Vormen van wederzijdse betrokkenheid

1. Meeleven

  • Ouders richting eigen kind
    Ouders tonen interesse in het functioneren van hun kind op de groep. Ze doen dit bijvoorbeeld door:            
    - communicatieschriftje lezen en schrijven (klassenbord)
    - telefonisch contact
     
  • Ouders richting groep/school
    Ouders tonen interesse in de organisatie en werkwijze binnen de groep. Dit kan door middel van:                                      
    - een open dag bezoeken (brusjesdag)
    - meekijken in de groep of bij een therapie
    - deelname aan de algemene ouderavond / thema-avonden
    - lezen van de nieuwsbrief
     
  • Ulingshof richting ouders
    Ouders worden via communicatieschriftje/telefoon geïnformeerd over het welzijn van hun kind en zij lezen in dit schriftje ook over belangrijke zaken van het kind thuis. Tevens is er aandacht voor het welzijn van het gezin. Wanneer ouders hun kind zelf brengen/halen is er altijd ruimte om elkaar even te informeren over zaken betreft het kind of het gezin.

2. Meehelpen

  • Ouders richting eigen kind
  • Ouders richting groep/school
    Ouders worden gevraagd mee te helpen tijdens poetsavonden, hulp bij bibliotheek, zwemmen, etc. Elke klas heeft een klassenouder.
  • Ulingshof richting ouders
    Ouders kunnen via school kortdurende ondersteuning krijgen bij opvoedings- of ondersteuningsvragen in de thuissituatie. De gedragswetenschapper van school of de maatschappelijk werker van de revalidatie kan hiervoor worden benaderd.

3. Meedenken

  • Ouders richting eigen kind
    Individuele contacten met ouders rondom OPP, rapportgesprekken, terugkoppeling onderzoeksresultaten (bijv. psych. Onderzoek), revalidatie-team-overleggen (RTO’s) zijn momenten waarop we ouders actief betrekken om mee te denken over de ontwikkeling van hun kind.
  • Ouders richting groep/school
    Middels deelname aan de ouderraad hebben ouders de mogelijkheid om mee te denken over ontwikkelingen van de school. Incidenteel worden alle ouders gevraagd om mee te denken over voorgenomen acties van de school, bijvoorbeeld in de behoeftepeiling voor dagarrangementen.
  • Ulingshof richting ouders
    Bij vragen op het vlak van diagnostiek, behandeling of zorg kan door gedragswetenschappers met ouders worden meegedacht over passende doorverwijzing voor zorg.

4. Meebeslissen

  • Ouders richting eigen kind
    Tijdens OPP-gesprekken wordt samen met ouders het ontwikkelingsperspectief vastgesteld en de bijbehorende doelen, leerroute en uitstroombestemming bepaald. Tijdens het Revalidatie-Team-overleg worden in samenspraak met school, ouders en revalidatie beslissingen genomen over behandeldoelen en behandeltrajecten.
  • Ouders richting groep
    Niet van toepassing.
  • Ulingshof richting ouders
    Niet van toepassing.