Schoolgids

2024 - 2025

1

SBO Focus en Spectrum so

Historie van SBO Focus en Spectrum so

Vanaf februari 2018 is Spectrum so ingehuisd bij SBO Focus op het Groenewoltsepad en zijn we samen een intensieve samenwerking aangegaan.

Het is onze ambitie om de schotten tussen speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en zorg te laten verdwijnen, zodat er één systeem komt waarin onderwijs en zorg een geïntegreerd aanbod kunnen creëren. Voor ieder kind goed onderwijs dicht bij huis. Iedereen is welkom, met z’n eigen talenten en behoeften. 

Leerlingenaantallen
De school is een expertisecentrum, waarin aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar onderwijs op maat wordt geleverd. In het speciaal basisonderwijs zitten ongeveer 90 leerlingen en in het speciaal onderwijs zitten ongeveer 45 leerlingen in het schooljaar 2024-2025.

Spreidingsgebied
SBO Focus en Spectrum so worden bezocht door leerlingen uit verschillende culturen en geloofsovertuigingen. De leerlingen van onze school komen uit:

Gemeente Horst aan de Maas: Horst, America, Meterik, Hegelsom, Melderslo, Broekhuizen, Broekhuizenvorst, Swolgen, Griendtsveen, Tienray en Meerlo.

Gemeente Venray: Venray, Leunen, Veulen, Vredepeel, IJselstein, Blitterswijck, Castenray, Geijsteren, Heide, Oostrum, Smakt, Wanssum, Oirlo en Merselo.

Gemeente Bergen (leerlingen expertise gedrag en expertise mytyl/tyltyl): Afferden, Well, Wellerlooi, Bergen, Nieuw-Bergen en Siebengewald.

Contactgegevens
Bekijk hier de contactgegevens.

Lees meer over onze school op de website van Spectrum so.

Lees meer over onze school op de website van SBO Focus.

2

Onderwijsgroep Buitengewoon

Onderwijsgroep Buitengewoon is de overkoepelende stichting van Spectrum. Naast Spectrum maken nog zes andere scholen in Noord- en Midden-Limburg onderdeel uit van de stichting

Aanbod Onderwijsgroep Buitengewoon
Onderwijsgroep Buitengewoon biedt kinderen en jongeren met specifieke opvoedings- en ontwikkelingsvragen extra ondersteuning en begeleiding. Dit gebeurt met aangepaste onderwijsprogramma’s in (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs.

Doordat de scholen onderling met elkaar samenwerken ontstaan er diverse synergievoordelen. Hierdoor hebben de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon toegang tot een scala aan vakkennis, expertises en ervaringen.

 

Samen met anderen
Samen met anderen halen wij het maximale uit de talenten van onze leerlingen. Dat doen we in een veilige, vertrouwde én uitdagende omgeving. Met onderwijsspecialisten die de leerlingen kennen. Samen zien we altijd kansen. Al onze leerlingen verdienen de toekomst die bij hen past.

Bij de scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon kun je helemaal jezelf zijn. Dat is de basis, en vanuit daar zetten we de ontwikkeling in gang. Want; Samen zijn we Buitengewoon Sterk!

Naar de website van Onderwijsgroep Buitengewoon

 

3

SPO Venray

Stichting Primair Onderwijs Venray en regio heeft dertien basisscholen en één speciale basisschool onder haar hoede. De scholen zijn verspreid over de kerkdorpen en de verschillende wijken van Venray centrum.

 

 

SPO Venray heeft natuurlijk maar één doel: ervoor zorgen dat alle leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen. Dat betekent dat SPO Venray de beste werkgever voor onze medewerkers wil zijn, maar ook dat we onze professionals uitdagen om op hun beurt weer de beste te zijn in hun vak. Alleen als we hen goed toerusten en faciliteren, zorgen we er samen voor dat we de beste scholen hebben voor onze leerlingen en hun ouders.  

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van SPO Venray

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Waar staan wij voor?

Spectrum so en SBO Focus hebben de opdracht om speciaal (basis) onderwijs en zorg te bieden aan kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. We richten het onderwijs zo in dat we bijdragen aan de ontwikkeling van een voor de leerling zo groot mogelijke zelfredzaamheid en zelfstandigheid en de ontwikkeling van een positief zelfbeeld (competentie). Geleerde vaardigheden, waaronder de sociale, moeten kunnen worden toegepast in de leefomgeving van de leerling.

Ontwikkelproces
Het onderwijs wordt afgestemd op de ontwikkelmogelijkheden van de leerling. We richten het onderwijs zo in, dat de leerling een ononderbroken ontwikkelproces kan doorlopen. We streven er naar om daar waar mogelijk de leerlingen te brengen tot het volgen van regulier onderwijs in een basisschool of een school voor voortgezet onderwijs. Ons onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op het ontwikkelen van de creativiteit, op het verwerven van kennis en op het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden.

Bij de keuze van de onderwijsinhoud zoeken we naar een goed evenwicht in aanbod op deze ontwikkelgebieden. Het leef- en werkklimaat in onze school kenmerkt zich door een veilige en positieve omgeving. We hebben oog voor de ontwikkelmogelijkheden van de leerlingen en zorgen voor succeservaringen.

