dit doen we onder andere aan de hand van scores van de CITO-toets en Zien!vo. Indien nodig wordt het groepsplan bijgesteld. Ontwikkelingen naar aanleiding van de rapportbespreking(en) en de leerlingbespreking(en) worden vastgelegd in het evaluatiegedeelte van het OPP.

Uitstroom
Tijdens een OPP-bespreking wordt een prognosedatum gesteld van uitstroom, die zo optimaal mogelijk wordt nagestreefd. Als de leerling daadwerkelijk uitstroomt naar een vervolgopleiding of naar een baan wordt een zo passend mogelijke transitie gerealiseerd. Na het verlaten van de school volgt de Velddijk de leerling nog gedurende een periode van 2 jaar voor een bestendige uitstroom. Hiermee krijgt de school inzicht in hoeverre de leerling naar een geschikte opleiding of passend werk is uitgestroomd.