De onderwijsinhoud is afgestemd op de leerling. Uitgaande van wat de leerling al zelf kan, proberen we leerlingen zaken te leren die ze nog net niet zonder hulp kunnen. Eenmaal geleerde kennis en vaardigheden worden herhaald en gegeneraliseerd, zodat de leerling deze ook in andere situaties kan toepassen.

 

 

 

 

 

 

 

Missie

Onze missie

  • Leerlingen zodanig stimuleren dat zij een zo volwaardig mogelijke plaats in onze samenleving in kunnen nemen. Om in de toekomst vanuit participatie, vrijheid en verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren aan deze samenleving en een volgende generatie

Onze opdracht SBO Focus - Spectrum so

We zijn ons ervan bewust dat wij als school de oefenplaats zijn voor leerlingen om in de toekomst als een zo volwaardig mogelijke burger deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Wat de kinderen precies gaan tegenkomen in de samenleving weten we niet, maar we kunnen ze wel helpen in hoe ze de verbinding met de wereld aangaan. Hiervoor is het nodig dat de leerling een perspectief heeft, dat we werken aan het bevorderen van autonomie, een positief zelfbeeld, zelfcontrole en het kunnen dragen van verantwoordelijkheid. We spelen en leren vanuit betekenis, afgestemd op onze maatschappelijke omgeving, in een veilig en positief schoolklimaat.

 

Goede gezondheid
Als school willen wij kinderen gezonde eetgewoonten aanleren. Dit begint bij trakteren en het eten tijdens de pauzes. Op school snoepen we zo weinig mogelijk. We zien dit als een waardevolle investering in de gezondheid van de leerlingen nu én later als ze groot zijn.

Missie en visie
Waar we voor staan als het om ons onderwijs gaat, staat hiernaast beschreven en is te vinden op de website van Spectrum so en op de website van SBO Focus

5

De inhoud van ons onderwijs

Bij SBO Focus en Spectrum so hebben we – om meer uit te gaan van het ontwikkelingsperspectief van de individuele leerlingen – de groepen ingedeeld op basis van ontwikkelingsperspectieven. Daarbij denken we niet meer in ‘oude’ hokjes, maar bekijken we welk aanbod voor de leerling het meest passend is.

We onderzoeken in hoeverre het samenvoegen van leerlingstromen bijdraagt aan het verbeteren van de kwaliteit van de onderwijs- ondersteuning. We willen in een bredere ontwikkeling tot meer maatwerk voor leerlingen komen. Met een geïntegreerde voorziening.

De onderwijsinhoud bieden we daarom op verschillende manieren en vanuit verschillende invalshoeken aan. Indien nodig zal er voor de individuele leerling nagegaan worden welke vakken wel/niet aan bod kunnen komen. Indien er keuzes gemaakt worden die afwijken van het reguliere programma, wordt dit beschreven in het Ontwikkelings- perspectiefplan van de leerling.

Meer dan de helft van de tijd die de leerlingen op school doorbrengen wordt besteed aan de basisdomeinen, zoals taal/lezen en rekenen. 
 

Thematisch werken

Het thematisch werken, waarbij we onze leerlingen laten spelen en leren met betekenis,  integreren we met doelgericht en integraal taalonderwijs.

Dit betekent dat we realistische en uitdagende doelen formuleren, en deze doelen kunnen vertalen naar rijke taalactiviteiten passend bij het thema. We koppelen rijke teksten aan onze thema's en brengen ze tot leven, zodat we alles omtrent taal raken. We werken aan wereldwijze thema's waarbij we taaldoelen en inhouden voor aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde, burgerschap en techniek zoveel mogelijk integreren.

We vergroten onze kennis over wat onze leerlingen nodig hebben voor een optimale taalontwikkeling, en vertalen dat naar ons didactisch handelen en de leeromgeving. We implementeren passende leerlijnen met concrete leerdoelen, zodat we onze leerlingen kunnen volgen en een doorgaande ontwikkeling kunnen creëren.

Kinderen bouwen ruime en betekenisvolle kennis van de wereld op door in een thema meerdere keren over een onderwerp te lezen, luisteren, praten en schrijven. 

 

 

 

 

Burgerschap                                              Het is voor onze leerlingen een extra uitdaging om later een volwaardige plaats in onze samenleving te kunnen nemen. We zien het als een belangrijke taak om, samen met ouders en partners, onze leerlingen daarop voor te bereiden. We werken aan het bevorderen van autonomie en leren leerlingen de regie over hun eigen ontwikkeling te nemen. We leren leerlingen hun eigen krachten ontdekken,  en het kunnen dragen van eigen verantwoordelijkheid. We spelen en leren vanuit betekenis, afgestemd op onze maatschappelijke omgeving, in een veilig en positief schoolklimaat. We laten leerlingen zich verwonderen en maken ze nieuwsgierig naar de wereld.                 

Daar is burgerschap een integraal onderdeel van en in die zin vanuit het thematisch werken geen los vak, we bieden burgerschapsvorming geïntegreerd aan binnen onze school. Gedurende de gehele dag tijdens de verschillende vakken krijgen leerlingen kennis en vaardigheden aangeboden m.b.t. burgerschapsvorming. Daarmee stimuleren we leerlingen eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen.

Sociale redzaamheid
Binnen alle vakken op school wordt er veel aandacht besteed aan het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling. 

In het onderwijsprogramma mytyl/tyltyl bij Spectrum is kinderrevalidatie volledig geïntegreerd. Dit aanbod kent zowel revalidatie- als onderwijsdoelen, passend bij de ontwikkeling van het kind. Daarin werken we nauw samen met de kinderrevalidatie afdeling van Adelante voor Limburg.

De revalidatiearts is eindverantwoordelijk voor de behandelingen door het revalidatieteam, bestaande uit;

  • Fysiotherapie
  • Ergotherapie
  • Maatschappelijk werk
  • Psychologische dienst
6

De organisatie van ons onderwijs

Organisatie van de school
Onze school heeft elf basisgroepen. De groepsgrootte varieert van 8 tot 18 leerlingen. Dit is afhankelijk van de ontwikkelingsvragen van de leerlingen. 

Lees meer over de basisgroepen op de website.

Manier van werken
We vinden het belangrijk dat kinderen graag naar school komen en er zich “thuis” voelen. Dat ze zich geaccepteerd weten en dat er veel te leren en te beleven valt. Gezamenlijk dragen wij zorg voor een veilig, uitdagend en stimulerend didactisch en pedagogisch klimaat. Het pedagogisch klimaat omvat alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van het kind, waardoor een kind zich verder kan ontwikkelen. 

Op SBO Focus en Spectrum werken we met Positive Behavior Support (PBS). PBS is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt.

 

 

We denken en handelen vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen. Het is onze taak als opvoeder om kinderen zoveel mogelijk kansen te bieden, die het kind laten groeien naar een harmonieuze verhouding met zijn omgeving.

We besteden gedurende het schooljaar ook aandacht aan vieringen en feesten als kinderboekenweek, kerst, carnaval en pasen. We doen elk jaar mee aan de Koningsspelen en er wordt ieder jaar een sportdag georganiseerd. Aan het einde van het schooljaar gaan we op schoolreis. Samen vieren vinden we belangrijk en dit doen we dan ook veelal in gezamenlijkheid.

Extra ondersteuning
Naast de standaardbegeleiding in de groep zijn er nog andere voorzieningen voor extra ondersteuning.

  • Kinderen met een uitdagend leerprobleem krijgen speciale begeleiding. De manier waarop de begeleiding plaatsvindt, wordt uitgebreid beschreven in het Ontwikkelingsperspectiefplan. Afhankelijk van het leerprobleem worden deze kinderen gedurende een specifiek vastgestelde periode extra begeleid en geholpen.

 

 

 

  • Kinderen met problemen op het gebied van taal en/of communicatieve vaardigheden kunnen gescreend worden door onze logopedist. Wanneer individuele logopedie nodig is wordt bekeken of dit tijdens of buiten school aangeboden gaat worden.
  • Pilot onderwijs en zorg op maat      Met de pilot onderwijs en zorg op maat brengen we jeugdhulp naar het onderwijs toe.In de praktijk betekent dit dat we collectieve inzet van jeugdhulp in onderwijstijd gaan realiseren. 

Het gaat om leerlingen die een extra zorgvraag hebben en op meerdere vlakken ondersteuning nodig hebben om tot leren en ontwikkelen te komen. Het gaat daarbij om begeleiding die niet primair gericht is op het leerproces en daarom een verantwoordelijkheid is van gemeenten onder de Jeugdwet.

 

Doel van deze pilot is om kinderen die meer begeleiding nodig hebben dan van het onderwijs verwacht mag worden, de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben, zodat zij tot leren en ontwikkelen kunnen komen en niet uitvallen uit het onderwijs. Hiervoor bundelen onderwijs en gemeenten (jeugdhulp) hun krachten om uiteindelijk toe te werken naar een integrale aanpak op school, in de vrije tijd en thuis.

Alle afspraken binnen een regionaal samenwerkingsverband zijn vastgelegd in een ondersteuningsplan.

Schoolondersteuningsprofiel
De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon en SPO Venray hebben elk in een eigen schoolondersteuningsprofiel vast­gelegd welke ondersteuning de school aan leer­lingen kan bieden en hoe dat is georganiseerd.

Bekijk hier het schoolondersteunings-profiel van Spectrum so en SBO Focus

7

De zorg voor onze leerlingen

Als school voor speciaal (basis)onderwijs hebben we een Commissie van Begeleiding (CvB). Deze is verantwoordelijk voor een goede leerlingenzorg.

De taak en zorg van de Commissie van Begeleiding is om de ontwikkeling van elke leerling goed in beeld te hebben en te houden en te zorgen voor langdurige en kwalitatief goede, geplande begeleiding. Dat begint bij de aanname van leerlingen en het opstellen van het Ontwikkelingsperspectiefplan.

Leerlingen worden in hun schoolcarièrre twee keer per jaar besproken in de evaluatiebespreking. Daar worden ook ouders bij uitgenodigd. De ontwikkeling, de resultaten (rapport) en het perspectief zijn dan onderwerp van gesprek. Als er vragen of zorgen zijn is er altijd de mogelijkheid voor tussentijdse gesprekken.

Onze gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten vormen de spil in de begeleiding van de leerling. Een belangrijke gesprekspartner voor de leerkracht is de intern begeleider waarmee zij/hij didactische evaluaties uitvoert.

Alles over de zorg voor onze leerlingen vindt u op Spectrum so en SBO Focus.

Regels m.b.t. leerlingendossiers
Voor de administratie van de school en voor het pedagogisch en didactisch handelen, wordt een aantal gegevens vastgelegd in dossiers. Hierin onderscheiden we:

  • De algemene gegevens over de leerling: deze bevinden zich in de leerlingenadministratie. Deze blijven gedurende vijf jaar, nadat de leerling van school is uitgeschreven, in het dossier;
  • De toelaatbaarheidsverklaring betreffende de toelaatbaarheid tot het (V)SO en SBO;
  • Het volledige dossier waarop de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC) in overleg met de commissie Toelaatbaarheids- verklaring haar oordeel voor het afgeven van de TLV heeft gebaseerd;
  • Als een leerling de school verlaat, stelt de Commissie voor de Begeleiding een onderwijskundig rapport op voor de ontvangende school. De ouders/verzorgers ontvangen van dit rapport een afschrift.

Rapportage naar derden
Rapportage over een leerling wordt alleen verzonden als er schriftelijke toestemming van de ouders/ verzorgers is. Het kan dan gaan om rapportage aan een andere school in verband met terug- of doorplaatsing of rapportage aan begeleidings-instellingen.
Afhankelijk van de informatievraag wordt bepaald welke gegevens worden doorgestuurd. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld als de veiligheid van het kind in het geding is, kan de directeur zonder toestemming van de ouders/verzorgers informatie verstrekken. Het gaat dan om verzoeken van het AMK, de Raad voor de Kinderbescherming of de politie. De directeur zal op verzoek van de ouders/verzorgers verklaren, waarom de informatie is verstrekt.

Onderwijs aan zieke leerlingen
Indien de leerling langere tijd niet naar school kan komen, gaan we samen met ouders/verzorgers bekijken hoe we het onderwijs, rekening houdend met de ziekte, kunnen voortzetten. Hierbij kunnen we gebruikmaken van de mogelijkheden en voorzieningen die wij op school getroffen hebben. Eventueel kunnen wij de deskundigheid van een consulent onderwijsondersteuning zieke leerlingen inschakelen bij het opstellen van een zorgplan.

Leerlingen die opgenomen zijn in een academisch ziekenhuis, worden door de consulenten van de educatieve voorziening van dat ziekenhuis ondersteund, echter onder verantwoordelijkheid van de school.

Voor alle andere leerlingen betreft het de consulenten van de onderwijsbegeleidingsdienst.

Het is onze wettelijke plicht om voor elke leerling van onze school, ook als hij/zij ziek is, te zorgen voor goed onderwijs aangepast aan de mogelijkheden van de leerling en de school. Ook als de leerling in een ziekenhuis ligt. Daarnaast vinden wij het minstens zo belangrijk dat de leerling in deze situatie contact blijft houden met de klasgenoten en de groepsmedewerker. De leerling moet weten en ervaren dat hij ook meetelt en erbij hoort. Onze school heeft protocollen opgesteld voor leerlingen die kort dan wel lang ziek zijn. Er staat in aangegeven wat u en wat de school doet.

Meer informatie
Wanneer u meer wilt weten over onderwijs aan zieke leerlingen, dan kunt u informatie vragen aan de leerkracht van uw zoon/dochter. Ook kunt u informatie vinden op de website van BCO onderwijsadvies in Venlo en op de website van Ziezon, het landelijk netwerk “Ziek Zijn en Onderwijs”. 

Regels voor toelating
Voor toelating op onze scholen is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig van het samenwerkingsverband. Dat is nodig omdat onze school een expertisecentrum voor speciaal (basis) onderwijs is. Naast de gewone leervakken zijn we gespecialiseerd in het begeleiden en ondersteunen van kinderen met een ondersteuningsvraag op het gebied van onderwijs en opvoeding. Het kan gaan om onderwijs aan kinderen. Hier leest u meer over toelating bij Spectrum so en SBO Focus.

Doorstroom
Met de invoering van de wet op passend onderwijs is de werkwijze bij plaatsing in regulier of speciaal basisonderwijs veranderd. Tijdens de duur van de toelaatbaarheidsverklaring van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator brengen wij de ontwikkeling van onze leerlingen goed in beeld. Hierdoor kunnen we bepalen of plaatsing in regulier of (ander) speciaal basisonderwijs mogelijk is. Hier leest u meer over doorstroom vanuit Spectrum so en SBO Focus.

Regels voor schorsing en verwijdering
De regels voor schorsing en verwijdering hebben wij vormgegeven in een protocol. De volledige protocollen zijn te vinden via Spectrum so en SBO Focus

Gronden voor vrijstelling van het onderwijs en de vervangende onderwijsactiviteiten
De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders/verzorgers een leerling vrijstellen van bepaalde onderwijsactiviteiten. Het bevoegd gezag is het bestuur van Onderwijsgroep Buitengewoon. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

Anti-pestcoördinator
Als school hanteren wij een anti-pestbeleid. Om pesten nóg beter te bestrijden hebben wij een anti-pestcoördinator benoemd.                    De anti-pestcoördinator voor onze school is Tamara van Haeren                       [email protected].

Regelingen leerlingenvervoer (gemeentelijke regelingen)
Als u voor uw kind gebruik wilt maken van schoolvervoer moet u dat (elk jaar) aanvragen bij de gemeente van uw eigen woonplaats. 

Lees meer over leerlingenvervoer bij Spectrum so en over leerlingenvervoer bij SBO Focus.

8

Medewerkers

De medewerkers van Spectrum so en SBO Focus zijn als één team medeverantwoordelijk voor het hele reilen en zeilen op school. Naast de hen toebedeelde lestaken neemt elk personeelslid extra taken op zich, zoals het organiseren van speciale activiteiten of het coördineren van het schoolvervoer. Ook zijn er leerkrachten die zich op een bepaald gebied hebben gespecialiseerd, zoals de intern begeleiders. De schoolleider heeft een stimulerende, adviserende en controlerende taak als het gaat om de uitvoering van de betreffende taken.

9

De ouders / verzorgers

Wij vinden een goede samenwerking en partnerschap met ouders/verzorgers zeer belangrijk, zelfs een eerste vereiste om met succes te kunnen werken aan het bieden van ontwikkelingskansen aan uw kind. Andersom geredeneerd: zonder uw medewerking lukt het ons niet. Allebei hebben wij onze verantwoordelijkheid voor een en dezelfde zaak: het scheppen en realiseren van ontplooiingskansen voor uw kind. Vanuit die verantwoordelijkheid zullen wij u soms aanspreken. Vanuit diezelfde verantwoordelijkheid mag u ons aanspreken.

Partnerschap met ouders/verzorgers
Wij kiezen voor educatief partnerschap; een partnerschap van medewerkers en ouders/verzorgers in de opvoeding en begeleiding van kinderen. Dit partnerschap gaat uit van het gezamenlijk belang; optimale voorwaarden creëren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school.

Speelveld en spelregels
Wat er op school gebeurt aan onderwijs, opvoeding en begeleiding behoort tot de eindverantwoordelijkheid van de school. Voor het partnerschap tussen ouders/verzorgers en professionals stelt de school in dialoog met ouders/verzorgers het speelveld en de spelregels vast. Daarbij houden we rekening met die eindverantwoordelijkheid en de maatschappelijke, pedagogische en didactische opdracht van de school.

Wij streven ernaar om de betrokkenheid van ouders/verzorgers tijdens het voortraject, hoofdtraject en natraject optimaal in te vullen.

Lees hier wat het voor-, hoofd-, en natraject inhoudt.

De Medezeggenschapsraad
Voor de school is goed contact met ouders/verzorgers van groot belang, en een goede oudervertegenwoordiging in medezeggenschap maakt daar deel van uit. De MR heeft advies- en instemmingsrecht hebben en vergadert zes keer per jaar.

Bekijk op de website van Spectrum so en SBO Focus wie er in de medezeggenschapsraad zit en lees meer over de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad.  

Overige ouderactiviteiten
Er zijn natuurlijk nog meer activiteiten op school waarbij we de hulp van ouders/verzorgers goed kunnen gebruiken, denk bijvoorbeeld aan het vervoer bij excursies en schoolreisjes of bij extra klussen. In voorkomende gevallen neemt meestal de betreffende groepsmedewerker hierover contact op met de ouders/verzorgers.

Vrijwillige ouderbijdrage
We vragen aan alle ouders/verzorgers een vrijwillige bijdrage van € 35,00 per schooljaar. Deze bijdrage besteden we aan zaken waarvoor de school op geen enkele andere manier geld ontvangt. Denk aan vieringen als Sinterklaas en kerstontbijt of het schoolreisje. Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.

Communicatie
Voor goede communicatie tussen school en ouders/verzorgers hebben we veelvuldig contact via Social Schools. Social Schools is een ouderapp die de communicatie en samenwerking tussen school en thuis bevordert. Hiermee houden we elkaar op de hoogte van belangrijke zaken of gebeurtenissen. Omgekeerd werkt het net zo: ouders/verzorgers kunnen belangrijke zaken in de thuissituatie doorgeven die mogelijk van invloed zijn op het gedrag en de concentratie van de leerling.

 

Informatieverstrekking aan ouders met een verbroken relatie
Als school hebben we te maken met ouders met een verbroken relatie. In dat geval is het goed om te weten hoe de informatieverstrekking aan gescheiden ouders geregeld is in de wet. De belangrijkste bepalingen zijn opgenomen in boek 1 van het burgerlijk Wetboek, de Wet op het primair onderwijs (WPO) en de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO).

In eerste instantie is het aan (gescheiden) ouders om élkaar te informeren over de vorderingen en ontwikkelingen van hun kind. In sommige gevallen is de relatie tussen ouders zo vertroebeld, dat goede onderlinge communicatie niet meer aan de orde is. In dat geval komt de school in beeld. De verplichtingen die wij als school hebben m.b.t. de informatieverstrekking aan gescheiden ouders is afhankelijk of een ouder het ouderlijk gezag heeft of niet.

In dit document leest u de meest belangrijke wettelijke bepalingen en de concrete afspraken die wij op school hebben gemaakt rondom het informeren van ouders met een verbroken relatie.

Klachtenregeling 
We streven er naar het onderwijs voor alle leerlingen goed en naar tevredenheid van alle betrokkenen te laten verlopen.

Als ouders/verzorgers desondanks problemen ondervinden doen wij er alles aan om deze zo snel mogelijk en in goed overleg met alle betrokkenen op te lossen. Neem hiervoor contact op met de leerkracht of indien nodig, met de interne vertrouwenspersoon of de directeur. In gevallen waar dit niet (naar tevredenheid) lukt kan de Vertrouwenscommissie of de externe klachtencommissie worden ingeschakeld.

Lees hierover meer op de website van Spectrum so en SBO Focus.

Vertrouwensinspecteur
Bij de Inspectie van het Onderwijs werkt een klein team van vertrouwensinspecteurs. Ouders/verzorgers, leerlingen, docenten, schooldirecties en schoolbesturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen wanneer met ze de directeur, het bestuur en de vertrouwenspersoon niet tot een oplossing zijn gekomen. Het gaat dan om problemen die zich in of rond de school voordoen op het gebied van:

  • seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
  • lichamelijk geweld;
  • grove pesterijen;
  • extremisme en radicalisering.

De rol van de vertrouwensinspecteur is adviserend en informerend. De vertrouwensinspecteur is tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0900 1113111 . Meer informatie over de inspectie en de vertrouwensinspecteur is te vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

10

Ontwikkeling van het onderwijs in de school

 

De beleidsplannen van Onderwijsgroep Buitengewoon en SPO Venray geven richting aan ons koersplan. Het koersplan is onze ambitie op de langere termijn. Werken aan gezamenlijke ambities geeft ons energie en helpt ons de juiste keuzes te maken. Het koersplan vertalen wij naar koerskaarten met concrete doelen per schooljaar. Ons koersplan is de basis van onze koerskaarten, maar ze kunnen ook ontstaan vanuit de reflectie op de basiskwaliteit, de wettelijke kaders, of een maatschappelijk thema.

 

Kernambitie 1: Onze visie leven en realiseren

De nieuwe visie geeft ons energie en motivatie om het te laten leven en te realiseren in de praktijk. Deze kernambitie is het startpunt voor een duurzame visie.

 

Kernambitie 2: Met impact samen werken aan kwaliteit

We zijn ons bewust van de kracht van het samen werken aan kwaliteit. Als we het proces optimaliseren, heeft dit heel veel impact op de kwaliteit van het onderwijs en het werkplezier.

 

Kernambitie 3: Integraal onderwijs ontwerpen

Het is onze ambitie om de schotten tussen speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs en zorg te laten verdwijnen, zodat er één systeem komt waarin onderwijs en zorg een geïntegreerd aanbod kunnen creëren. Voor ieder kind goed onderwijs dicht bij huis. Iedereen is welkom, met z’n eigen talenten en behoeften. 

11

Resultaten van het onderwijs Spectrum

De instroom van Spectrum:

De uitstroom van Spectrum:

Onderwijsinspectie
Het rapport van de onderwijsinspectie van onze school is hier in te zien.

12

Resultaten van het onderwijs SBO Focus

De instroom van Focus: 

De uitstroom van Focus:

Onderwijsinspectie
Het rapport van de onderwijsinspectie van onze school is hier in te zien.

13

Onderwijstijd, vakanties en jaarplanning

Schooltijden en jaarplanning

SBO Focus en Spectrum so maken op jaarbasis 1045 klokuren onderwijstijd. Hiermee voldoen wij ruim aan de wettelijke verplichting. SBO Focus en Spectrum so kunnen hierdoor enkele studiedagen voor leerkrachten organiseren en in geval van nood een groep vrijaf geven. Bekijk hier onze volledige jaarplanning.

 

Pauze
Iedere schooldag hebben onze leerlingen twee (korte) pauzes. De leerlingen nemen hiervoor een tussendoortje en lunch van thuis uit mee. Wij stimuleren als school gezonde voeding. Dus liever geen koekjes met chocolade en snoep meegeven. 

 

Verlofregeling                                                Een school mag in zeer uitzonderlijke gevallen verlof toekennen aan een kind. De spelregels hiervoor vindt u op:

www.rijksoverheid.nl 

Het aanvragen van verlof is dus aan veel regels gebonden, de directeur kan in principe bijna nooit toestemming geven voor verlof. 

Maatregelen ter voorkoming en bestrijding van lesuitval
Het behoort tot de taak van school om in geval van afwezigheid van een groepsleerkracht een oplossing voor dit probleem te realiseren. Hierbij is de volgorde:

  • het regelen van een vervanger;
  • het inzetten van een lesvrije collega;
  • het verdelen van de leerlingen over de resterende groepen.

Indien geen oplossing kan worden gerealiseerd, blijven de eerlingen in het uiterste geval thuis.

 

Maatregelen ter voorkoming en bestrijding van schoolverzuim
Ons beleid ten aanzien van schoolverzuim omvat twee aspecten:

14

Praktische informatie

Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren/WA-verzekering
Het hebben van een WA verzekering voor uw kind en uzelf is verplicht in Nederland. School aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid bij het niet verplicht WA verzekerd zijn van uw kind.

Ongevallen- en Eigendommenverzekering
Alle leerlingen zijn door de school al verzekerd voor ongevallen die onder schooltijd gebeuren en op weg van huis naar school en terug. Als u dit niet voldoende vindt, kunt u eventueel extra een ongevallenverzekering afsluiten, die een dekking geeft voor 24 uur het hele jaar door. Ook is het mogelijk voor een klein bedrag per jaar een eigendommenverzekering af te sluiten. Deze verzekering is aan te bevelen als uw zoon/dochter bijvoorbeeld een eigen laptop op school gebruikt. De school kan namelijk niet aansprakelijk worden gesteld voor diefstal of materiële schade aan eigendommen van leerlingen onder schooltijd. 

 

Bereikbaarheid groepsmedewerkers
Groepsmedewerkers zijn via Social Schools bereikbaar. In dringende gevallen kan men de groepsmedewerkers vanaf 14.45 telefonisch via het telefoonnummer van de school bereiken.

Gymnastieklessen
Bij aanvang van het nieuwe schooljaar zal het gymnastiekrooster worden toegezonden of aan de leerlingen worden meegegeven. Benodigdheden: sportbroek, shirt, gymschoenen met witte zolen. 

Speelgoed
Let er s.v.p. op dat uw kind geen speelgoed, snoep, geld of andere spullen mee naar school neemt. Als u merkt dat er op school wordt geruild of anderszins gehandeld, laat ons dit dan weten.

Verhuizingen, veranderingen van gegevens
Wij vragen u vriendelijk om eventuele adres- en/of telefoonwijzigingen zo spoedig mogelijk door te geven aan het secretariaat van de school. Deze wijziging wordt verwerkt in het bestand, zodat u voor ons bereikbaar blijft en u tevens de door ons verzonden post op het juiste adres ontvangt.

 

Privacy
Onderwijsgroep Buitengewoon en SPOVenray hechten veel waarde aan veiligheid. Alle locaties moeten veilig zijn als leer- en werkomgeving. Naast sociale veiligheid en fysieke veiligheid is - zeker in de huidige informatiesamenleving - informatieveiligheid en privacy een belangrijk thema.

De Europese Privacywet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) beschermt volwassenen en jongeren tegen onjuist gebruik van persoonsgegevens. De school leeft deze regels na. Er wordt dus zorgvuldig omgegaan met de privacy van de leerlingen en hun ouders/verzorgers. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school, worden er persoonsgegevens verwerkt. Het vastleggen en gebruiken van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerling-gegevens. De school heeft met die leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Gegevens worden alleen gedeeld met andere organisaties indien er een grondslag voor is of als ouders/verzorgers daar toestemming voor hebben gegeven bijv. bij publicatie van beeldmateriaal.

Beeldmateriaal voor publicitaire doeleinden
Ouders/verzorgers wordt gevraagd om schriftelijk toestemming te geven of hun kind op foto- of filmmateriaal mag voorkomen ten behoeve PR-doeleinden (o.a. in de schoolgids, op de website, op social media kanalen, etc.). Toestemming kan aangepast worden. Hier wordt jaarlijks op gewezen. 

Beeldmateriaal voor privégebruik
Filmen/fotograferen door ouders/verzorgers op school bijv. bij voorstellingen of bij schoolactiviteiten zoals schoolreisjes mag, mits het beeldmateriaal voor eigen privégebruik is, dus niet online gedeeld wordt, en de privacy van anderen niet in het geding komt. School is dan niet verantwoordelijk. Ouders/verzorgers hebben een eigen inspanningsverplichting om de privacy te waarborgen.

Beeldmateriaal voor onderwijskundig gebruik en veiligheid
Zonder toestemming van de schoolleiding mogen leerlingen in schoolverband niet op foto of video worden vastgelegd. Als leerlingen in schoolverband audiovisueel worden vastgelegd dient dit slechts ten behoeve van onderwijskundig gebruik (lesstijl, taalgebruik, werkvormen van leraren, stagiaires), of de beveiliging van de toegang tot gebouwen en terreinen, dan wel voor de bescherming van de veiligheid en gezondheid van personen. Opnames blijven in het bezit van de schoolleiding en worden na verloop van tijd gewist,

tenzij het nodig is deze langer te bewaren (bijv. bij incidenten).

In de Privacyverklaring van de school wordt beschreven hoe de school concreet omgaat met de persoonsgegevens van leerlingen en ouders/verzorgers en wat hun rechten zijn. Natuurlijk kunt u voor vragen of klachten over privacy altijd terecht bij de directie van de school of bij de Functionaris Gegevensbescherming (FG) van Onderwijsgroep Buitengewoon of SPOVenray die daarvoor speciaal is aangewezen.

Contactgegevens FG Onderwijsgroep Buitengewoon
José Schildwacht;                                [email protected]
 

Contactgegevens FG SPO Venray    Ankie in 't Zandt;      [email protected]

Verjaardag
Een jarige mag trakteren in de klas; het liefst een gezonde traktatie. Als school bieden wij een omgeving aan waarin kinderen gezonde eetgewoonten aanleren.

Ziekmelden
Bij ziekte van uw kind verzoeken wij u om dit voor 08.30 uur op school door te geven via het telefoonnummer van de school of een bericht te sturen op social schools naar de groepsleerkracht. U dient er tevens voor te zorgen, dat u het vervoersbedrijf tijdig op de hoogte stelt. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling, dat de chauffeur of andere kinderen uw kind ziekmelden.

Medicatie en medische handelingen
Voor het toedienen van medicatie of het uitvoeren van medische handelingen hanteren wij strikte regels. Bij aanmelding van uw kind ontvangt u een formulier waarop u kunt aangeven of uw kind allergisch is voor bepaalde medicijnen of speciale medische zorg nodig is.

Meer informatie vindt u op Spectrum so en SBO Focus.

Gedragscode voor kleding en/of (mode)accessoires
Kleding en bijbehorende (mode)accessoires zijn belangrijke onderdelen van iemands persoonlijkheid.  Door het dragen van kleding laten mensen zien wie ze zijn. Dat geldt uiteraard ook voor onze leerlingen. Wel vinden wij het belangrijk dat kleding en/of (mode)accessoires niet discriminerend van aard zijn en ook niet de vrijheid van meningsuiting aantasten. Dat is niet wenselijk en bovendien wettelijk niet toegestaan.

Verder vragen wij van onze leerlingen en hun ouders kleding en (mode) accessoires te dragen die de communicatie met andere leerlingen en met schoolmedewerkers niet in de weg staan. Ook kleding die aanstootgevend is en de sfeer op school of in de klas negatief kan beïnvloeden, is niet welkom op onze scholen. Datzelfde geldt voor kleding en/of (mode)accessoires die een gevaar zijn voor dragers of omgeving. Het dragen van kleding die het hoofd en het gezicht deels of volledig

bedekken is niet toegestaan. Hierbij gaat het om kleding waarbij de ogen, neus én mond niet zichtbaar zijn. De volledige gedragscode voor kleding en/of (mode)accessoires kunt u opvragen bij de schoolleiding.

Veiligheid
Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Leren, ontwikkelen, groeien en werken kan niet zonder een veilige schoolomgeving. We hebben daarom gedragsregels opgesteld om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt. Uitgangspunt hierbij is dat leerlingen, medewerkers, ouders/verzorgers en bezoekers van alle scholen en diensten binnen de stichting elkaar respectvol behandelen. Ze maken bewust deel uit van een professionele leef- en leeromgeving. Positief gedrag draagt bij aan de (beleving van) veiligheid op school. We bevorderen, versterken en belonen positief gedrag om zo de veiligheid in en rond de school te vergroten.

 

Schoolveiligheidsplan
In het schoolveiligheidsplan hebben we vastgelegd hoe we handelen bij grensverkennend en grensoverschrijdend gedrag. Als onderdeel van dit schoolveiligheidsplan zijn protocollen vastgesteld om seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie te voorkomen en te bestrijden. Daarnaast worden er jaarlijks op elke school ontruimingsoefeningen gehouden en is er bedrijfshulpverlening aanwezig. U kunt het schoolveiligheidsplan inzien bij de schoolleiding.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
SBO Focus en Spectrum so handelen volgens de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De scholen van Onderwijsgroep Buitengewoon en SPO Venray hebben een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling dat gebaseerd is op het basismodel dat ontwikkeld is door de ministeries van WVS en Veiligheid en Justitie. Meldcode en stappenplan kunt u inzien bij de schoolleiding.

 

15

Samenwerkings-partners

Samenwerken staat bij ons hoog in het vaandel. Sterker nog, we kúnnen het niet alleen. Om elke leerling zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen hebben we anderen nodig.

Ouders, zorgpartners, scholen in het regulier onderwijs, organisaties in vervolgonderwijs/arbeid/dagbesteding, gemeenten, het bedrijfsleven en de samenwerkingsverbanden. Samen gaan we voor het beste resultaat voor onze leerlingen.

Jeugdgezondheidszorg (JGZ) voor kinderen in het regulier en speciaal basis- en voortgezet onderwijs
Om de groei en ontwikkeling van uw kind goed te kunnen volgen, is de JGZ regelmatig op school om uw kind te onderzoeken/screenen. Daarnaast wordt uw kind in deze periode op bepaalde leeftijden gevaccineerd. De artsen en verpleegkundigen JGZ werken, binnen Zorg- en AdviesTeams, samen met andere partners zoals peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, scholen, Algemeen maatschappelijk werk, Bureau Jeugdzorg, Geestelijke gezondheidszorg.

Meer informatie
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de GGD Limburg-Noord. De schoolarts is mevrouw I. Faber; [email protected].

Bekijk hier het overzicht van partners waar we ook veel mee samenwerken

Passend Onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs in werking getreden. Simpel gezegd betekent dit; onderwijs dat passend is voor elk kind. Dus ook voor kinderen en jongeren die moeite hebben met leren, bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, ADHD of dyslexie. Elke school is verplicht een passend onderwijsaanbod te doen in de vorm van begeleiding die deze kinderen nodig hebben om te kunnen leren. Liefst op de reguliere basisschool of middel-bare school. En als dat niet kan, dan in het speciaal basisonderwijs of in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Wij werken in het kader van passend onderwijs nauw samen met het reguliere onderwijs in de regio.

Regionale samenwerkingsverbanden
In zes verschillende regionale samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs in Noord- en Midden-Limburg maken schoolbesturen met elkaar afspraken over de uitvoering van wet. Het gaat hier om scholen uit zowel het reguliere als het speciale (voortgezet) onderwijs.

Spectrum so en SBO Focus vallen onder samenwerkingsverband po3101

 

Groenewoltsepad 2  
5801 AP Venray
0478-582701